Repülés, repülőgépek

jetplanes

Éleslövészet Hajmáskéren

2018. november 08. - stonefort2

A légierő Gripen vadászbombázóit 2018 november elején az ország számos pontján lehetett látni, egyrészt  az átlagosnál jobb látási viszonyok voltak a kitűnő időjárásnak köszönhetően, másrészt a szokásos kiképzési repülések között több olyan is volt, amikor a fedélzeti "eszközeiket" alkalmazták. Sokakat tévesztettek meg a tömegesen kiszórt infracsapdák,, amelyek a hőérzékelőkkel ellátott rakéták megtévesztésére szolgálnak.

dsc_6735.jpg

A kis  töltetek élettartama viszonylag rövid, így azokat az üzemidejük lejártakor felhasználják, ez a legolcsóbb és leghatékonyabb módja a "megsemmisítésüknek". Tehát nem UFO-t vagy egyéb szokatlan légköri jelenséget láthattak sokan az elmúlt napokban, noha a közösségi médiában sok ilyen vélemény hangzott el.

Hasonlóan látványos a hajmáskéri lőtéren kisebb-nagyobb rendszerességgel végrehajtott éleslövészet, amit azonban eddig sajnos csak a Gripen-ek fedélzeti gépágyúival végeztek, mivel az AGM-65 Maverick földi célok elleni rakétákkal a korlátozott rendelkezésre álló terület miatt nem lehet itthon lőni. Bombázni azonban lehetne. legalább a betonnal töltött "inert" azaz nem robbanó, de egyéb szempontból az eredeti Mk82-essel megegyező fegyverekkel, amelyek rendelkezésre állnak.

dsc_0304_resize_2.jpg

A gépágyú lövészetet 2018. november 8-án tekintettük meg, a lezárt területen kívülről, hiszen elsődleges a biztonság. A Gripen egy 27 mm-es Mauser Bk27 típusú 27 mm-es fedélzeti gépágyúval rendelkezik, amely igény szerint gyakorlási célra csökkentett tűzgyorsasággal is használható, de ezúttal főként az eredeti "szapora" módon alkalmazták, 10-15 lövésből álló sorozatokkal. Érdekesség, hogy már éjszakai is képesek erre, amihez nagy segítség a gépek törzse alatt hordozott Litening célfelderítő/megjelölő konténer infravörös kamerája valamint  a pilóták sisakra szerelhető éjjellátó készüléke. A gépágyú lövészet fotózása némileg kihívás, ugyanis a fényviszonyok függvényében nem mindig látható szabad szemmel a lövés pár tizedmásodperce, ezért a fotómasinával sok felesleges sorozatfelvétel készült. A legjobbakból szemezgettem, ezek láthatók a következőkben.

Alkonyati fényben célra fordul a Gripen, a háttérben egy utasszállító

dsc_0749_resize.jpg

A füstpamacsok a lövések nyomai, a gép előtti fényes csík egy nyomjelző lövedék, kb. minden ötödik ilyen

dsc_0394_resize.jpg

Még egy elcsípett nyomjelző, alkonyatkor

dsc_0820_resize.jpg

Ritkán sikerül fotón elkapni a csőtorkolatból kicsapó torkolattüzet

dsc_0873_resize_1.jpg

Az alábbi képen halványan láthatók a kihulló üres lőszerhüvelyek

dsc_0948_resize.jpg

A gépágyú csőtorkolatát sárga záródugó takarja

dsc_1616_resize.jpg

A 27 mm-es lőszerek

p1160762_resize.JPG

A hüvelyek téglalap alakú kivető nyílása a gépágyú burkolat alján látható

dsc_1914_resize.jpg

A közeli jövőben a Bk27-es gépágyúról egy részletesebb írást közlök. 

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr5114360991

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.