Repülés, repülőgépek

jetplanes

Indián invázió

2017. június 02. - stonefort2

Ferihegy tartalék NATO bázisként is szolgál, mivel erre alkalmassá teszi az infrastruktúrája és a minősített belső biztonsága. Kisebb-nagyobb rendszerességgel fordulnak meg itt katonai repülőgépek, mint például 2017. június 2-án, amikor a délutáni napsütésben nem kevesebb mint tíz amerikai helikopter szállt le az egyes terminálon.

Az US ARMY forgószárnyasait hagyományosan a  harcias indián törzseiről nevezik el, így például a közelmúlt és napjaink legjobb és egyben leghíresebb harci helikoptere az Apache, a szállítók nehézsúlyú mindenese pedig a Chinook nevet kapta. Előbbiből nyolc, utóbbiból, amely a műszaki állományt hozta, kettő érkezett Budapestre rövid pihenőre. Az átutazóban lévő katonák egy nemzetközi hadgyakorlatra mennek, amelyekből az utóbbi időben többet is megrendeztek térségünkben.

A rotoragy tetején látható a Longbow radarrendszer, amely az RF Hellfire rakétával együttműködve akár ködben is képes az ellenséges harckocsik megsemmisítésére. 

dsc_0171_resize.JPG

A nyári időszak "átka" a szélvédőre kenődött rengeteg rovar.

dsc_0169_resize.jpg

Új CH-47F Chinook tankolás közben

dsc_0156_resize.JPG

Az AH-64D  Apache Longbow orrán lévő alsó "szemölcs" a radar besugárzásjelző, felette pedig a közeledő rakétákra figyelmeztető optikai rendszer szenzora. mindegyikből négy van a körkörös lefedettséghez.

dsc_0172_resize.JPG

Elöl foglal helyet a fegyverrendszerek operátora, hátul a pilóta. Célzó berendezésük a műszerfal tetején  nincs, a sisakjukba lett beépítve.

dsc_0194_resize.JPG

Gurulás közben

dsc_0197_resize.JPG

Lent látható a Hellfire rakétalézeres irányítású változata. A sárga jelzés elvileg arra utalna, hogy "éles" fegyverről van szó, de nem, ezek gyakorló változatok hajtómű és robbanó töltet nélkül.

p1210148_resize.jpg

Az orr alatt lévő 30 mm-es Chain Gun gépágyúhoz maximálisan több mint ezer (!) lőszer tartozik. Ennek konténere a súlypontban, a rotoragy alatt a törzsben található.

p1210166_resize.jpg

Száműzve a betonról. A helikopterek által elfoglalt helyre szüksége volt a Qatar Airways A330F teherszállítójának, így a harci helikopterek átrepültek a füves állóhelyre.

dsc_0243_resize.jpg

A fura szögben álló farokrotor magyarázata, hogy az egyik által kibocsátott hanghullámot a másik ellentétes fázisú hulláma nagyrészt kioltja, azaz halkabb a gép.

dsc_0236_resize.JPG

A hajtóművek fúvócsöve felfelé tereli a forró gázáramot, melyet a rotorszél részben lehűt és szétterít, így kisebb a helikopter infravörös jele. 

dsc_0242_resize.JPG

A rotorszél felverte nemrég lekaszált füvet

dsc_0255_resize.jpg

Radar nélkül. Ez a gép a "radarostól" adatátviteli rendszeren keresztül kapja meg a célpontok adatait.

dsc_0260_resize.jpg

Mindegyik Boeing gyártmány. A háttérben lévő 747-8F a CH-47F Chinook és az AH-64D Apache is

p1210142_resize.JPG

Éjszakára letakarják a radart, az orrban lévő optikai rendszert, a kabintetőket és az infracsapda szóró kazettákat

Az Apache amellett, hogy többnyire rendkívül mostoha, tábori körülmények között üzemel csúcsszintű fedélzeti elektronikával rendelkezik, amely elvileg érzékeny a környezeti hatásokra (hideg, meleg, nedvesség, por stb) de megoldották a megbízható üzemelést. 

dsc_0277_resize.jpg

A tapasztalat szerint az amerikai katonák nagyon szeretik Budapestet, ahol kiváló lehetőségek vannak a szabadidő eltöltésére. Már akinek van erre pénze és ideje.Nekik van.

dsc_0287_resize.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr1312560353

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.