Repülés, repülőgépek

jetplanes

Orosz rulett a tengeren

2016. december 06. - stonefort2

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba. A hajót és főként annak személyzetét elégtelenül rövid felkészítési, kiképzési, gyakorlási időt követően dobták a szó szoros értelmében a mély vízbe, nyilvánvalóan politikai nyomásra.

p1220029.jpg

A már erősen korosodó hajó meghajtó rendszereivel folyamatos problémák vannak, talán ez is hozzájárult a sajnálatos balesetekhez, mivel akadályokba ütközik az, hogy huzamosabb ideig  maximális sebességgel haladhasson. Erre a repülőgépek fel- és leszállásakor lenne szükség, ugyanis a típustól és pillanatnyi tömegüktől függően 240-280 km/h sebességgel érkeznek,  a szemben fújó szél, valamint a hajó haladási sebességének összege jelentősen csökkenti a gépek fedélzethez viszonyított tempóját., tehát minél gyorsabban képes haladni a hajó, annál kisebb terhelés éri a repülőgépeket és a "Szvetlana-2" fékező rendszert. A 14-20 tonna tömeget alig több, mint száz méteren belül kell megállítani  a fékező drótköteleknek, amelyeket a repülőgépek farokrésze alatt lévő horog kap el.

p1210056.jpg

A csukló vastagságú acél köteleket szigorú szabályok alapján használják. A fedélzet alatt többszörös csiga rendszeren átvezetett drótkábel végei hidraulikus amortizátorokhoz csatlakoznak, utóbbi emészti fel a repülőgépek mozgási energiáját. 

Ezzel a rendszerrel komoly problémák lehetnek, legalábbis erre utal a rövid három hetes időszak alatt bekövetkezett két gépveszteség. Néhány nap akklimatizációt és gyakorló repülést követően megkezdték a Kuznyecov gépei is a szíriai kormányellenes erők bombázását, a vadonatúj MiG-29KR/KUBR és a korszerűsített Szu-33-as vadászbombázókkal. November 15-én következett be az első baleset, amikor a 49-es oldalszámú MiG-29KR üzemanyag hiány miatt a tengerbe zuhant. Az előző leszálló gép által elszakított fékező kábel rátekeredett a többire, és a csapódó kötélvég megrongált egy másik parkoló MiG-29-est. A hajó fedélzeti személyzete nem volt képes a rendelkezésre álló idő alatt fogadóképessé tenni a fékező rendszert, így a még levegőben lévő gép pilótája katapultálásra kényszerült.

p1210202.jpg

A balesetet követően a Kuznyecov gépei áttelepültek a Szíriában, a Latakia tartományban lévő Hmeinim légi bázisra, ahonnan nagyobb harci teherrel is repülhettek. A hajó javítását és a vizsgálat befejezését követően mód nyílt "ingajárat" bombázásokra, ami azt jelenti, hogy a fedélzetről induló gépek a bevetést követően Hmeinimben szálltak le, ahol ismételten felfegyverezték és megtankolták azokat, majd újabb bombázás után tértek vissza  a Kuznyecovra. 

Ezt szakította félbe a december 3-án bekövetkezett második baleset, amelynek során az újabb kábelhibát elszenvedő Szu-33-as nem tudott átstartolni, hanem a tengerbe zuhant. Pilótája ezúttal is megúszta egy hideg fürdővel, mivel sikeresen katapultált.. Orosz internetes szakfórumok szerint a fékező kábel vadonatúj volt,  cserét követően ez volt az első leszálló gép, amelyet meg kellett volna állítania, de valószínűleg gyártási hibás volt. A Kuznyecov 2016 előtti "pályafutása" sokkal szerencsésebben alakult, egyetlen kivételtől eltekintve csak kisebb gépsérülések történtek. A súlyosabb esemény 2005-ben történt, amikor egy Szu-33-as zuhant a tengerbe a leszálló fedélzet végéről, nem nehéz kitalálni, a fékező kábel szakadása miatt. Hasonló esetek az ezen a területen sokkal tapasztaltabb amerikai haditengerészetnél is előfordulnak, éppen ezért előírás, hogy a leszállás, pontosabban az "irányított becsapódás" pillanatában a pilóták gázt adnak, hogy az esetleg szükségessé váló átstartoláshoz meglegyen a szükséges hajtómű teljesítmény. 

p1040243.jpg

A repülés, és ezen belül a haditengerészeti repülés fokozottan veszélyes üzem, amit kellőképpen komolyan kell venni. A szakmai szempontokat nem szabad figyelmen kívül hagyni, de ez úgy tűnik, nem mindig sikerül. A szíriai konfliktust az orosz politikai vezetés erődemonstrációnak és fegyver tesztelésnek is szánja, ezt bizonyítják a  hadi helyzet befolyásolása szempontjából indifferens szárnyas rakéta támadások, az Európát megkerülő nehézbombázó bevetések, és a Kuznyecov látványos felvonultatása. Utóbbi egyelőre kudarcos, és nem kis presztízs veszteséget okoz.

(A fotókat Zsukovszkíjban készítettem)

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr7012026775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.