Repülés, repülőgépek

jetplanes

Alkonyattól hajnalig

2019. július 25. - stonefort2

A reptér sohasem alszik

Ferihegyen a nap 24 órájában, az év 365 napján folyamatos az üzem. Az utasok azonban csak a kora reggeltől késő estig tartó időszakot látják, kivéve néhány esetet, amikor a nyaraló helyre éjjel indul, vagy onnan érkezik egy-egy járat. A munka a sötétben is folyik, hiszen az itt éjszakázó gépeken nap közben összegyűlt kisebb hibákat ilyenkor kell kijavítani, és ugyancsak éjjel történik jó néhány gép napi, vagy heti rendszerességű műszaki ellenőrzése, valamint  a talált rendellenességek korrekciója.

Két nagyobb cég végzi a repülőgépek üzemeltetését, a magyar Aeroplex of Central Europe és a német tulajdonú Lufthansa Technik Budapest, mindkettőnél hazai a szakember gárda, akik rendelkeznek számos típusra érvényes szakszolgálati engedéllyel. A két "nagy" mellett jelen van néhány műszaki szakembere a Ryanair valamint a LOT légitársaságnak is. 

A következő képcsokor egy átlagos éjszakai műszak idején készült.

Indul a cseh Smart Wings légitársaság 737-800 típusú gépe 

dscn4146_resize.jpg

Új festésű "lufi", azaz Lufthansa Airbus A320. A jelmondattal egyetértek, de azért nem mindegy, hogy milyen lesz a jövőben Európa. A nagy "dudor" a gép tetején a fedélzeti wifi-hez szükséges műholdas antennát takarja.

dscn4157_resize.jpg

Fordult a pályairány, Pest felől 13-as irányban szálltak le este hét után a gépek. A le- és felszállásnak lehetőleg széllel szemben kell történnie. Londonból érkezik a British Airways 320-asa

dscn4169_resize.jpg

Lemenőben a Nap, érkezik a Smart Wings magyar lajstromban lévő gépe a HA-LKG

dscn4194_resize.jpg

A régi egyes terminálon esténként a teherszállító gépeké a főszerep. A képen a világ legnagyobb légi teherfuvarozó cég, az amerikai FedEx Boeing 757-ese. A gép előkészítve, rendszerek bekapcsolva, hibaüzenet nincs, folyhat a rakodás.

dscn4174_resize.JPG

Néhány kép az öregecske, de szép gépről. Az erő forrása a Rolls Royce RB211-535

dscn4213_resize.jpg

Fényszóró a szárnytőben

dscn4211_resize.JPG

Erős "lábakon" áll

dscn4214_resize.jpg

Minden gép hovatartozását fel kell tüntetni. A lajstromjel kötelező, a nemzeti zászló nem, de sok ország fontosnak tartja. A "vakablak" sor utal rá, hogy régen utasszállítóként üzemelt a gép.

dscn4206_resize.JPG

Lenyugvóban a Nap

dscn4226_resize_2.jpg

A FedEx konkurense az UPS is jelen van Budapesten

dscn4207_resize.JPG

Este kilenc előtt pár perccel indul Bécsbe, majd tovább Párizsba

dscn4230_resize.jpg

Gurulás a Delta irányába. A reptéri gurulóutak betűjelzéssel vannak megkülönböztetve, és az angol "fónia" szerint nevezik ezeket. Az ABC minden betűjének egy szó felel meg, hogy a rádióban ne lehessen félreérteni. (A=Alpha, B= Bravo, C= Charlie, stb.)

dscn4232_resize.JPG

Felszállás. Az orrfutón lévő fényszóró csóvájában rovarok repkednek

dscn4249_resize.jpg

Röviddel később indul az UPS is

dscn4260_resize.JPG

AZ ASL légitársaság már alkalmazza a Boeing 737-800 NG cargo változatát

dscn4253_resize.JPG

Az egyes terminálon parkol a LOT Boeing 787 Dreamliner-je

dscn4256_resize.jpg

Katonás Dassault Falcon 7X. Mivel Kecskeméten folyik a reptér rekonstrukciója, a gépek egy része Ferihegyre települt át.

dscn4261_resize_2.jpg

A Sky Court-al szemben. 

dscn4267_resize.jpg

Éjjel három után vissza érkezett a HA-LKG, és ekkorra lett időzítve több elvégzendő munka.

dscn4272_resize.jpg

Négy körül már világosodik a keleti ég

dscn4275_resize.JPG

Pirkad. Az utastér hátsó ajtaja nyitva, biztonsági szalag a helyén. Mivel a munkavégzés alatt nem jár a segédhajtómű, így a légkondi sem működik, pedig elkélne.

dscn4279_resize.JPG

A gép újra üzemképessé nyilvánítva, jöhetnek az utasok

dscn4281_resize.jpg

Reggel öt körül még zsúfoltak az állóhelyek

dscn4285_resize.jpg

Kakukktojás, fapadosok között egy prémium cég gépe

dscn4289_resize.JPG

A "lufi" új farok színe olyan sötét kék, hogy már majdnem fekete

dscn4294_resize.JPG

Személyzetre vár a "kelemen" (KLM) Ez már hat után indul, az éjszakai műszaknak vége.

p1310108_resize.jpg

Nyáron mindez sokkal kellemesebb (bár lehet egyáltalán az az éjszakai munka?), téli időszakban a sötétség, eső, hó, köd még a hangulatot is rontja. A fenti képek csak egy töredékét ölelik fel a reptér "éjszakai életének", ami természetesen sokkal szerteágazóbb.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr1614980278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.