Repülés, repülőgépek

jetplanes

Fájó lábú Griffmadarak

2017. június 26. - stonefort2

Légierőnk legfontosabb típusáról, a JAS-39C/D Gripen vadászbombázókról (bár bomba eddig még egyszer sem volt rajtuk) többnyire pozitív hangvételű beszámolók születnek, hiszen egy korszerű és potens harci repülőgépről van szó. Mint minden típusnak, ennek is megvannak azonban  a gyenge pontjai, jelen esetben a futómű rendszer.

dsc_1914.jpg

A gép tömege kettő orrfutó keréken és kettő főfutó keréken oszlik el, és noha könnyű kategóriájú típusról van szó, amely a póttartályokon kívül sohasem cipel más nagy tömegű függesztményt, mégis rendszeresek a "lábfájások". Már az első években többször került sor arra, hogy a komplett orrfutót kiszereljék ellenőrzésre, vagy cserére, mivel hibák jelentkeztek.

p1040374_resize.JPG

Ebben részes, hogy az orrfutó kerekek rendkívül kicsi méretűek, átmérőjük mindössze 36 cm, így a pálya kisebb egyenetlenségei miatt erősen rázkódhatnak. A svédeknél állítólag nincsenek hasonló gondok, mert ott főként aszfaltozott futópályákkal rendelkeznek a repülőterek. Kecskeméten azonban beton a pályaburkolat, amelynek dilatációs hézagjai is ludasak a problémákban. Már régebben felmerült annak igénye, hogy aszfaltozzák le a pályát, de ez nem ilyen egyszerű. Amíg a  hűvösebb éghajlatú Svédországban ez megfelel, addig nálunk nyáron a felforrósodott aszfalt szilárdsága romolhat, és ez azt jelentheti, hogy nagyobb talajnyomású futómű rendszerrel rendelkező repülőgépek nem, vagy csak korlátozásokkal használhatnák. Bár léteznek meleg éghajlaton is aszfaltozott repülőterek, de ezek költsége lehetséges, hogy magasabb.

dsc_1605_resize.jpg

A problémára 2015 júniusában irányult rá a figyelem, amikor a 30-as oldalszámú JAS-39C gépnek félúton megszorult az orrfutója. Se ki, se be, mivel az áramvonalazást biztosító kétrészes gondolaajtók nem a kellő pillanatban működtek. Ez azonban már nem a kecskeméti beton hibája. A futómű rendszer működtetés minden repülőgépnél szigorú sorrend szerint történik, olyan nem fordulhat elő, hogy egy gondolaajtó akkor záródjon be, amikor a futószár még nem került a kinti, vagy benti véghelyzetébe. Ezt általában a lehető legegyszerűbb kialakítású sorrend szelepek vezérlik, Még a jó öreg MiG-21-es esetében sem volt hasonló probléma, maga a futószár nyomta meg a benti helyzet elérésekor azt a kart, ami aztán a gondolaajtó hidraulikus munkahengeréhez engedte a nyomást. 

dsc_6696_resize.jpg

Mint ismeretes, a 30-as hasra szállt és megsérült, a katapultálásra kényszerülő pilótája azonban sokkal rosszabbul járt. Mivel a brit Martin Baker Mk10-es ülés leválasztó mechanizmusa gyártási hiba miatt nem működött, ezért túl nagy volt a földet érési sebesség, és ez komoly maradandó sérülést okozott, ami a pilóta repülő pályafutásának végét jelentette. A gép azonban javítható volt,és 2016 végén visszakerült Kecskemétre.

dscn5934.jpg

Később meg nem erősített híresztelések szerint újra előfordultak kisebb futómű problémák ugyancsak a 30-assal, de ezek nem okoztak balesetet. Ugyanúgy,mint 2017 június 23-án, amikor a két évvel ezelőtti esethez hasonló következett be, ezúttal a 41-es számú géppel. Az orrfutó állítólag elakadt a megint rossz időpontban működésbe lépő gondolaajtóban.

dsc_1576_resize.jpg

A többszöri próbálkozás ezúttal sikerrel járt, és a több száz bar hidraulika nyomás legyőzte az alumínium lemezt, így a gép további gond nélkül leszállt. Ahogy az lenni szokott, ilyenkor átmeneti repülési tilalmat rendelnek el a vizsgálat idejére, hiszen meg kell akadályozni a hasonló esetek megismétlődését. Csak erre már két évvel ezelőtt sort kellett volna keríteni, mégpedig a gyártónak.

dsc_1261_resize.jpg

Az, hogy a gondolaajtók ismétlődően nem a megfelelő időpontban működnek tolerálhatatlan, és nincs az a rázkódás, vagy rossz minőségű pálya, ami ilyet normális esetben okozhatna, Nagy a valószínűsége, hogy a futómű működtető rendszer konstrukciója nem megfelelő. Természetesen  a fentiek egy része csak okoskodás, hiszen ellentétben más országokkal, nálunk nem nyilvánosak a repülő események kivizsgálási anyagai,így egy sor fontos részletet nem ismerhetünk.p1140168.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr2112622403

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.