Repülés, repülőgépek

jetplanes

Technikai múltidéző

2017. augusztus 07. - stonefort2

Divat a retró. Az emberek nosztalgiával tekintenek fiatal koruk emlékeire. Különösen vonatkozik ez a közlekedési eszközökre pláne akkor, ha azok nem múzeumi, hanem  üzemképes, használható példányok. Szerencsére vannak olyan emberek, akik elképesztő mennyiségű munkával és anyagi áldozattal újjá képesek varázsolni a hajdan oly szép, de az évtizedek alatt tönkrement technikai eszközöket. 

 p1210995_resize.jpg

Kiemelt figyelmet érdemel a Goldtimer Alapítvány, munkatársai üzemképes állapotba hozták azt a repülőgépet, amelyből jelenleg a világon egyetlen példány rendelkezik hatósági légi alkalmassági engedéllyel. A szovjet gyártású Li-2-essel rendszeresen szerveznek sétarepüléseket Budapest felett, emellett a gép érdekes színfoltja volt és lesz számos hazai és nemzetközi légi bemutatónak. 

dsc_0072_resize.jpg

Röviden érdemes megismerkedni a szóban forgó repülőgéppel. Az amerikai Douglas 1935-től gyártotta a legendás DC-3-ast, amelynek tervezésében komoly szerepet játszott Kármán Tódor. A szállító repülőgép a második világháború egyik nélkülözhetetlen eszköze volt, elég csak a normandiai partraszállást említeni, amelynek során  ejtőernyősök ezreit és vitorlázó szállítógépek százait juttatták rendeltetési helyükre. Pár évvel később a berlini blokád idején voltak nélkülözhetetlenek, és noha az idő azóta nagyon eljárt felettük, számos példányuk ma is repül.

 dsc_0060_resize.jpg

A Szovjetunió a második világháború előtt megkapta a gyártási jogot, az ehhez szükséget teljes dokumentációt és eszközöket, Li-2-es típusjelzéssel, számos módosítással hatezernél is több készült, (a DC-3-ból 10655) amelyek közül Magyarországra is érkezett néhány. A légierő és a MALÉV egyaránt használta a típust, 1949-től egészen 1974-ig. A ma is repülő HA-LIX ezt követően Szolnokon pihent, majd 1997-ben átszállították Budaörsre, ahol megkezdődött az éveken át tartó felújítása. 2001 szeptemberében repült először újra, azóta rendszeresen láthatjuk különféle rendezvényeken.

dsc_2041_resize.jpg

A ferihegyi Aeropark közreműködésével rendszeresen szerveznek Budapest feletti sétarepüléseket, az öreg utasszállítók megtekintése után a vállalkozó kedvűek egy korabeli autóbusszal, a híres "faros" Ikarus 55-ös ugyancsak gyönyörűen felújított példányával jutnak el az egyes terminálra, ahol a Li-2-es várja őket. 

p1120599_resize.JPG

dsc_0064_resize.jpg

dsc_1999_resize.jpg

p1120607_resize.JPG

p1120694_resize.JPG

p1120689_resize.jpg

dsc_0083_resize.JPG

dsc_0025_resize_1.jpg

dsc_7190_resize.jpg

p1220005_resize.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr2512725056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.