Repülés, repülőgépek

jetplanes

"Kihalófélben" az Airbus A340

2019. július 22. - stonefort2

A repülőgépek üzemidejét szigorú szabályok határozzák meg, amitől nem lehet eltérni. A legsikeresebb típusok esetében nem ritka azonban, hogy amennyiben azt biztonságosan meg lehet tenni, meghosszabbítják az élettartamukat. Ehhez számtalan feltételnek kell megfelelni, és a légügyi hatóságok csak akkor járulnak hozzá, amennyiben  az adott típus alkalmas erre.

Léteznek azonban olyan repülőgépek is, amelyek még az eredetileg tervezet üzemidejüket sem töltik ki valamely okból. Ez utasszállítók esetében legtöbbször  a gazdaságosság, pontosabban gazdaságtalanság miatt történik. Egy típus sikerét jelzi, hogy mennyit rendeltek belőle a légitársaságok. Ha a darabszám alacsony, az jelent valamit. És ez nem feltétlen utal arra, hogy elavult technológiákat alkalmaztak a tervezésnél vagy gyártásnál. Jó példa erre az Airbus A340-es típusa. A négy hajtóműves szélestörzsű utasszállító viszonylag alacsony darabszámban készült, (380 példány) 1993 és 2012 között, amikor a gyártását befejezték. A klasszikus, egyszerű vonalvezetésű, mégis szép repülőgép mérsékelt sikert aratott, és noha még javában repülhetne akár az összes, alig 150 példány üzemel, a többit már selejtezték a jelentős üzemidő tartalék ellenére.

Ellenpélda az Airbus másik típusa, a 340-el párhuzamosan fejlesztett és gyártott "testvér" a 330-as, amely viszont nagyon sikeres. Azonos a törzse, a szárnya, a futóművek, és a legtöbb fedélzeti rendszere. Egy lényeges különbség van köztük, a hajtóművek száma. Az A340-es négy erőforrásával szemben a 330-as csak kettővel rendelkezik, ami sorsdöntőnek bizonyult. 

A közforgalmi repülésben a négy hajtóművel rendelkező típusok lassan kikopnak, és ez nem gyártó, vagy típus kérdése, a Boeing 747-esek mennyisége ugyanúgy csökken. Bár a teherszállító verziót alacsony ütemben még mindig gyártják, de az utasszállító Jumbo Jet is lassú "kihalásra" van ítélve. A légi áruszállítás területén még megéri üzemben tartani a nagy kapacitású négyhajtóműveseket, mivel a repülés azon szegmensében lényegesen nagyobb haszonkulccsal dolgoznak a cégek. Számos típusnak ezért kifejlesztették a teherszállító változatát, de erre nem került sor az A340-es esetében. Hasonlóan történt a kétszintes óriással, az A380-al is, amelynek gyártása ugyan még folyik, de néhány éven belül leállnak azzal is. A jövő a két hajtóműveseké.

Az A340-es tervezésekor problémát jelentett a megfelelő hajtómű hiánya. A 200-as és 300-as változatokhoz a CFM-56-5C erőforrást alkalmazták, amelyek azonban nem bizonyultak elég erősnek, így a típus hosszabb idő alatt érte el a gazdaságos  utazó magasságot, mint a többi hasonló kategóriájú gép. Sebességben is elmaradt pl. a 747-hez képest, amely egy tíz órás úton akár egy órát is "ráverhetett" európai társára. Az extra nagy hatótávú A340-500-as és 600-as változathoz viszont a túl nagy méretű és teljesítményű Rolls Royce Trent hajtómű jöhetett csak szóba, vagyis nem sikerült ideális megoldást találni. A két említett hajtómű közötti teljesítmény kategóriában, ami ideális lett volna a 340-es számára, egyszerűen nem állt rendelkezésre egy típus sem. 

Mivel az Airbus A340-es egyre ritkább, ezért is okozott lelkesedést a szpotter társadalomban annak híre, hogy júliusban Ferihegyre látogat egy példány. Ennek kapcsán néztem át az archívumomat, és gyűjtöttem össze pár közeli és távolabbi múltban készített fotómat, amelyeken az A340-esek láthatók.

Man-szigeten lajstromozott magángép Ferihegyen

p1310048_resize.JPG

dsc_1168_resize.jpg

dsc_1171_resize.jpg

A francia légierő csapatszállítója

p1000834_resize.JPG

p1000839_resize.jpg

A340-600 bemutató repülésen Le Bourget-ban

paris_2005_lk_0235.JPG

paris_2005_lk_0222.JPG

Dél-afrikai, hosszú, mint a vonatfütty

p1011939.jpg

Kuwaiti 340-es Frankfurtban

p1012165.jpg

Fékező "lufi" 340-es

p1012199.jpg

Hazafelé, Afrika felett egy 340-300-ason

p1020002_resize.JPG

Domogyedovo, Moszkva

p1010159.jpg

Vacak fotó, csak mert ritkaság.

p1050898_resize.JPG

Ez is. Tahitiról

p1050920_resize.JPG

Alig értek le a főfutók, nyílik a sugárfék

p1050941_resize.jpg

Jordánia  uralkodójának gépe 2007 nyarán Budapesten

p1010924_resize_1.jpg

p1010892.jpg

Komoly önvédelmi rendszerek, a nagyobb "bütyök" egy kis radart tartalmaz, a mellette lévő kis kör alakú ablak pedig infravörös szenzor. Körkörös lefedettséghez négy-négy van a gépen, így biztosított a bármely irányból közeledő rakéták észlelése

p1010906.JPG

A rakétákat ezek az infracsapda töltetek hivatottak eltéríteni

p1010907.JPG

p1010920.JPG

p1010938_resize.jpg

Az Egyiptomi elnök Hoszni Mubarak 2009-ben járt nálunk ezzel a géppel

p1140135_resize.jpg

A szárnyvég alatt különleges kommunikációs antennák láthatók

p1140142_resize.jpg

A Lufthansa frankfurti hangárjában p1011616.jpg

A középső futómű behúzó mechanizmusa. Masszív szerkezet

p1012034.jpg

A műszerfal 90%-ban azonos a 330 és a 320 típusnál is

p1011585.jpg

p1011586.jpg

Etihad 340 távozóban Heathrow-ból

dsc_5764_resize.JPG

dsc_6033_resize.JPG

dsc_6163_resize.JPG

A középső futómű a "kisebb" 200 és 300-as változatoknál csak kettő kerékkel rendelkezik, a nagyobb 500 és 600 verziónál már négy kerekű.

dsc_4191_resize.JPG

dsc_4077_resize.JPG

Az iráni Mahan Air színeiben Milánóban

dscn5374.jpg

Végül két fotó itthonról

p1120934_resize.jpg

p1120941_resize.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr8014975194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.