Repülés, repülőgépek

jetplanes

50 éves az "Ég Királynője"

2018. október 01. - stonefort2

1968. szeptember 30-án mutatták be a nyilvánosságnak a Boeing 747 prototípusát Seattle-ben. A később legendává vált négyhajtóműves nimbusza azóta is töretlen, és hiába múlja felül több paraméterében az Airbus A380, mégis a Jumbo Jet-nek is nevezett amerikai típus a "Queen of the Skies". Egyaránt különleges rangot jelent a pilótáknak és a műszakiaknak, ha elmondhatják magukról, hogy van "szakszójuk" (szakszolgálati engedély, ami feljogosít a típuson végzett munkára) a 747-esre.

Ez volt az egyik első típus, amely tervezési elveinek lefektetésénél konzultáltak a későbbi üzemeltetőkkel, és az igényeiket maximálisan figyelembe vették. Addig a repülőgépgyárak főként a saját elgondolásaik alapján végezték a fejlesztési munkát, és ez nem minden esetben találkozott a felhasználók elképzeléseivel. A 747-es főtervezője Joseph Sutter és csapata kétségtelenül maradandó mesterművet alkotott, amely 50 év elteltével még mindig gyártásban van, bár már csak a teherszállító változat. 

Az évtizedek alatt a gép külsőre alig változott, de természetesen a fedélzeti elektronika és hajtóművek többször is, igazodva a kor igényeihez és színvonalához. A legújabb 747-8F és 8i  még évtizedekig repül, de az igazsághoz tartozik, hogy a több mint 1500 legyártott példány java részét már kivonták a szolgálatból. A 747-es utas- és teherszállító változatai mellet számos különleges kialakítású altípus létezik, az amerikai elnöki különgéptől a légi harcállásponton át a légi utántöltőig

A magam részéről az elmúlt években készült 747-es fotóimból készült képcsokorral tisztelgek a típus előtt.

p1210815_resize_1.jpg

dsc_1648_resize.jpg

dsc_4163_resize.jpg

dsc_4172_resize.jpg

dsc_6263_resize.JPG

A kezdeti széria hagyományos műszerfala

p1100789_resize.jpg

....és a fedélzeti mérnök kezelőpultja

p1100790_resize.jpg

A legmodernebb 747-8 személyzete már csak lét fő. A lenti képen a 8i prototípusa látható, a kormányoszlopon a teszt berendezések kábeleit rögzítik a ragasztó szalagok

p1050514_resize.JPG

p1080263_resize.JPG

dsc_4261_resize.JPG

dscn0717_resize_1.jpg

dscn0101_resize.jpg

dscn0113_resize_2.jpg

dsc_9971_resize.jpg

dsc_9977_resize.jpg

dsc_6115_resize.jpg

p1011538_resize.jpg

p1011999_resize.jpg

p1012004_resize.jpg

p1012193_resize.jpg

p1100074_resize.jpg

p1030250_resize.jpg

dscn0065_resize.jpg

p1010139_resize.jpg

p1060321_resize.JPG

dscn5363_resize.jpg

dscn5594_resize_1.jpg

p1110271_resize.jpg

p1120861_resize.jpg

p1110232_resize.JPG

p1160428_resize.jpg

p1060046_resize.JPG

p1050853_resize.jpg

p1180748_resize.jpg

p1180769_resize.JPG

p1180770_resize.JPG

dscn2352_resize.jpg

dscn2352_resize.jpg

p1030250_resize_1.jpg

p1050535_resize.JPG

p1050530_resize.JPG

p1140016_resize.JPG

dscn5241_resize.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr8514275073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.