Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

Viharok, záporok, "tájfunok" a Dunántúlon

2017. június 06. - stonefort2

Nem időjárás jelentés. Ugyan a címben szereplő első kettő jelenség nem ritka manapság, a harmadik természetesen és szerencsére ismeretlen mifelénk. A "tájfun" ez esetben a brit Royal Air Force Eurofighter Typhoon harci gépeire vonatkozik, amelyek a jelenleg Magyarországon folyó Load Diffuser 2017 légi hadgyakorlatra érkeztek Romániából. Globalizáció ide vagy oda, felmerül a kérdés, hogy a brit légierő gépei mit kerestek keleti szomszédunknál. Az ok egyszerű, román szövetségeseink légiereje jelenleg korlátozott mértékben képes ellátni a feladatait. Az öreg MiG-21 LanceR-ek alacsony mennyisége, korlátozott hatósugara nem teszi lehetővé a Fekete-tenger térségének "szemmel tartását" és ez hasonló módon vonatkozik a bolgár légierőre is, amely ugyancsak néhány üzemképes harci repülőgéppel rendelkezik. A románoknál ugyan már folyik a használtan beszerzett F-16-osok rendszeresítése, de még csak a kiképzési időszaknál tartanak, azaz a gépek nem bevethetők, gyakorlott pilóták hiányában. Átmeneti időre ezért néha amerikai, vagy mint most, brit harci gépek települnek át a tenger partján lévő Mihail Kogalniceanu légi bázisra. A négy Typhoon fegyveres készültségi szolgálatot ad, emellett gyakorló repülésekre is sor kerül, és még valamire, amiről szemérmesen hallgat mindenki. A gépek póttartályokkal felszerelve több órán át repülhetnek, így megközelíthetik a Krímet, vagy az orosz partokat, és szigorúan nemzetközi légtérből "porszívózhatják" be az orosz felderítő radarok adatait. Ez egyébként teljesen legális tevékenység, amit technikai lehetőségeinek függvényében mindenki végez. Az oroszok is. 

dsc_0025_resize.jpg

A négy Typhoon közül kettő szállt le 2017. június 6-án késő délelőtt Pápán, mégpedig első alkalommal. A típus Kecskeméten a légi bemutatókon már szerepelt, de a Dunántúl legfontosabb bázisán még sohasem.

dsc_0033_resize_1.jpg

A látogatásunk során fura korlátot jelentett, hogy brit kérésre nem fotózhattuk a gépeket közvetlenül az érkezést követően a hangár előtt kijelölt állóhelyen, ahol szokatlanul hosszú  ellenőrzésekre került sor járó hajtóművek, majd APU (segéd gázturbina) mellett. Miután végeztek a műszakiak, már közelebbről is megszemlélhettük a gépeket, ahol Paul Hanson a RAF 3(F) repülő századának pilótája válaszolt a kérdésekre. Kívülről körbe fotózhattuk a gépet, de a pilótafülke tabunak számított ismeretlen okból. Pedig manapság a korszerű harci gépek műszerfala nagyon hasonló, és kikapcsolt állapotban semmi titkos adat nem látható a  képernyőkön, de hiába, a titokvédelemmel foglalkozó emberek a világon mindenhol egyformák és az általuk kidolgozott nem mindig racionális  utasításokat be kell tartani....(ez természetesen nem a pápai bázis sajtótisztjére vonatkozik, Andor maximális mértékben igyekezett  a kedvünkben járni, természetesen a lehetőségek keretein belül) A gépeket később a hangárba vontatták, hiszen a rendkívül összetett üzemeltetési jellemzőkkel bíró Typhoon "nem szereti a ridegtartást", ami most nem hőmérsékleti szélsőségeket jelent, hanem zivatarokat, amelyek miatt beázhat a pilótafülke. Igen, a százmillió Euróba kerülő csúcsvadászgépek üzemeltetőinek fontos eszköze a széles ragasztószalag, amely a kabintető kereten körben felhelyezve megakadályozza az esővíz befolyását.

A két Typhoon 2017. június 7-én részt vesz a Load Diffuser 2017 közös repülésein, ahol az "ellenség" szerepét játsszák, ezt követően 8-án délelőtt repülnek vissza Romániába.

A 16-os pályaküszöb felett

dsc_0056_resize.jpg

Felpörögnek a kerekek némi füst kíséretében

dsc_0085_resize.jpg

Aerodinamikai fékezés

dsc_0087_resize.jpg

Typhoon-ok a hangár előtt

p1210257_resize.jpg

ASRAAM közelharcra szolgáló rakéta gyakorló változata

p1210255_resize_1.JPG

A jobb szárnyvégen lévő konténerben huzalon kiengedhetó "rakétacsalik" találhatók

p1210274_resize.JPG

A műszerfal fotózását nem mindehol tiltják, noha ugyanolyan NATO előírások vonatkoznak rá. Ezt a fotót nem Pápán készítettem, ez egy másik Typhoon.

p1180606_resize.jpg

Infracsapda szóró kazetta a szárny alján

 

p1210277_resize.JPG

A fényes kis félgömb a lézeres besugárzásjelző szenzora

p1210279_resize_2.JPG

Az erő forrása. Eurojet EJ200-as hajtómű forszázskamrája, ahol maximális teljesítménynél közel 2000 Celsius fok a hőmérséklet

p1210282_resize.JPG

Sáfár Albert tábornok a Typhoon pilótafülkéjével ismerkedik

 

p1210285_resize.JPG

Rövid interjú lehetőség

p1210269_resize.JPG

A "helyzet magaslatáról". Régen a MiG-21-esek és 23-asok voltak a betonbunkerben, amelynek a tetejéről jobb kilátás nyílik

p1210302_resize.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr9312567995

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása