Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

"Okostojás" anatómia

2021. június 23. - stonefort2

Légierőnk legújabb helikopter típusa az Airbus Helicopters H145M, amelyet a törzs sajátos formája miatt hívnak egyesek "okostojásnak". Tényleg okos kis gép, a hozzáférhető legkorszerűbb fedélzeti elektronikával. A 2019 végén megkezdett rendszeresítés befejeződött, a teljes flotta, azaz 20 darab áll rendelkezésre Szolnokon, pontosabban az időszakos ellenőrzés vagy meghibásodás miatt hangárban lévő néhány példányt  kivéve. A hajózó és műszaki állomány kiképzése, gyakorlatszerzése teljes erővel folyik, vagyis a gépek sokat repülnek. Az első időben természetesen csak az alap képességek begyakorlása történt, de már lehetőség van a fedélzeti csörlő alkalmazására, éjszakai repülésre, a feladatkörök egy része azonban még csak a jövőben teljesedik ki. 

dsc_8358.jpg

(KL)

Az első kettő gép érkezése Budaörsre 2019 végén

 

A gépek háromféle konfigurációban alkalmazhatók, tíz általános feladatú mellett öt  kutató-mentő felszerelésű és öt HForce fegyverrendszerrel ellátott, amelyekhez már megérkeztek a nem irányított rakétákat tartalmazó blokkok, és a 20 mm-es Nexter gépágyú konténerek. Ezeket a törzs két oldalán lévő egy-egy felfüggesztési pontra lehet rögzíteni. dsc_8311.jpg

(KL)

Rakétablokk és gépágyú konténer a gép  oldalán, az orr alatt pedig a célfelderítést és célzást segítő fogatható kamera rendszer

 

clip_11.jpg

(AH)

 

Az irányított rakéta fegyverzet egyelőre hiányzik, még nem fejeződött be azok integrációja a típuson, némi késlekedés tapasztalható ezen a téren a gyártó részéről.

2019 őszén módom nyílt megtekinteni a németországi Donauwörth-ben lévő gyárat, ahol a végszerelő üzemben láthattam  több leendő magyar gép "születését". Ott sajnos kizárólag a cég saját hivatásos fotósa számára volt engedélyezett a felvételek készítése. 

doph-0261-027.jpgElkészült gép berepülésre vár (Airbus Helicopters)

A látottak természetesen nem lehetnek teljesek, hiszen egy repülő eszköz "élete" a bányában kezdődik, ahol az előállításához szükséges anyagokat hozzák a felszínre. A kohászati fémmegmunkálási folyamatokat  nem lehetett látni, hiszen a gyárba már félkész termékként érkeznek az alkatrészek számos beszállító cégtől. Azonban ma már jelentős részben nem is fémből készülnek a repülő eszközök, azok szerkezeti anyagainak jelentős százaléka kompozit műanyag, amely teherviselési, fáradási jellemzői jobbak a fémnél, emellett tömegük alacsonyabb. 

doph-0261-013.jpg

A kék polcon a burkolati elemek (Airbus Helicopters)

 

doph-0261-036.jpg

Megerősített csomópontok a talpakhoz. A H145M nem kerekeken gurul. (AH)

 

doph-0261-032.jpg

(AH)

A faroktartók összeszerelése külön történik. Még hiányzik belőle a nyomatékkiegyenlítő légcsavar.

 

doph-0261-014.jpg

(AH)

Hidraulika változtatja a lapátok állásszögét. Nem a képen lévőket, azok fixek.

 

doph-0261-015_1.jpg

(AH)

Már nagyjából "egyben " a gép, a leghosszabb munkafolyamat a rendszerek berendezéseinek beszerelése

 

doph-0261-019_1.jpg

(AH)

A kabin feletti rész. A hajtómű hátrébb található, a fura formájú sárga "izé" a  beömlő csatorna, ugyanis felülről szívják be a levegőt egy szitaszűrőn keresztül. Így kisebb az esélye, hogy a rotorszél által felvert szennyeződés kerüljön a kompresszorba. A szívócsatorna alatt található az olajrendszer hőcserélője, az alatta pedig maga a kis tartály, amelyben kb. 5 liter fér el.A kép bal oldalán, vagyis a helikopter pilótafülkéje felett a kormánymozgatást biztosító hidraulikus berendezések találhatók.

 

dsc_7869.jpg

(KL)

A francia Safran (régen Turbomeca)  által kifejlesztett Arriel 2E hajtómű közel 900 lóerős

 

doph-0261-025.jpg

(AH)

A pilótafülke összeszerelése 

 

doph-0261-016.jpg

(AH)

A gép orra alatt lévő kék "fekvőhelyek" a szerelőket segítik, az alulról hozzáférhető dolgokat érik el ezek segítségével. A fekpadok szöge állítható, és kis kerekeken gurulnak. 

 

doph-0261-023.jpg

(AH)

A kabin teteje is tele van berendezésekkel

 

dsc_0449.jpg

(KL)

Berepülésen a leendő 02-es gépünk 2019 őszén

 

dsc_0590.jpg

(KL)

A pilóták műszerfala. Egy kicsit részletesebben is megnézzük, mi micsoda. 

 

dsc_0592.jpg

(KL)

A Flight Display Subsytem  6X8 hüvelykes méretű (152X203 mm-es) folyadékkristályos display-kel rendelkezik, amelyeken kijelezhetők a repülés adatai a gép pozíciója, fedélzeti rendszereinek működése, stb. Több üzemmódjuk is van, a fenti képen a Flight Navigation Display (FND) látható. Kijelzik a sebességet, magasságot, bedöntési, bólintási szöget, irányszöget, légnyomás adatot, valamint alul néhány a gép rendszereire vonatkozó információt. 

 

dsc_0595_1.jpg

(KL)

A középen lévő Vehicle Monitoring Display (VMD) felső köríves skálái jelzik a két hajtómű nyomatékát,  fordulatszámát, gáz hőmérsékletét. A hangárban álló gép paraméterei nullát mutatnak, hiszen az erőforrások állnak, azonban a gázhő kijelzés mégis 150-160 fok, ennek oka, hogy még nem hűltek le, hiszen fél órája a gép még repült.   A felső skálák alatt bal oldalt lineárisan látható a hidraulika rendszerek nyomása, de szám kijelzés nélkül, csak különböző színű sávokkal. Ha valamelyik piros mezőbe kerül csak akkor kell foglalkozni vele. A hidraulika (HYD) mellett a két hajtómű kenőolajrendszerének (ENG OIL) nyomása és hőmérséklete látható, jobbra pedig a főreduktor (Main Gear Box, MGB) hasonló paraméterei. Alattuk a kék "doboz" az üzemanyag tartályokat és a pillanatnyilag bennük lévő kerozin mennyiségét jelzi. Legalul olvashatók a gép tömeg adatai. A képernyők további funkciókkal rendelkeznek, megjeleníthető rajtuk a digitális térkép, az orr alá szerelhető infra/TV kamera képe, vagy éppen a gép farokrésze alatt lévő kis kamera által közvetített kép, ezzel a pilóták  láthatják, hogy a hátuk mögött befejeződött-e a ki- és beszállás vagy rakodás, akár pedig függeszkedés közben a kötélen lecsúszó katonákat is nyomon követhetik.

 

dsc_0594.jpg

(KL)

A két pilóta között lévő kezelőpulton található a Vehicle Management Subsystem (VMS) kijelzője, amit más típusokon FMS-nek is azaz Flight Management Computer-nek neveznek. Ez szolgál a navigációs, kommunikációs adatok bevitelére. Nagyon pontos a helymeghatározás, a kis display-n kékkel látható POS INIT felirat melletti gombbal pl. adott reptéren az  állóhely számát lehet betáplálni, amelynek hajszálpontos, (pár méteres eltérésű) földrajzi koordinátái benne vannak a memóriájában. Természetesen ennek a display-nek is van számos egyéb funkciója. Összességében a H145M személyzete számára sokkal több és pontosabb adat áll rendelkezésére, mint a régi típusokon, de olyan formában, hogy mégsem terheli túl a pilótákat. 

 

dsc_7906.jpg

(KL)

A műszakiak dolgát megkönnyíti, hogy elkészültek a könnyűszerkezetes hangárok, amelyekben van hely az összes helikopter számára. A nagyobb mélységű időszakos munkákat így az időjárás hatásaitól védetten lehet végezni, ami nem elsősorban kényelmi szempont, hanem konkrét előírás, hiszen a megbontott hidraulikus vagy üzemanyag rendszerekbe így nem kerülhet bele a szél által hordott por, vagy egyéb szennyeződés. 

 

dsc_8500.jpg

(KL)

A H145M "Okostojások" rendszerbe állítása megtörtént, de képességeik bővítése még hátra van, a jövőben ezekről is igyekszem majd beszámolni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr616602210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása