Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

Óriások Ferihegyen

2018. május 04. - stonefort2

A kissé szakszerűtlen és bulvár ízű cím a nagyméretű repülőgépekre utal, amelyek különös vonzerőt jelentenek laikusok, hozzáértők és különösen a szpotterek számára egyaránt. Szakosabban "heavy", azaz nehéz jelzővel illetjük azokat a típusokat, amelyek meghaladják a 130-150 tonnát. A budapesti légi forgalom zömét az ennél kisebb gépek bonyolítják, de az "óriások" is mindennapos vendégnek számítanak. Ezekből, pontosabban az utóbbi tíz év "terméséből" szemezgetünk a következőkben, a cikkíró saját fotóival.

2008 januárjában járt nálunk a világ mindmáig legnagyobb repülőgépe, az An-225-ös teherszállító, amely 180 tonnányi rakományt szállított a Közel-Keletre, olaj lelőhelyek kutatása céljából. A sajnálatosan rossz látási viszonyok között érkezett gépre ezrek voltak kíváncsiak a reptér kerítésén kívül és belül egyaránt. 

dsc_1375_resize.jpg

dsc_1438_resize_1.jpg

dsc_1463_resize_1.jpg

dsc_1539_resize.JPG

Az An-225-ös eddig egyetlen alkalommal volt itt, "kistestvére" a "mindössze" max. 405 tonnás An-124-es viszont rendszeres vendégnek számít, 2018 április végén is volt egy a gyártó cég saját teherfuvarozó vállalkozásának színeiben.

dscn2487_resize.jpg

dscn2502_resize.jpg

A méreteket jól érzékelteti a repülőgépekért lelkesedő "sztyuvi".

p1060766_resize.JPG

Az An-124-es dupla orrfutójához speciális vontató villa szükséges.

p1050344_resize.jpg

p1050344_resize.jpg

...amit használat után a saját futódarujával emel be a tehertérbe,

p1050351_resize.jpg

Méretét és teherbírását  tekintve az An-124 vetélytársa az amerikai Lockheed C-5 Galaxy, amely ugyancsak többször járt már nálunk. például elnöki látogatás háttér biztosításához szükséges felszerelés, vagy hadgyakorlat anyagának szállítása céljából.

p1010021_resize.jpg

dsc_1411_resize.jpg

p1150192_resize.jpg

p1160628_resize.jpg

Kialakításra nagyon hasonló, de "csak" 80 tonnás teherbírású a kisebb Boaing C-17A Globemaster III, amely viszont már sűrűbben fordul elő Ferihegyen. Egy kanadai példány.

dsc_0063_resize_1.jpg

Reptérlátogató apróságok szemlélik a szürke "bálnát"

dsc_0028_resize.JPG

Szokatlan a "nagygépek" között, hogy botkormánnyal irányítják, a C-17-es márpedig ilyen.

p1150126_resize.JPG

A magyar felségjel csalóka, a NATO közös tulajdonában és használatában van a Pápán állomásozó három gép.

p1090644_resize.jpg

Mindennapos vendég az "Ég Királynője", a Boeing 747-es több változata. Manapság utasforgalomban már erősen csökken a számuk, de nagy távolságú teherszállításra ideálisak, főleg a rakodást megkönnyítő felnyitható orr miatt.

p1200588_resize.jpg

dsc_1663_resize.jpg

dsc_2166_resize.jpg

dsc_5361_resize.jpg

dsc_4164_resize.JPG

p1080331_resize.jpg

dsc_0570_resize.jpg

p1050114_resize.jpg

 Az amerikai elnök számára fenntartott VC-25A is volt már nálunk, több alkalommal. 

p1110232_resize.jpg

p1010007_resize.jpg

Egy szomorú emlék. A képen látható 747-400-as a fotó készítése után néhány hónappal lezuhant, mivel a rakományban lévő lítium akkumulátorok kigyulladtak.

dsc_0543_resize.JPG

Egy különleges "Jmbo" változat a rövidített törzsű SP

p1130186_resize.JPG

A bahreini uralkodó gépén a hajtómű gondolák végénél infravörös zavaró berendezéseket építettek be, a rakéták ellen.

p1130199_resize.jpg

Különleges eseménynek számít, amikor egyszerre láthatjuk az "Ukrán Erőemelőt" és az "Ég Királynőjét".

dscn0109_resize.jpg

dscn0113_resize_1.jpg

dscn2403_resize.jpg

dscn2425_resize.jpg

dscn2416_resize.jpg

A négy hajtóművesek között már a "kisebbek" közé tartozik a Boeing 707-es katonai változata, a képen látható légi utántöltő éppen francia színekben.

dsc_0510_resize_1.JPG

dsc_0510_resize.JPG

Orosz IL-76-os, új PSz-90-es hajtóművekkel

dsc_9809_resize.jpg

dsc_9834_resize.jpg

p1130484_resize.jpg

Egymás mellett egy IL-76-os és a Galaxy

p1110289.jpg

Még mindig négy hajtómű, de már légcsavaros gázturbina. Airbus A400M Atlas katonai teherszállító a brit RAF-tól. Először 2015 elején járt nálunk gyakorló repülésen a vadonatúj gép.

dsc_0447_resize.JPG

p1170172_resize.JPG

p1170174_resize_1.JPG

p1170174_resize_1.JPG

dscn7802_resize_2.JPG

Putyin kíséretének IL-96-osa

dsc_0306_resize.jpg

dsc_0306_resize.jpg

dsc_0998_resize.jpg

p1190115_resize.jpg

A francia Armée de'l Air Airbus A340-es szállítógépe

p1000849_resize.jpg

p1000849_resize.jpg

p1000843_resize.jpg

dsc_0050_resize.JPG

Jordánia királya A340-essel érkezett.

p1010924_resize.jpg

És betöltött infracsapda szóró kazettákkal

p1010907_resize.JPG

2011-ben járt itt bemutatkozó látogatáson a Lufthansa óriása, az A380.

dsc_9846_resize_1.jpg

 

dsc_9846_resize.jpg

dsc_9918_resize.jpg

Egy érdekes négy hajtóműves, a brit Vickers VC-10-es. amely a RAF légi utántöltője. Napjainkra már kivonták.

dsc_5468_resize.JPG

És az orosz hasonmása az IL-62-es

p1190329_resize.jpg

p1140711_resize.jpg

A "triholer-ek" azaz a három hajtóművesek kiveszőben vannak. Itt egy MD-11-es

dsc_0338_resize.jpg

p1190725_resize.JPG

A FedEx is járt ide egy rövid ideig ezzel a típussal

dsc_0093_resize.JPG

p1190698_resize.jpg

Egy kisebb esemény is történt vele, a gurulóút széle beszakadt alatta.

p1020378_resize.JPG

p1020384_resize.jpg

dsc_5885_resize.JPG

Az MD-11-es katonai változata a KC-10 Extender légi utántöltő a "lufi" hangár előtt

p1050105_resize.JPG

A hollandok kissé eltérő konfigurációban használják, vegyesen tankolásra és csapatszállításra KDC-10 jelzéssel.

dsc_1131_resize.jpg

p1070481_resize.jpg

Egy még az MD-11-esnél is régebbi három hajtóműves a Lockheed L-1011 Tristar.

p1010013_resize_1.jpg

p1180611_resize.jpg

Ma már két hajtómű is elég ahhoz, amihez régen három-négy kellett. Az Emirates nyitó járata még Airbus A330-assal járt Budapestre

dsc_3370_resize.jpg

A kanadai Air Transat 330-asa

p1190314_resize.jpg

dsc_1801_resize.jpg

A330F teherszállító változat Qatarból

p1190213_resize.jpg

A klnai Hajnan 330-asa. A futóművek "füstje" csak egy tized másodpercig látható, amikor a fékrendszer megállítja a forgó kerekeket. A karbonszálas féktárcsák pora okozza a jelenséget.

dsc_9639_resize.jpg

dsc_0014_resize_2.jpg

p1190604_resize_1.jpg

Tripla hetes, azaz Boeing 777

dsc_0217_resize.jpg

dscn0083_resize.jpg

dsc_0176_resize.JPG

dsc_0190_resize_2.jpg

p1070189_resize.jpg

dsc_9738_resize.jpg

p1180142_resize.jpg

Tragikus sorsú 777-es, Dubai-ban leszállás közben megsemmisült.

p1110241_resize.jpg

dsc_0099_resize.JPG

A végére maradtak a "kisebbek", mint például a Boeing 767es. Nálunk csak rövid ideig teljesített a rossz emlékű görög Skygreece.

p1200644_resize.jpg

A MALÉV "zászlóshajója volt egy ideig a 767-es

15_2.jpg

Aztán ez lett belőle....

27_1.jpg

A még "dicsőséges" időkben

p1200603_resize.jpg

Az AA, vagyis az American Airlines színeiben

p1050096_resize.jpg

A konkurens Delta is járt Budapestredsc_9667_resize.jpg

A háttérben az épülő Sky Court

dsc_8736_resize.jpg

A HA-LHB egy ideig Ománban repült

p1050441_resize.jpg

Lassan a 767-es is "retrónak" számít, nem csak az Ikarus 55-ös.

p1140256_resize.jpg

p1130526_resize.jpg

Nyugdíjra érettek már az Airbus A300/310-esek is.

dsc_0261_resize_1.jpg

dsc_8851_resize.jpg

dsc_8866_resize.JPG

p1010455_resize.JPG

p1010002_resize.jpg

dsc_9748_resize.JPG

A felsorolás korántsem teljes, például a Dreamliner nem véletlenül maradt ki, mivel erről a közeli jövőben külön blogbejegyzés lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr7713889902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása