Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

Még mindig fáj. Nyolc éve állt le a MALÉV

2020. február 02. - stonefort2

A gazdasági nehézségek régóta nyomasztották a céget és annak dolgozóit, de senki nem gondolta volna, hogy 2012.február 3-án bekövetkezik az, aminek nem lett volna szabad megtörténnie. A cég kilábalófélben volt az adósság válságból, amit részben a rossz gazdálkodás, részben az állam okozott. Erről keveset lehet olvasni a témával kapcsolatos okos közgazdászi elemzésekben. Sehol sem szerepel, hogy az állam fejőstehénnek nézte a nagy cégeket, amelyek jelentős bevételéből nem egyszer csíptek le komoly, sokmilliárdos tételeket az éppen aktuális költségvetési rés betömködésére. Aztán a számok ott maradtak a cégnél, hiányként. Ugyancsak nem sokat lehetett hallani arról, hogy a beszállítók sora túlárazva szolgáltatott a MALÉV-nak, kezdve a reálishoz képest többszörös árú zsömlétől a havonta esedékes gépenkénti "nagytakarítás" milliós számlájáig. A befolyásos elitnek osztogatott "szabadjegyek" sokaságát is érdemes lenne körüljárni, de már késő. 

p1200622.jpg

Az évente egymást váltó vezérigazgatók koncepcióinak végrehajtására nem volt idő, a flotta szerkezet váltás többször kisiklott, sokmilliárdos károkat okozva. A tíz rendszeresítésre szánt Bombardier CRJ200-ból lett négy, később a tíz Q400-ból ugyancsak lett négy, meglehetősen vegyes flottát eredményezve. A "privatizáció"  lebonyolítása olyan durva vadhajtásokat eredményezett, hogy például 2007 körül rövid időre egy  nemzetközi szélhámos (Borisz Abramovics) tulajdonába került a cég, meredeken növelve a hiányt. Mindezt számonkérés nélkül. 

p1010193.jpg

2010 után elindult valami javulás, de a görgetett adósság terhét már nem volt képes elviselni a cég állami segítség nélkül. Hirtelen "piaci" viszonyok közé került a MALÉV, és senkit sem érdekelt, hogy az adósság egy nem kis része éppen az állam miatt keletkezett, hiszen "parancsszóra" kellett fenntartani egy sor külföldi irodát (ahová nem is repült a MALÉV). Kellett a jól fizető "elegáns munkahely"  a léhűtőknek, és egyben a kirendeltségek kiváló fedőszervek is voltak a hírszerzés számára. Az állam felelőssége volt a sok dilettáns hozzá nem értő igazgatóvá kinevezése is. A számlát végül mindig a MALÉV fizette. 

p1030188.jpg

2012. február 1-én  Berényi János a cég igazgatótanácsának elnöke még biztató interjúkat adott a médiának, és szó szerint elhangzott, hogy mindenki "bátran vegyen repülőjegyet, mert nincs nagy gond". Pedig volt, és ezt az említett személy nagyon is jól tudta.

Aztán két nap múlva jött a csőd, és az emberek futhattak a pénzük után. Még nagyobb aljasság, hogy noha állami cég volt, a dolgozók törvényes juttatásait az állam hosszú időn át nem fizette ki, vagy éppen máig  nem rendezte. Pedig ezres nagyságrendben voltak olyanok, akik számára súlyos egzisztenciális problémát jelentett az elbocsátás, pláne azokban az esetekben, amikor a férj és felség egyaránt "maléves" volt. 

dsc_1063.jpg

A MALÉV "család" egy jó munkahely volt. Generációk váltották egymást, rangot jelentett a cégnél dolgozni, még annak ellenére is, hogy a  nagy többség fizetése egyáltalán nem tükrözte az elvégzett munka minőségét, és az azzal járó felelősséget. 

Az évek során számtalan esetben nyílt módom a gépek, érdekes események fotózására, ezek közül válogattam. 

A kilencvenes években még repültek a régi orosz gépek, a fotón a Tu134-es látható

img_0146.jpg

A MALÉV első nyugati típusa a Boeing 737-200 volt, a képen nagyjavítás közben az ACE hangárjában. Az Aeroplex of Central Europe cég a MALÉV és a Lockheed Martin vegyes vállalataként indult.

img_0131.jpg

A Tu-154-es sorsa hasonló lett

p1090637.jpg

Bombardier Q400 retró színekben

dsc_0593.jpg

Itt még volt ok az ünneplésre

dsc_0610.jpg

A Boeing 737NG flotta egyetlen hátránya volt, hogy a "csomag" tartalmazott hat 737-600-ast is, amely a típus legkisebb befogadó képességű változata
dsc_1087.jpg

Ugyancsak mérsékelten sikeres Fokker 70-esek is színesítették a gépállományt

dsc_1089.jpg

p1140031.jpg

Az "igásló" 737-700

p1140419.jpg

dsc_5741.jpg

A leginkább gazdaságos verzió a 737-800

p1040313.jpg

A hosszú távú járatok főszereplője a Boeing 767-200

p1030346.jpg

Gumi égetés a 13R pályán

dsc_6972.jpg

A viharfelhők mindig ott voltak a cég felett

p1010760.jpg

dsc_1179_1.jpg

A 767-esek az utolsó évben már nem repültek

dsc_0027.jpg

Javításra várva

p1090218.jpg

A csőd napja, 2012. február 3. A "Fekete Sereg" utolsó MALÉV színekben végzett repülésére készül az írországi Shannonba.

p1090032.jpg

Könnyes búcsú

p1090106.jpg

Két gép még pár napig itt maradt, mivel hangában voltak időszakos munkán. A hangulatra jellemző kép

dsc_0096_1.jpg

A HA-LOP február 6-án távozott, a búcsúztatására sokan elmentünk a mínusz 20 fok ellenére.

dsc_0081.jpg

dsc_0055.jpg

dsc_0100.jpg

A 31L pályavég, ahonnan sok-sok ezer MALÉV járat kezdte meg a felszállást.

p1030772.jpg

Az egy éves évfordulón sok százan jöttünk össze megemlékezni, a Hősök.-terére. A háttérben a múzeum felirata véletlen, de találó

dsc_9529.jpg

dsc_9517.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr8115451104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása