Idén ünnepli fennállásának 170. évfordulóját a Magyar Honvédség, az ezzel kapcsolatos programsorozat egyik állomása volt a május 26-án a szolnoki helikopter bázison megrendezett nyílt nap. Aki a város felől közelít a repülőtérhez, az keresztül halad az "év körforgalmának" megválasztott helyen, ahol egy Mi-24-es harci helikoptert állítottak ki, természetesen magas beton talapzaton, hogy se a graffitizők, se a fémkereskedők ne férjenek hozzá.
Egy helikopter nem szokványos látványosság egy körforgalomban, de abszolút helye van itt, hiszen a Mi-24-es a múltban, és több éves szünet után a jövőben is rendszeres látvány volt és lesz a várostól délre lévő légtérben. Ugyanis egy nemzetközi viszonylatban szokatlan kényszerszünetet követően újra szolgálatba áll a hivatalosan ki sem volt típus, amelynek nyolc példánya jelenleg Szentpéterváron van nagyjavításon.
A 86. Szolnok Helikopter Bázis és a vele szervesen együttműködő MH2 Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár évente szervez nyílt napot a reptéren dolgozók családtagjai, a szolnoki és messzebbről jött érdeklődők számára, méghozzá színvonalasan. A katonák most is kitettek magukért, így láthattuk a jelen és a múlt technikáját, méghozzá nagyrészt kordonok nélkül,
Mindez a toborzás szempontjából is előnyös, hiszen sok kis srácnak (vagy éppen kislánynak) az ilyen alkalmak ültetik el a fejében, hogy katona, ezen belül is repülő katona, pilóta vagy műszaki legyen. Az utánpótlás folyamatossága nagyon fontos, pláne egy olyan szakterületen, mint a repülés, ahol az átlagosnál több tanulást és gyakorlati időt követően válik használhatóvá az ember.
A dinamikus bemutatót pontban 11 órakor kezdte a kecskeméti bázisról érkezett Gripen. Azt a 30-as oldalszámú gépet láttuk, amely néhány éve megsérült egy futómű hibát követő hasraszállás során, és amely hosszú időn keresztül volt javításon.
Pilótája Szatmári "Szatyi" László őrnagy volt, akiről érdemes tudni, hogy átlagon felül bírja és "szereti" a nagy túlterhelést, ami manőverezés közben a vadászpilótákat éri.
A Gripen repülését a "hazai" alakulat bemutatója követte. Felszállt az egy éve beszerzett cseh gyártmányú alapfokú kiképzőgép a Zlin Z-242L, a Mentőszolgálat állományából átvett AS350 "Mókus" könnyű helikopter, és a jelenlegi fő erőt képviselő Mi-17-esek, amelyek a közelmúltban estek át nagyjavításon és üzemidő hosszabbításon..
Következzen egy képcsokor az eseményekről
A frissen nagyjavított Mi-17-esek
Ejtőernyősök bemutatója
"Rosszfiúk" semlegesítése
A "Bambi bucket" tűzoltásra szolgál
Az új Z-242L
Az erő forrása. A Mi-17-es TV3-117 hajtóműve 2200 lóerős
Ez már a múlt, a MiG-29-es műszerfala
Még régebbi a MiG-21UM, ezen a gépen anno még dolgozott a cikkíró is.
A hajdani MiG-29-es rakétái. természetesen csak "műkörmök", hiszen bemutatókon nem lehet "éles" példányt használni.
A katonák az egymásra utaltság miatt többnyire jó közösségeket alkotnak, ennek része az is, hogy az eltávozottakról megemlékeznek