Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

Lánglovagok az égen, "Vödörrel"

2018. november 15. - stonefort2

                       

A mediterrán vidék nyári forrósága egy keserű szükségszerűséget eredményezett, több országban is speciális tűzoltó repülőgépeket kellett szolgálatba állítani, mint az oltás leginkább hatékony eszközeit a távol eső, vagy nehezen megközelíthető hegyes területeken. A világ több táján  a meleg évszakban a légi „tűzvadászok” napi 24 órán át, a hét minden napján készültségei szolgálatot adnak ugyanúgy, mint a harci repülőgépek. A természet szélsőségei mellett azonban rendszeresen fordul elő, hogy nem az időjárás, hanem  felelőtlen emberek véletlenül, vagy szándékosan  okoznak tűzvészeket, így a kelleténél jóval többször kerülnek a média érdeklődés középpontjába a légi tűzoltó egységek. Az esetek többségében, legalábbis Európában  a főszereplők a kanadai Canadair által kifejlesztett tűzoltó repülőgépek.

gerard_yojon.jpg

(fotó: Gérard Yojon)

 Régen többnyire meglévő repülőgép típusokat alakítottak át tűzoltásra, a helikopterek pedig külső függesztéssel hordozzák a vízzel teli kosarakat. A Canadair azonban teljesen célirányos megközelítést választott a CL-215/415 fejlesztése során, a gép kialakításánál mindent a speciális feladatnak rendeltek alá. A cég gyökerei még az amerikai General Dynamics-hoz nyúlnak vissza, amely annak idején több vízi repülőgépet fejlesztett. A régi tapasztalat nem veszett kárba, ennek eredménye lett a Canadair 215-ös, vagy becenevén a „Vödör”. Az úszótestű kialakítás hallatlan előnye, hogy a víztartály feltöltése másodpercekig tart bármilyen folyó, tó, vagy tenger vízfelületéről, míg a többi típusnak minden alkalommal le kell szállnia a repülőtéren, ahol tartálykocsikból vagy vízvezetékből kapacitástól függően 5-20 percig tart a feltöltés. A specializált repülőgépből 125 db készült, amelyek Kanadán kívül üzemelnek a francia, görög, olasz, horvát, spanyol, venezuelai és thaiföldi légierőkben vagy civil szervezetek állományába.

maarten_visser.jpg

(fotó: Maarten Visser)

 A régi csillagmotorokkal felszerelt gépek magas karbantartás igénye és korlátozott teljesítménye továbblépésre sarkallta a Canadair tervezőit, akik az első lépcsőben átalakító „kit”-eket terveztek a meglévő CL-215-ösök részére. 17 gép kapott korszerű légcsavaros gázturbinás hajtóműveket, ezek többsége Spanyolországban repült. Az igazi megoldás azonban a teljesen áttervezett CL-415-ös volt. Ennek aerodinamikai kialakítása is különbözött, így repülési jellemzői javultak. A gép beceneve is módosult, a „Szuper Vödör” gyártását a megszűnő Canadair jogutódja a Bombardier végezte.

p1180775_resize.JPG

 A CL-415-ös manőverező képessége a különleges, kis sebességre optimalizált szárnyprofil mellett jelentős részben a Pratt&Whitney Canada PW123AF hajtóműveknek és a négyágú Hamilton légcsavaroknak köszönhető. A gép rövid forduló időket teljesít, a hullámzástól függően mindössze 10-12 másodpercig érinti a vízfelületet a tartályok feltöltése miatt, máris emelkedhet és fordulhat a tűz irányába.

p1180776_resize.JPG

A törzs alján lévő felvevő nyílásokon keresztül 6140 liter víz áramlik be a tartályokba a 65-70 tengeri mérföldes sebesség mellett. A gyártás során különös gondot fordítottak a korrózió védelemre, hiszen a   sós tengervíz ebből a szempontból nagyon veszélyes. A hajtóművek védelméről is gondoskodni kell, ezért a gépben van egy külön édesvíz tartály, amelyből átmosás céljából 7 bar nyomással porlasztanak folyadékot a működő hajtóműbe, miután az leszállt egy tengeri bevetés után.

p1180779_resize.JPG

A „sima” víznél léteznek két-háromszorosan hatékonyabb tűzoltó anyagok is, a habképző vegyületet repülés közben lehet a víztartályokba bekeverni. Az optimális dobási magasság harminc méter, így már a sebességtől függően, ami a legtöbbször 110-115 tengeri mérföld,  megfelelően porlad az oltóanyag. A négy tartály egyszerre is üríthető, vagy két részletben párosával a 2-esből és 4-esből, vagy az 1-3-asból. A magas hatékonyság ellenére a tűzoltó repülőgépek sok esetben nem képesek a teljes oltásra az erős szélben, a hőség okozta turbulenciában, ilyenkor a repülésbiztonság miatt csak a tűz terjedésének próbálnak meg gátat szabni. A békeidőben is életveszélyes feladatot végző pilóták számára a munkaidő „rendes” vége nem szempont, hiszen kezükben nem csak az anyagi kár megelőzésének, hanem emberéletek megmentésének eszköze is van.

A horvát légierő gépe

dsc_3531_resize.JPG

A típust alkalmazó országok többségében a gépek a légierő állományában vannak, így a hajózó állomány hivatásos katona. A spanyoloknál a torrejon-i bázis 431/432 százada repüli a CL-215T gépeket, a horvátoknál a 855. század CL-415-ösei repülnek a zadari és dubrovniki repülőtérről, a görögöknél a 355-ösök CL-215-össel Elefsis-ben, a 383-asok CL-415-össel Thessalonikiben települnek. Az olaszoknál a légierő tulajdonában lévő gépeket civil szervezet, a meteorológiai szolgálat (SOREM =Societa Richerche Experienze Meteorolo) és a polgári védelem üzemelteti.

Görög "Vödör" a kecskeméti repülőnapon 2005-ben

p1060889_resize.JPG

A települési helyek természetesen csak a „békeidőben” vagyis a gyakorló repülések idejére állandóak, a személyzetek készen állnak bármikor az azonnali áttelepülésre a tűzvész által fenyegetett területekre. A franciáknál a Securite Civile Merignane-ban állomásoztatja a CL-215-ös és 415-ös gépeit, de ezek mellett a régebbi Catalina és Turbo Tracker tűzoltó változatait is használják.  A CL-214/415 sajátossága, hogy szinte mindenhol „csőrike-sárga” színűek, Kanadában néhány fehérre festett gép is van, de nem ez a jellemző.

p1180778_resize.JPG

A tűzoltó repülőgépek munkájának veszélyességét bizonyítja,. Hogy 2007 nyarán két CL-415-ös is lezuhant oltás közben. Ha a tűzfészkek hegyoldalban, mély völgyekben vannak, akkor az optimális dobási magasságba süllyedni nagyon veszélyes. Ha túl magasan engedik ki az oltó anyagot, akkor a földre jutva túl alacsony lesz a sűrűsége, ezen kívül a szél is elsodorhatja. A pilóták ezért néha az ésszerűnél is nagyobb kockázatot vállalnak. A „fekete nap” 2007 július 23-a volt, amikor az egyik olasz CL-415-ös ütközött a hegyoldalnak, délután pedig a görögök bevetésen lévő gépe járt hasonlóan. Az Evia szigetén tomboló tűzvésztől a Dileso nevű falut akarták megóvni, amikor közvetlenül a víz dobását követően már nem volt elég hely az emelkedésre, és a gép a hegyoldalnak ütközött. A kétfőnyi személyzet, a 34 éves Dimitris Stoilidis és a 27 éves Yiannis Hatzoudis életét veszítette. Mi lehetett a katasztrófák oka? A pilóták fáradtsága, műszaki hiba, vagy a lehetetlen megkísértése? Ezen már csak a szűk saját közösség okulása miatt is érdemes a bennfenteseknek elmélkedniük. Annyi bizonyos, hogy a görög „tűzvadászok” a legjobbak közül kerülnek ki, akik repült idejük nagyobb részét más típusokon, nem csak teherszállítók fedélzetén, hanem vadászgépeken tölti.

p1180785_resize.JPG

A CL-415-ös légkondícionált „üveg cockpit”-ja, azaz   képernyős kijelzőkkel felszerelt műszerfala a legkorszerűbb segédeszközök sokaságát biztosítja. Rendelkezésre áll a VOR/DME, ILS, GPS navigációs rendszer, HF/VHF rádiók, fedélzeti radar, stb. Tengeri kutató-mentő bevetésen a FLIR infravörös kamera segíti a vízben lévő bajba jutottak felderítését, a gép oldalán pedig SLAR, azaz oldalra néző radar antennája látható.  A „Szuper Vödör” egészen kis sebességnél is stabil és jól vezethető, a forró levegő turbulenciái kevésbé befolyásolják, mint elődjét.

p1180782_resize.JPG

A nagy teherrel kis magasságban végzett manőverezés erősen igénybe veszi a sárkányszerkezetet, ezért 50-100 óránként alapos műszaki ellenőrzésnek vetik alá a gépeket. Hat évente kerül sor a nagyobb mélységű ipari szintű nagyjavításra, amely után a Bombardier berepülő pilótái tanúsítják az üzemképességet. A kibővített tengeri mentő feladatkör miatt a személyzetet két fővel kibővítették, nekik felfújható gumicsónak is a rendelkezésükre áll. A CL-415MP változat csörlővel emelheti a fedélzetre a bajba jutottakat, mert az oldalajtónak kellő magasságban kell lennie a vízvonal felett. A legmodernebb módifikáció a CL-415GR, amely a görögöknél üzemel, ez már harci kutató-mentő bevetést is teljesíthet, a tenger felett katapultált pilóták kimentését végezheti az ellenséges vizeken.

p1180787_resize.JPG

A CL-415-ös gyártási száma nem érte el a százat, noha képességei egyedülállók. A típus két példánya 2010 augusztusában Ferihegyen járt, de szerencsére csak tankolni szálltak le, úticéljuk Moszkva volt, az orosz főváros környékén tomboló erdőtüzek megfékezése céljából mentek segítséget nyújtani.

 

 

p1180783_resize.JPG

 (a forrásmegjelölés nélkül fotókat a cikkíró készítette) 

A CL-415-ös főbb adatai

 

Személyzet                                   : 2 fő

Utaslétszám                                  : 8 fő, víztartályok nélkül 30 fő

Hajtómű                                        : PW123AF

Teljesítmény                                 : 2X 1775KW

Hossz                                            : 19,82 méter

Fesztávolság                                 : 28,61 méter

Magasság                                      : 8,98 méter

Szárnyfelület                                 : 100,3 négyzetméter

Üres tömeg                                    : 12861 kg

Max. felszálló tömeg                    : 20865 kg

Max. leszálló tömeg                      : 16783 kg

Utazó sebesség                              : 296-315 km/h

Max sebesség                                : 376 km/h

Starthossz vízen                             : 814 m

Hatótáv                                          : 2427 km

Egy óra alatt dobható víz (11 km-re a tűztől) : 54140 liter

Max vízmennyiség                        : 6123 kg

Csúcsmagasság                             : 6100 méter

Emelkedő képesség                      : 420 méter/perc

Felszálló sebesség                         : 163 km/h

Leszálló sebesség                          : 157 km/h

Túlterhelés limit                            : +3,25/-1 G

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr8114374943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása