Repülés, repülőgépek

jetplanes

B-52 Magyarország felett

2019. április 02. - stonefort2

A hidegháború ikonikus nehézbombázója már igencsak öregecske. Gyártását 1962-ben fejezték be, azaz a legfiatalabb példánya is "életének" 57-ik évében van, és még szó sincsen arról, hogy selejteznék. Éppen ellenkezőleg folyamatos a korszerűsítése, és a közeljövőben  látják el új, gazdaságosabb és kevésbé környezetszennyező hajtóművekkel.

dsc_9256_resize.jpg

Az ősrégi bombázó közül néhány rendszeresen települ át otthoni állomáshelyéről, a louisianai Barksdale légi támaszpontról, a napokban éppen egyetlen európai bázisukra az angliai Fairfordba, ahonnan többek között a Balti-tenger térségében hajtottak végre gyakorló repüléseket. 2019. április 2-án azonban két gép, a 60-0024 és 60-0061 számú átrepült Magyarország felett is. Ezúttal szerencsére békés célja volt az útjuknak, de volt rá eset, amikor megrakodva, "rendeltetésszerű" teherrel repültek el felettünk. 1999-ben a Szerbia elleni Allied Force hadművelet idején ugyancsak Fairfordból indulva magyar légtér keresztezésével támadták a határunktól délre lévő katonai célpontokat. 

dsc_6234_resize.jpg

Hazánk repülőterein még egyetlen alkalommal sem szálltak le az egyébként nem is olyan hatalmas méretű gépek, de északi szomszédunkban a szlovákiai Szliácson, és a csehországi Ostravában már fél tucat alkalommal vettek részt nemzetközi légi bemutatókon. A több mint hétszáz legyártott nehézbombázó közül már kevesebb mint száz "H" verzió áll üzemben, amelyek annak idején nukleáris csapásmérésre voltak optimalizálva. Jelenleg hagyományos szabadon eső vagy irányított bombákat hordozhatnak, vagy ezek helyett az AGM-86 ALCM "szárnyas rakéta" tucatnyi példányát. Természetesen ha korszerű légvédelemmel rendelkezik az ellenfél, akkor csak az utóbbi fegyverek jöhetnek szóba, hiszen azokat több mint ezer kilométerről indíthatják, vagyis nem kell berepülni a veszélyzónába.

A következőkben néhány további fotóm a Stratofortress-ről, amely képek természetesen nem ma készültek, hiszen a gépek nagy magasságban repültek át felettünk.

 

dsc_8455_resize.jpg

Az öreg Pratt&Whitney hajtóművek igencsak füstölnek felszálló üzemmódon

dsc_6248_resize.jpg

Sugárfék hiányában jól jön a hagyományos, bár kissé méretes fékernyő

dsc_6301_resize_1.jpg

Fura megoldású a futómű. A jobb oldalit hátra, a balt előre húzzák be.

dsc_9253_resize.JPG

Az orr alatt elektro-optikai rendszerek (televíziós és infravörös) találhatók, a fel- és leszállás idejére befordított helyzetben. 

dsc_0134_resize.jpg

Ostravába a korszerűbb B-1B Lancer-t is elküldték

dsc_0070_resize_1.jpg

A törzs oldalán "huppog" a lemezelés, de anyagfáradásról nincs szó.

dsc_6328_resize.jpg

Vontatás az állóhelyre, ahol a földi halandó is a gép közelébe kerülhetett.

dsc_0143_resize.JPG

Igencsak öreg, kopott a pilótafülke berendezése. De működik, és ez a lényeg

p1170304_resize.JPG

Két emberes meló a szívócsatorna takarók felhelyezése. A támasztó futó a levegőben.

dsc_6456_resize.JPG

A jobb szárny alatt a a Sniper lézeres célmegjelölő.

p1220615_resize.JPG

Távozóban

dsc_9272_resize.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr4214734955

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.