A Magyar Légierő sohasem látott mértékű fejlődésének egyik összetevője a harci helikopteres képesség megújítása. Ennek keretében érkezett meg 2019. január 7-én Szentpétervárról a nyolcadik nagyjavított és üzemidő hosszabbításon átesett Mi-24-es harci helikopter, amelyet ugyanaz az Il-76-os teherszállító, a kalandos múltú "kandahári fogoly" hozott Kecskemétre, mint a második részlet többi három példányát. Az elmúlt napokban már megérkezett a 331, 332 és 334 számú gép, ezúttal az utolsó kiszállított "nagyágyús" P verzió, a 338-ast hozta a híres-hírhedt négyhajtóműves. Az "szokás szerint" késett, így módunk nyílt "optikailag" végigkísérni két már itt lévő gép előkészítését a közúti szállításra. A helikopterek állomáshelye ugyanis Szolnokon lesz, de az ottani bázis futópályájának állapota nem teszi lehetővé a nehéz szállítógépek leszállását.
A Légijármű Javító Üzem hangárjában elhelyezett három gép közül a 332 és a 334 lett trélerekre emelve, amit követően a végleges összeszerelésük és berepülésük majd Szolnokon lesz. A Mi-24 ugyanis csak leszerelt főreduktorral és szárnyakkal fért el az Il-76-os teherterében. (az An-124-es egyszerre hozta el az első négy gépet szeptemberben, de most az nem állt rendelkezésre) Ezzel nyolcra nőtt a hét év és 1000 repült óra üzemidő hosszabbítást kapott harci helikoptereink számra, a hat P és kettő V változatú gép fontos képességet hoz vissza. Az eredeti tervek szerint összesen 12 helikopter újbóli üzembe állításáról volt szó, de a maradék négyről nincs információ, nem zárható ki az a lehetőség, hogy ezekre már nem lesz szükség. Az új Airbus H145M gépek második félévben történő érkezése amúgy is jelentősen megnöveli a szükséges létszámot mind a hajózó, mind pedig a műszaki állománynál, és ennek biztosítása nem lesz egyszerű feladat. Annyi bizonyos, hogy a korlátozott korszerűsítésnek köszönhetően a már éjszaka is bevethető Mi-24-esek jelentős képesség javulást jelentenek.
A mai látogatásunk szervezéséért és lebonyolításáért köszönettel tartozunk a bázis sajtótisztjeinek és ZGL-nek.
Három felújított Mi-24P a LéJű (Légijármű Javító Üzem) hangárjában
Előkészítés a trélerre emeléshez
A főreduktor és a szárnyak hiánya miatt a helikopter közel két tonnával könnyebb a szokásosnál
Útra kész a két helikopter, az átszállításra éjszaka került sor, hogy a napközbeni forgalmat ne hátráltassák.
Érkezik a negyedik Mi-24-el a "kandahári fogoly"