Repülés, repülőgépek

jetplanes

Átlagos téli nap Ferihegyen

2019. január 11. - stonefort2

A főváros nemzetközi repülőtere évről évre halmozza az utaslétszám rekordokat. Nemrég még a tízmilliós forgalom elérése volt a cél, 2018-ban pedig már megközelítette a 15 milliót az induló és érkező utasok száma. Régen a téli időszak "nyugisabb" volt a reptéren dolgozó több ezer ember számára, de ez már a múlté. A forgalom most is nagy, amivel nem tartott lépést sem a létszám, sem a szükséges feltételek biztosítása a reptéri cégek többsége részéről.

A borús, felhős időjárás a jellemző ilyenkor, ezért néha felüdülés, amikor verőfényes napsütésben folyhat az üzem. Ilyen volt 2018. január 11-én, kora délutánig. A következőkben néhány fotóval illusztrálom a mai napot.

Az alábbi képnek adná magát a címe, hogy "ébred a reptér". A valóság teljesen más, hiszen itt folyamatos az üzem, vannak olyan szakterületek, amelyek 24 órás szolgálatot látnak el. Az első gépek a kép készítése idején már régen úton voltak. A "napkeltés" Boeing 757-es az amerikai UPS teherfuvarozó cég gépe.

dscn8882_resize_resize.jpg

A konkurens szintén amerikai FedEx ugyanezzel a típussal jár Ferihegyre, de nem a tengeren túlról, hanem "csak" Európán belül közlekedik. Párizsból jön Bécs érintésével Budapestre.

dscn8900_resize_resize.jpg

Igencsak gyenge minőségű fotó, de érdekes. Az Eurowings Airbus A 320-asa "derékig" a talaj menti ködben.

dscn8904_resize_resize.jpg

A köd lassan keresztül úszott a reptéren, mielőtt a Nap feloszlatta.

dscn8908_resize_resize.jpg

Az előtérben egy másik nagynevű cargo cég, a DHL Boeing 767-ese

dscn8911_resize.jpg

A török ULS Cargo ősrégi Airbus A310-ese fékez a leszállás után

dscn8913_resize.jpg

Kirakodáshoz készülve

p1290279_resize.jpg

A repülőgép szerelő hivatás a munkavédelmi besorolás szerint "könnyű fizikai munka". Csak éppen a típustól függően 80-150 kilós kerekek, hidraulika emelők erről nem tudnak. És az is a szerelő egyéni szoc problémája, hogyan viszi a géphez ezt az ugyancsak mázsás  létrát, amire a  kiszolgáláshoz szüksége van.

p1290277_resize.jpg

Némi "képzavar". A Swift Air ATR72-ese mögött a bolgár Cargo Air 737-es tehergépe.

dscn8939_resize.JPG

Aeroflot Boeing 737-800 érkezik a 31L pályára Seremetyevoból. A moszkvai reptér régi kissé pejoratív magyar neve "semerre retyó" volt. Az orosz nemzeti légitársaság még most is kénytelen nélkülözni egy korszerű, gazdaságos és megbízható saját fejlesztésű utasszállítót, így főként Airbus és Boeing gépeket alkalmaznak.

dscn8951_resize.jpg

Indul a "pet palack". A lengyel LOT ultramodern Boeing 787 Dreamliner gépe azért kapta a becenevet, mert a teljes sárkányszerkezete, beleértve a törzset és a szárnyakat is kompozit műanyagból készült. 

dscn8955_resize.JPG

A legalacsonyabb zajszintű utasszállító, alig hallható. Messzire megy, a tengeren túl az USA-ban fog leszállni.

dscn8967_resize.jpg

A francia ASL 737-ese. A régi Classic változatú gép szárnyvégein az NG (Next Generation) számára kifejlesztett "wingletek" láthatók, amelyek 3-5%-al csökkentik az üzemanyag fogyasztást.

dscn8975_resize.JPG

Délelőtt csak a régi pálya üzemelt.

dscn8976_resize.jpg

Haza indul az Aeroflot
dscn8986_resize.jpg

A hó által visszavert fény miatt világos a szárnyak alja

dscn8995_resize.jpg

11 órától már újra kétpályás volt az üzem, az érkezők a 31R-re szálltak le. A lengyel Eurolot Dash-8-asa

dscn9003_resize.jpg

"Visszér" Airbus. A fapados a konkurens, de nálunk kisebb mértékben jelen lévő Ryanair-el a teljes ferihegyi forgalom felét bonyolítja

dscn9008_resize.JPG

Egyenesen Dubaiból. A "rétes" (Emirates) Boeing 777-300 gépe felvert némi havat

dscn9013_resize.jpg

Nem kicsi, ellenben nagy

dscn9022_resize.JPG

Az Emirates-t nem sokkal követte Dohából a Qatar Airbus A330 gépe.

dscn9040_resize.JPG

Ez sem csúnya repcsi, noha a gyökerei a 70-es évekre nyúlnak vissza, az A300-hoz.

dscn9054_resize.jpg

A Germanwings fapadosa előzi az ötcsillagost.

dscn9063_resize.JPG

Elsőbbségadás kötelező. Az öreg Classic változatú 737-eseket még sok cég alkalmazza.

dscn9066_resize.jpg

"Sztanbul rózsája". Bár a törzsre festett stilizált virág inkább tulipánra hajaz. Isztanbulból érkezett a Turkish A321.

dscn9070_resize.jpg

Az egyik legszimpatikusabb fapados. Profi személyzet, profi üzemeltetés, nincs idegölő macera, vagyis "ízi"  az utasoknak.

dscn9071_resize.JPGEz is qatari A330 de a teherszállító F verzió. Felismerhető az orra alatti dudorról. Mivel a rakodáshoz a törzsnek vízszintesen kell lennie, ezért az orrfutót kissé lejjebb helyezték.dscn9074_resize.JPG

Kilátás az "irodából". Délutánra beborult, így további klasszikus "szép" fotókra már nem volt lehetőség.

p1290281_resize.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr3014557048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.