Repülés, repülőgépek

jetplanes

Fél évszázad varia szárnyakon

2017. június 14. - stonefort2

1967. június 10-én, vagyis 50 évvel ezelőtt  repült először a szovjet Mikojan és Gurjevics neve alatt működő tervezőiroda által kreált MiG-23-as vadászrepülőgép prototípusa. A hatvanas évek tévútjára egyaránt rátévedtek keleten és nyugaton, így több változtatható szárnyállású típus született. Azóta kiderült, hogy ez a műszaki megoldás zsákutca, és sokkal több a hátránya, mint az előnye, így ezek a típusok kevés kivétellel mára "kihaltak". A MiG-23-as néhány fejlődő ország légierejében kis mennyiségben még megtalálható, de már nem sokáig. Az a szokatlan eset állt elő, hogy az a MiG-21-es élte túl a 23-ast, amelynek éppenséggel a leváltására készült. A típusnak nem csak a változtatható szárny volt a problémás területe, hanem az élettartam is, a hegesztett  struktúra nem volt sikeres megoldás. A jelentős részben acél szerkezetű  gép üres tömege azonos volt a két hajtóműves és nagyobb MiG-29-esével. Több mint ötezer darab készült a MiG-23-as különböző változataiból, amelyek közül 16 darab viselt magyar felségjelet. 1979-től került Pápára egy század 15 géppel, később a baleseti veszteségek részleges pótlására érkezett még egy további kétüléses példány. Az 1996-ban történt kivonásukig a teljes magyar flotta 22072 órát repült, ez alatt öt zuhant le öt pilóta halálát okozva , ami sajnos rendkívül rossz arány. 

A MiG-23-as érdekes, de nem sikeres színfoltja volt a katonai repülés történetének. Mindez annak ellenére is igaz, hogy az első és utolsó széria képességei között csaknem generációs különbség volt. Az MSz változat  a fedélzeti elektronika és a fegyverzet terén semmivel sem volt jobb, mint a MiG-21bisz, az MLD viszont már közel volt képességeiben (a repülési jellemzők kivételével) a MiG-29-eshez. 

A MiG-23-as 1967-ben elkészült prototípusa a monyinói múzeumban

p1030120_resize.jpg

Ez a nullszéria gép a lokátor és fegyver tesztekhez készült

p1030154_resize.JPG

Az R-23-as rakéta indítósinje a szériagépeken már más volt

p1030162_resize.JPG

MiG-23ML a moszkvai Győzelem-parkban

p1010049_resize.JPG

A legpotensebb utolsó verzió az MLD, ebből Magyarországon is üzemelt Kiskunlacházán egy szovjet ezred, 

p1020669_resize.jpg

"Papucsorrú" csapásmérő változat prototípusa még Ljulka hajtóművel az azóta felszámolt Hodinkában

p1020652_resize.jpg

A szárnyak alá függeszthető póttartály. Csak 16 fokos állás mellett volt használható

p1190493_resize.JPG

Kétüléses MiG-23UB az azóta  felszámolt szolnoki múzeumban

p1050212_resize.jpg

Kecel, haditechnikai park

p1090779_resize.JPG

MiG-23MF

p1080059_resize.jpg

Budaörs, filmforgatáshoz sötétszürkére átfestett MF

p1110272_resize.jpg

Magántulajdonban

dsc_0688.jpg

ML változat a belgrádi múzeumban. Arab megrendelésre javították Szerbiában, de mivel nekik nem volt, a berepülő pilóták Pápán kaptak átképzést a típusra. Embargó miatt ott ragadt példány.

p1010144_resize.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr9012593765

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.