Repülés, repülőgépek

jetplanes

A nagy hal megette a kis halat

2018. július 10. - stonefort2

                                         

A világ utasszállító repülőgépeinek túlnyomó többségét  két gigacég, az európai Airbus és az amerikai Boeing állítja elő. A 130-150 fő feletti befogadó képességű típusok terén szinte egyeduralkodó a két cég, mellettük jelenleg nincs említésre méltó gyártó, bár az oroszok nagyon igyekeznek az új MSz-21-es típussal, és a kínaiak a C919-el, amelyek azonban még csak prototípusok.

A kisebb méretű utasszállítók terén ugyancsak két nagy név ismert, a kanadai Bombardier és a brazil Embraer, amelyek főként a regionális forgalomra optimalizált gépeket gyártják. Hasonlóan éles konkurencia harcot folytatnak, mint amilyen az Airbus és a Boeing között zajlik, és ugyancsak hasonlóság, hogy lépést tartva a fejlődéssel, ők is a legkorszerűbb technológiákat alkalmazzák.

dsc_0129_resize.jpg

A Bombardier nemrégiben állt elő a CSeries típuscsaláddal, amely az új generációs, de gyermekbetegségekkel küszködő Pratt&Whitney GTF hajtóműveket alkalmazza.  A brazilok egy „evolúciós” folyamat eredményeként meglévő típus, az E170/190 nyomán hozták létre a saját új generációs gépüket,, de ennek ellenére a két cég együttes eladásai meg sem közelítik az igazi „nagyokét”, ami a piac sajátossága. Egyszerűen nagyobb az igény a 150 fő feletti befogadó képességű közepes és nagy távolságok megtételére képes típusokra.

p1150114_resize.jpg

Hiába kisebb piac, kisebb gépmennyiséggel, a „nagyok” szemet vetettek a két cégre, és szinte párhuzamosan környékezték meg a hozzájuk közelebb állót. Nem véletlen, hogy a főként francia gyökerű Airbus a kanadai Bombardier bekebelezését tűzte ki célul, így a Boeing az Embraer-el kezdett tárgyalásokat. Az európai cég némi előnyt szerzett, ugyanis 2018 július elején megtörtént az ügylet, és az Airbus tulajdonába került a Bombardier 50,01 százaléka.

p1150101_resize.JPG

Az eredeti gyártónál csak 31% maradt, a többi részt más befektetők tulajdonolják. Noha „bejáratott” márkáról van szó, az Airbus mégis úgy döntött, hogy „nevére veszi” a produktumokat, így a jelenlegi legkorszerűbb gyártásban lévő Bombardier CSeries ezentúl Airbus A220 néven kerül a kínálatba. Mint ismeretes, eddig a 300 feletti számozást alkalmazták egészen az A380-ig, a 220 utal arra, hogy ez a cégcsoport legkisebb méretű és befogadó képességű típusa.

dscn1200_resize_1.jpg

A CS, pontosabban júliustól A220 gépek nem ismeretlenek mifelénk sem, a svájci Swiss színeiben napi rendszerességgel fordulnak meg Ferihegyen is. Rajtuk kívül Európában még csak az Air Baltic alkalmazza, de az Airbus bejáratott és hatékony marketing tevékenysége minden bizonnyal további megrendelőket hoz majd.

dscn7272_resize.jpg

dscn7293_resize.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr3414104981

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.