Az Airbus legfiatalabb fejlesztése az extra hosszútávú, akár 15000 km-es (!) útvonalakra tervezett A350-es, amelynek egyik példánya a napokban látogatást tett Budapesten. A típus ezúttal nem utasokat, hanem árut szállított, azaz a kihasználtsága igencsak alacsony volt, de a járványhelyzet miatt több légitársaság az utasgépeit is "befogja" a teher forgalomba. A pilótafülke ablakai körül lévő fekete festés miatt rokonítják sokan az álarcos banditához, vagy az állatvilág "álarcos banditájához", a mosómedvéhez a gépet, amely néhány stílusjegyét tekintve egyedi, az egymásra egyre jobban hasonlító kialakítású utasszállítók között. Az orr rész és a szárnyvégfülek formája teljesen újszerű, és csak az A350-re jellemző, így könnyű megkülönböztetni a többitől.
Légi bemutatón Angliában. Utasokkal ilyen manőverek nem lehetségesek
Az első 2013-ban repült először, a napokban itt járt példány a 63. elkészült gép ebből a típusból, amelynek belső berendezése illően a Qatar Airways légitársaság hagyományaihoz, igencsak kényelmes, nem túlzás, hogy még a turista osztályon is extra. A cég messze a lehetséges kihasználtság alatt, 36/247 üléssel (a kisebb szám a tehetős utasokat jelzi, akik nem sajnálják a jelentős összeget a luxusért) üzemelteti a gépeit, de a maximális befogadó képesség meghaladhatja a 400 főt.
Prototípus Farnborough-ban a nemzetközi repülőgép kiállításon már részben a Qatar színeiben
A Boeing 787 Dreamliner nyomán az A350-es is nagy mennyiségben, több mint 50%-ban tartalmaz CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic) szerkezeti anyagokat, a törzs nagy része például ebből készült, ami alacsonyabb kabin magasságot (magasabb belső túlnyomást) tesz lehetővé és kevésbé érzékeny a kisebb sérülésekre, valamint nem kell számolni a korrózióval sem.
A 66,8 méter hosszú, 64,75 méter fesztávolságú gép maximális felszálló tömege elérheti a 280 tonnát, ebből az üzemanyag 141 ezer liter lehet. Utóbbit a korszerű igényeknek megfelelő gazdaságossággal és károsanyag kibocsátással alakítja tolóerővé a kettő Rolls Royce Trent XWB hajtómű.
Farnborough felett
Az alábbi képeken szereplő A7-ALO lajstromjelű A350-941 2017. augusztus 25-én repült először, azaz mindössze három éves. A gép ára 317 millió dollár volt, ennél természetesen némileg többe kerül a meghosszabbított törzsű "ezres" verzió, amely a futómű terén jelentősen különbözik, a főfutókon ugyanis nem csak négy, hanem, hat kerék található.
Ferihegyre érkezik az A350-es
Leszállás a 31R pályán
A Cargo-bázisra gurul a gép
Kezdőik a kiszolgálás
Minden OK, nincs műszaki probléma. Az orr felett lévő három "pálcika" csúszásjelző adó
Fényszóval jól le lett látva
Az orrfutón a taxi és turn-off lámpák, alattuk a földi gurulás közben szükséges kormányzó munkahengerek
Az orrfutószár jobb oldalán lévő "doboz" tartalmazza a földi vontató alkalmazásakor szükséges piros jelzőzászlós "steering pin" igencsak talányos és egyedi helyét. Külön érdekesség a "doboz" fedelének zárszerkezete, ami az ötvenes évek Bambi üdítőjének csatos kupakjára hajaz.
A másik oldali "dobozban" található a földi személyzettel történő kapcsolattartást biztosító head set csatlakozó, az APU (segédhajtómű) vészleállító és egyebek.
A főfutó zsámoly érdekessége, hogy a gyártáshoz használt titán orosz eredetű. A VSMPO cég hatalmas "bugákban" szállítja az Airbus és a Boeing számára a titán tömböket, amelyek finommegmunkálására már a megrendelőnél kerül sor.
A futómű gondola felső része. Viszonylag kevés a mechanikus összetevő, az elektromos vezeték annál több, hiszen az A350-es is elektronikus "fly-by-wire" kormányvezérlő rendszerrel lett ellátva.
A Rolls Royce Trent XWB
Érdekes acél övlemezek a gép alsó részén a "wing-to-body" szekción. A kompozit törzs rugalmas deformációja miatt szükségesek az egymáson elcsúszó felületek.
Különleges szárnyvégfül, amely a légellenállást hivatott csökkenteni.
Rakodás befejezve, a gép indulásra kész
Gurulás közben a 31L pálya felé
A felszállás képei. A gép viszonylag könnyű volt, mivel utasokat nem szállított, nem is tankolt, mert maradék üzemanyag bőven elég volt hazáig, így rövid volt a nekifutás hossza.
A cikkíró saját fotóival illusztrálva