Repülés, repülőgépek

jetplanes

XXI. század testközelben

2016. augusztus 30. - stonefort2

Akit érdekel a közforgalmi repülés technikai, technológiai része, az Ferihegyen találkozhat a világ legmodernebb légi járműveivel. Néhány éve csaknem minden nap megfordulnak itt a Boeing 747-8F teherszállítók, amelyek a nagynevű cég legutóbbi fejlesztései közé tartoznak. Ha nem is menetrend szerint forgalomban, de többször láthattuk már a Dreamliner-t, azaz a Boeing 787-est, és legutóbb a kanadai Bombardier legújabb üdvöskéjét, a 110-130 személyes gépek piacát lefedő CS100-ast a svájci Swiss színeiben. A helvétek alig néhány hónapja szolgálatba  állított típusa komoly technológiai újdonságot tartalmaz, a Pratt&Whitney PW1500 GTF (Geared Tubo Fan) azaz áttételes hajtómű negyedével kevesebbet fogyaszt, mint egy hasonló teljesítményű hagyományos. A fordulatszám csökkentő bolygóművel forgatott "fan" fokozat alkalmazása ugyan már régebben is ismert és alkalmazott megoldás volt, de csak jóval kisebb hajtóműveknél, a szóban forgó típusnál több tízezer lóerőnyi tengelyteljesítményt kell megbízhatóan, hosszú üzemidő mellett továbbítani. A CS100-as szerkezeti anyagainak 75%-a kompozit, vagy alumínium/lítium ötvözet, és természetesen az eddig nem említett fedélzeti elektronika is a XXI. századi technológiát képviseli.

dsc_0157.jpg

CS100-as startol a 31R pályáról

 

p1150096.jpg

HB-JBA gurul a 43-as állóhelyre

p1150100.jpg

A Pratt&Whitney új erőforrása, ami miatt késett az új típus szolgálatba állítása

p1150105.jpg

A hajtómű több érdekessége közül az egyik, hogy a segédberendezések egy része nem a fan fokozat házának külső részén, hanem hátrébb, a "core" körül találhatók, mint például az olajtartály

p1150109.jpg

A futógondola zárt, és nincs külső ajtaja hasonlóan a 737-eshez.

p1150114.jpg

Oldalsó "joystick" kormányok, 15 collos képernyők, "hanyatt egerek"

 

p1150115.jpg

A fej feletti panel az Airbus filozófiát követi. Két oldalt a HUD berendezések, amelyek a pilóták látómezejébe vetítik az adatokat

 

p1150118.jpg

A 2-es terminál digitálisan megjelenítve.

pratt_whitney_pw1100g_a320neo_engine_jpg.jpg

A P&W GTF hajtómű  több változatban készül. A fan mögött látható bolygóműves áttétel, ami különös hangot kölcsönöz. 

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr1911663086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.