Hagyomány, hogy augusztus 20-án a Duna budapesti szakasza felett díszelgő légi felvonulást hajt végre a légierő. Ezúttal sem maradt el a látványos esemény, de lényegesen szerényebb körülmények között került rá sor, a COVID19 járvány miatt. Nem is lett széleskörűen propagálva, hiszen ha nagy tömeg gyűlik össze a Duna partján az ellentétes a járványügyi előírásokkal. A Kossuth-téren megtartott hagyományos tisztavatáshoz igazodva került sor először a szolnoki alakulat forgószárnyasainak átrepülésére, a nemzeti színű zászlót hordozó 704-es oldalszámú Mi-17-est három vadonatúj H145M könnyű helikopter követte, amelyek rendszeresítése az elmúlt év végén kezdődött meg. A kecskeméti MH59 is képviseltette magát, de a három Gripen áthúzása igencsak magasan és "lábujjhegyen" történt, megelőzendő a mindenen felháborodók tiltakozó telefon áradatát. A vadászgépek az elmúlt évben a világon is párját ritkító látványossággal szolgáltak, a kötelékek hatalmas "tüzijátékot" varázsoltak a Parlament előtti Duna szakasz felett, több száz infracsapda (amely a gép ellen indított rakéták eltérítésére szolgál) kiszórásával. Erre most nem került sor.
A Budapest feletti légi látványosságok megörökítése előtt mindig dilemma, hogy honnan lenne kedvezőbb fotózni. A legjobb természetesen a Gellért-hegyen lévő Citadella, de ez délelőtt ellenfényes. Pestről viszont nem lehet olyan képeket készíteni, amelyek hátterében a város látható. Végül maradtam a magaslati helyszínnél, ami még egy kis plusz testmozgást is jelentett, hiszen a Gellért-térről felsétálni igencsak meglihegtető.
Helikopter kötelék a Duna felett
A kötelék tartása nem is olyan egyszerű, néha helyesbíteni kell
Egy "biomechanikus" repülő is bele alkalmatlankodott a képbe
A Gripen részvétel rövid, halk és magas volt elkerülendő a tiltakozás cunamit
Amerről jöttek, arra távoztak
Eddig a mai események, most jöjjön egy kis nosztalgia 2015-ből. A helyszín azonos, az alkalom más, az RB Air Race záró eseménye.
A kecskemétiek nagyot "alkottak", a Gripen géppár "rendesen" lejött és a két áthúzásuk azóta is emlékezetes.
A meredeken emelkedő gép még mindig a Citadella szintjében van
Itt már visszafelé, a darun lévő operatőrnél alacsonyabban