Repülés, repülőgépek

jetplanes

Újra teljes a flotta

2016. december 16. - stonefort2

Megérkezett Svédországból a tavaly megsérült Gripen

2015 nem volt szerencsés éve a kecskeméti Puma repülőszázadnak, mivel két JAS-39-es is veszteséglistára került, az egyik szerencsére csak átmenetileg. Az élettartamuk harmadához közeledő repülőgépek még hosszú időn keresztül biztosítják légterünk védelmét és (ritkábban) a NATO szövetségesi kötelezettségeinket, így nagyon fontos, hogy megfelelő mennyiségben álljanak rendelkezésre. Ezzel már az első perctől probléma adódott, mivel máig tisztázatlan módon a kiválasztást megelőző kormányülésen a minimálisan szükséges 24 példány (két század) helyett állítólag Pintér Sándor belügyminiszter javaslatára (vajon honnan voltak a légierő hosszú távú kapacitás szükségletével kapcsolatos információi? A kérdés költői, szerintem sehonnan, egyedüli szempont a költség lehetett) az elégtelenül kevés 14 darabra csökkentették az igényt. 

dsc_1683.jpg

Mivel az eredeti szándék "használt" gépek beszerzésére irányult, a svédek az első 1997-ben készült szériából származó, és már nekik sem kellő gépek fődarabjainak felhasználásával gyártották le az egyedinek számító JAS-39EBS-HU típusjelzésű Gripeneket, amelyek első példányát 2005.. január 25-én mutatták be Linköpingben, a hagyományos "rollout" ünnepség keretében. Milyen a véletlen, ez pont az a 30-as oldalszámú gép volt, amely 2015. június 10-én szerencsétlenül járt. 

p1000772.jpg

A meglehetősen költséges, de a kellő szintű hadrafoghatóságot biztosító lízing konstrukciónak köszönhetően a készültségi szolgálat biztosítása mellett éppen elegendő gép állt rendelkezésre a kiképzési repülések végrehajtására, ezt korlátozta erősen a két súlyos rep esemény. 

dsc_8111.jpg

2015.május 19-én a csehországi Caslav légi bázison folyó nemzetközi gyakorlatra érkezett a 42-es oldalszámú kétüléses JAS-39D, amely a leszállást követően nem állt meg a pályavég előtt, hanem nagy sebességgel túlfutott és összetört. A két pilóta szerencsére időben katapultált. A baleset humán faktor miatt következett be, a gép tökéletes műszaki állapotban volt, így a svédeket természetesen nem terhelte felelősség.

dsc_0629.jpg

Az összetört 42-es a caslavi pályavégnél a maradék üzemanyag leszívása közben

Alig három héttel később Kecskeméten következett be újabb baleset, a 30-as oldalszámú géppel Kádár Sándor őrnagy hajtott végre repülési feladatot, amely közben probléma adódott a futómű működtető rendszerével. Az orrfutó félúton megszorult, és működésképtelenné vált. A pilóta jogosan hagyta volna magára a részlegesen üzemképtelen gépet, de inkább a kényszerleszállás mellett döntött. Ebben szerepet játszhatott az a tény, hogy a megszokott egy törzs alatti póttartály helyett kettő szárny alattit szereltek fel, és ez elvileg minimalizálhatta a sérülés veszélyét.

dsc_2034.jpg

A leszállás sikeresnek tűnt, de a tartályokon csúszó Gripen balra letért a betonról, és mivel nagy volt a veszélye az átvágódásnak, a pilóta katapultált. A brit Martin Baker Mk.10.es katapult ülés azonban hibásan működött, nem vált le, így a pilóta komoly sérülést szenvedett. Sajnos olyan komolyat, ami véget vetett repülő pályafutásának.

A gép azonban javítható maradt az első, svéd szakemberek részvételével elvégzett állapot felmérés alapján.

dsc_6624.jpg

A 30-as a baleset után. Balra két svéd műszaki

Az eseményt műszaki probléma okozta, így a javítás költségei nem minket terheltek. A szállításra kész állapotba hozott gépen a gyárban végezték el a szükséges javításokat, amelyek azonban jócskán elhúzódtak.

dsc_6696.jpg

A 30-as még Kecskeméten. Jól látható, hogy a kabintető keret a helyén van, csak a plexi és a katapult ülés hiányzik

A kétüléses JAS-39D pótlására a mi költségünkre a svéd légierő megvált egyik keveset használt gépétől, ez a szükséges átalakításokat követően 44-es oldalszámmal 2016 nyarán érkezett meg, a 30-as pedig az év végén, december 16-án, ezzel újra teljessé vált a flotta. 

dsc_1631_1.jpg

(saját fotók)

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr2212051603

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.