Repülés, repülőgépek

jetplanes

Újabb típusváltás "sógoréknál"

2017. július 07. - stonefort2

Az osztrák sajtó szerint eldöntött tény, hogy a légierejükben 2007-től rendszerbe állított Eurofighter Typhoon vadászgépeket 2020-tól másik típusra cserélik. Az EU egyik katonai csúcsterméke finoman szólva nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a képességei alul, költségei felülmúlták a várakozásokat, mégpedig nagyon. (a továbbfejlesztett változtok a képességek terén már jobbak)

dsc_0019_resize.jpg

Nem tudni, mennyire pontosak az osztrák zsurnaliszták adatai, de állítólag eddig a 15 gép beszerzése, rendszeresítése és üzemeltetése már 3,3 milliárd Euróval terhelte meg az osztrák költségvetést, ami nem kicsit durva összeg, egy erősen korlátozott képességű és keveset repülő harci repülőgépért. Noha bizonyítékokkal természetesen nincs alátámasztva de felelősséggel kijelenthető, hogy a "sógorok" Typhoon programját vastagon körbelengi a korrupció bűze.

p1020170_resize.jpg

Az ezredfordulót követően még 24 gép beszerzéséről volt szó, aztán a költségek emelkedése miatt először 18 darabra, majd végül 15-re csökkentették a mennyiséget, ezek közül hat példány ráadásul már használtan érkezett a német Luftwaffe állományából. Mégpedig a legelső "fapados" felszereltségű Tranche 1 szériából, amely egy sor képességnek híján volt.

dsc_3704_resize.jpg

Ezt tetézte az osztrák döntéshozók dilettantizmusa, a 15 géphez mindösszesen 25 db kishatótávú infravörös önirányítású IRIS-T rakétát rendszeresítettek, és póttartályokat nem is rendeltek meg takarékossági okokból. Ezt később kénytelenek voltak módosítani, hiszen a kis területű Ausztria esetében is szükség lehet az őrjáratozási idő növelésére, amihez nélkülözhetetlenek a póttartályok.

dsc_3709_resize.JPG

Hiányos a gépek önvédelmi rendszere, hiányzik a PIRATE infravörös célfelderítő berendezés, nincs fegyverzet a nagy távolságban lévő légi célok ellen , és csapásmérő eszközöket sem rendszeresítettek. Kizárólag légirendészeti feladatok ellátására képesek a gépek, amely feladatot hasonló hatékonysággal jóval kisebb és olcsóbb típussal is meg lehetne oldani.

dsc_2980_resize.jpg

Ez a svédek malmára hajtja a vizet, ugyanis az osztrákok számára jobban megfelelne a JAS-39 Gripen, amely egyébként az egyik esélyes, és sokak által biztos befutónak tekintett pályázó volt annak idején. Mégis a jóval nagyobb és drágább  kéthajtóműves Typhoon nyerte el a megrendelést, Azonban tény, hogy olcsó harci repülőgép nincs, egy új típus rendszeresítése is sokba kerül pláne úgy, hogy minden földi kiszolgáló eszközből újat kell rendelni. Egyelőre nincs döntés az új típusról, elvileg több megoldás is lehetséges, de csak egyetlen a leginkább valószínű. . A svédek a következő évtizedben cserélik el a JAS-39C/D gépeiket az új JAS-39E típusra, így a közel száz feleslegessé váló, és még jelentős üzemidő tartalékkal rendelkező Gripen viszonylag kedvező áron hozzáférhető. Természetesen ennyire nincs szükségük a sógoroknak, a mostani álláspont szerint 18 gépet akarnak, amelyek közül három lenne kétüléses gyakorló változatú. Párhuzamosan váltanák le a jelenleg még üzemelő régi Saab 105OE sugárhajtású gyakorlógépeket és a 15 Typhoon-t. 

dsc_0707_resize.jpg

Az osztrák tulajdonba került példányoktól elvonatkoztatva az  Eurofighter Typhoon egyébként egy potens többfeladatú vadászbombázó. A Tranche 3 verzió, ezen belül különösen a brit RAF állományában lévők csúcsszinten állnak, de a brutálisan magas költségek  és a nagyon "macerás", munkaigényes üzemeltetési jellemzők mellett, ami miatt egy kis országnak kis mennyiségben rendszeresíteni nagyon nem ajánlatos és felesleges luxus.

dsc_2982_resize.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr5412647779

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.