Repülés, repülőgépek

jetplanes

Mókus angyalbőrben

2017. május 12. - stonefort2

A hazai légi mentőszolgálat "igáslova" volt hosszú időn keresztül a francia Aerospatiale AS350B2 Ecureuil (Mókus) könnyű helikopter. A típus három példánya számtalan, balesetben súlyosan sérült embert juttatott gyorsan kórházba, az egyszerű üzemeltetésű és megbízható helikopternek így sokan köszönhetik az életüket. Az EU előírásai azonban nem tették tovább lehetővé a típus ezen feladatkörben történő további üzemeltetését, mivel csak egyetlen hajtóművel rendelkezik. Noha a Turbomeca Arriel az egyik legegyszerűbb kialakítású és magas üzembiztonságú erőforrás, a jövőben csak két hajtóműves típusok láthatnak el közfeladatot lakott terültetek felett. A Mókusok azonban nem maradtak munka nélkül, a légierő állományába kerültek 2016 nyarától futár és egyéb feladatokra. A nagyobb típusokhoz képest lényegesen olcsóbb üzemeltetési költségeik miatt megfelelnének kiképzési célokra is.

Az AS350B2 három példánya repült a mentőszolgálat színeiben. Az újonnan vásárolt HA-BDA 1991-ben került Magyarországra, jelenleg ez viseli a 101-es oldalszámot a légierőben. A második gép a BDB (mai jelzése  102) 1992-től üzemelt, ez ugyancsak újonnan érkezett, viszont  az 1994-ben beszerzett BDC már korosabb volt, hiszen 1983-ban gyártották és mielőtt hozzánk került, német és belga lajstromban repült. Ez a gép csak 2009-ig üzemelt, mivel földi próba közben balesetet szenvedett, és túl sokba került volna  a javítása. 

dscn4226_resize.jpg

dscn4046_resize.JPG

Mókus a pápai hangárban

dscn4048_resize.JPG

A két pilóta mellett négy főt szállíthat

dscn4049_resize.JPG

A műszerfal még az előző generációt idézi

dscn3324_resize.jpg

Repülő Mókus

mokus_resize.JPG

A Turbomeca Arriel több mint 800 lóerős

mok_resize.JPG

HA-BDC időszakos javításon

csomagter_resize.JPG

A törzs középső részén látható a műanyag üzemanyag tartály

rototragy_resize.JPG

Félmerev rotoragy

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr7512500339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.