Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

A350-900, a "Zorro-álarcos" repülőgép

2020. szeptember 09. - stonefort2

Az Airbus legfiatalabb fejlesztése az extra hosszútávú, akár 15000 km-es (!) útvonalakra tervezett A350-es, amelynek egyik példánya a napokban látogatást tett Budapesten. A típus ezúttal nem utasokat, hanem árut szállított, azaz a kihasználtsága igencsak alacsony volt, de a járványhelyzet miatt több légitársaság az utasgépeit is "befogja" a teher forgalomba. A pilótafülke ablakai körül lévő fekete festés miatt rokonítják sokan az álarcos banditához, vagy az állatvilág "álarcos banditájához", a mosómedvéhez a gépet, amely néhány stílusjegyét tekintve egyedi, az egymásra egyre jobban hasonlító kialakítású utasszállítók között. Az orr rész és a szárnyvégfülek formája teljesen újszerű, és csak az A350-re jellemző, így könnyű megkülönböztetni a többitől.

Légi bemutatón Angliában. Utasokkal ilyen manőverek nem lehetségesek

dsc_0158.jpg

Az első 2013-ban repült először, a napokban itt járt példány a 63. elkészült gép ebből a típusból, amelynek belső berendezése illően a Qatar Airways légitársaság hagyományaihoz, igencsak kényelmes, nem túlzás, hogy még a turista osztályon is extra. A cég messze a lehetséges kihasználtság alatt, 36/247 üléssel (a kisebb szám a tehetős utasokat jelzi, akik nem sajnálják a jelentős összeget a luxusért) üzemelteti a gépeit, de a maximális befogadó képesség meghaladhatja a 400 főt. 

Prototípus Farnborough-ban a nemzetközi repülőgép kiállításon már részben a Qatar színeiben

dsc_4528.jpg

A Boeing 787 Dreamliner nyomán az A350-es is nagy mennyiségben, több mint 50%-ban tartalmaz CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic) szerkezeti anyagokat, a törzs nagy része például ebből készült, ami alacsonyabb kabin magasságot (magasabb belső túlnyomást) tesz lehetővé és kevésbé érzékeny a kisebb sérülésekre, valamint nem kell számolni a korrózióval sem.

dsc_7343_resize.JPG

A 66,8 méter hosszú, 64,75 méter fesztávolságú gép maximális felszálló tömege elérheti a 280 tonnát, ebből az üzemanyag 141 ezer liter lehet. Utóbbit a korszerű igényeknek megfelelő gazdaságossággal és károsanyag kibocsátással alakítja tolóerővé a kettő Rolls Royce Trent XWB hajtómű.

Farnborough felett

dsc_4485.jpg

Az alábbi képeken szereplő A7-ALO lajstromjelű A350-941 2017. augusztus 25-én repült először, azaz mindössze  három éves. A gép ára 317 millió dollár volt, ennél természetesen némileg többe kerül a meghosszabbított törzsű "ezres" verzió, amely a futómű terén jelentősen különbözik, a főfutókon ugyanis nem csak négy, hanem, hat kerék található. 

Ferihegyre érkezik az A350-es

dsc_7266_resize.jpg

Leszállás a 31R pályán

dsc_7280_resize.jpg

A Cargo-bázisra gurul a gép

dsc_7307_resize.jpg

Kezdőik a kiszolgálás

dsc_7317_resize.jpg

Minden OK, nincs műszaki probléma. Az orr felett lévő három "pálcika" csúszásjelző adó

dsc_7318_resize.jpg

Fényszóval jól le lett látva

dsc_7344_resize.JPG

Az orrfutón a taxi és turn-off lámpák, alattuk a földi gurulás közben szükséges kormányzó munkahengerek

dsc_7322_resize.JPG

Az orrfutószár jobb oldalán lévő "doboz" tartalmazza a földi vontató alkalmazásakor szükséges piros jelzőzászlós "steering pin"  igencsak talányos és egyedi helyét. Külön érdekesség a "doboz" fedelének zárszerkezete, ami az ötvenes évek Bambi üdítőjének csatos kupakjára hajaz.

dsc_7323_resize.JPG

A másik oldali "dobozban" található a földi személyzettel történő kapcsolattartást biztosító head set csatlakozó, az APU (segédhajtómű) vészleállító és egyebek. 

dsc_7324_resize.JPG

A főfutó zsámoly érdekessége, hogy a gyártáshoz használt titán orosz eredetű. A VSMPO cég hatalmas "bugákban" szállítja az Airbus és a Boeing számára a titán tömböket, amelyek finommegmunkálására már a megrendelőnél kerül sor. 

dsc_7326_resize.JPG

A futómű gondola felső része. Viszonylag kevés a mechanikus összetevő, az elektromos vezeték annál több, hiszen az A350-es is elektronikus "fly-by-wire" kormányvezérlő rendszerrel lett ellátva.

dsc_7329_resize.JPG

A Rolls Royce Trent XWB

dsc_7346_resize.JPG

Érdekes acél övlemezek a gép alsó részén a "wing-to-body" szekción. A kompozit törzs rugalmas deformációja miatt szükségesek az egymáson elcsúszó felületek.

dsc_7336_resize.JPG

Különleges szárnyvégfül, amely a légellenállást hivatott csökkenteni. 

dsc_7354_resize_1.JPG

Rakodás befejezve, a gép indulásra kész

dsc_7356_resize.jpg

Gurulás közben a 31L pálya felé

dsc_7370_resize.jpg

A felszállás képei. A gép viszonylag könnyű volt, mivel utasokat nem szállított, nem is tankolt, mert  maradék üzemanyag bőven elég volt hazáig, így rövid volt a nekifutás hossza.

dsc_7380_resize.jpg

dsc_7393_resize.jpg

dsc_7403_resize.jpg

A cikkíró saját fotóival illusztrálva

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr7816195772

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása