Repülés, repülőgépek

jetplanes

Világújdonság Tökölön

2018. július 01. - stonefort2

A szovjet bunker rejtelmei

                                     

A Budapest közelében elterülő tököli repülőtér néhány évtizeddel ezelőtt még szovjet vadászgépek utánégetőinek mennydörgésétől volt hangos. A rendszerváltást követő kivonulás természetesen csak a technikára vonatkozhatott, a reptéri létesítmények többsége, amit a kényszerűen távozók nem tettek tönkre, megmaradt. A pálya, a gurulóutak és a megerősített beton repülőgép fedezékek a mai napig állnak, de egy részük hasznosítva lett.

1_resize_5.JPG

A sport és üzleti repülés mellett rendszeresen itt állomásoznak valóban ideiglenesen a Red Bull osztrák bemutató csapat gépei is a különböző budapesti rendezvények idején, de a leginkább jellemző a reptér tevékenységére a hétköznapi munka, amit több kis cég végez.

Ezek közül az egyik az UAViator, amely a nevéhez illően UAV, (Unmanned Air Vehicle) azaz  pilóta nélküli repülő eszközök fejlesztésével és gyártásával foglalkozik. A reptér legnyugatibb bunkerében hajdan a lokátorok javítását, karbantartását végezték a szovjet katonák, meglehetősen spártai körülmények között, a cég egy éve költözött ide.

4_resize_4.JPG

A különböző drónok mára széleskörűen elterjedtek, számos kategóriájuk kereskedelmi forgalomban kapható. Az utóbbi évek technológiai fejlődése elképesztő mértékű, így egyre kisebb méretben, egyre olcsóbban szerezhetők be a csúcstechnikát tartalmazó részegységek. Az üzlet reményében sok  vállalkozás fejleszt, a piacon hatalmas a kínálat, így nagyon nehéz komoly megrendelésekhez jutni, hacsak nem ajánl valaki egyedi ötleteket, lehetőségeket, képességeket.

A magyaros leleményesség, innovatív hozzáállás, lelkesedés mind megvan az UAViator munkatársainál, akik egyedülálló, egyes területeken világelsőként megvalósított ötletekkel  váltak ismertté külföldön. Legutóbb 2018 tavaszán a németországi Friedrichshafen-ben megtartott repülési szakkiállításon a 600 részvevő  közül az első tízbe válogatta be az UAViator-t a szakértő zsűri, amely a cégeket minősítette.

9_resize_7.jpg

A drónok felhasználási területe egyre bővül. Elektromos, földgáz, kőolaj vezetékek ellenőrzésére régebben ember vezette repülőgépeket alkalmaztak, ezeknél nagyságrenddel költséghatékonyabb a távvezérelt repülő eszközök alkalmazása, amelyek „real time” adatátvitellel 4K felbontású video képet közvetítenek akár nagy távolságból is. Parlagfű ellenőrzés, környezetszennyezés felderítése, mobil telefon antennák állapotának megfigyelése, erdőtüzeknél a madártávlatból készült felvételek alapján a beavatkozás helyének megválasztása, régészeti lelőhelyek megtalálása, sürgős küldemények kézbesítése, kommunikációs légi reléállomás, és a lehetséges felhasználási területeket még lehetne sorolni. És ezek csak a civil életben felmerülő feladatok. A határvédelemben, katonai célú megfigyelésben, felderítésben ugyancsak komoly lehetőségeket biztosítanak a drónok, és természetesen a fegyverként történő alkalmazás sem újdonság már.

uaviator-drones-slider6_resize.jpg

Az UAViátor fő működési területét nem a kisméretű, a srácok szórakozására szolgáló, a szomszéd lány fürdőszoba ablakán bekukucskáló quadcopterek, hanem az ennél nagyságrenddel komolyabb  2-7 méteres fesztávolságú drónok jelentik, amelyek már joggal nevezhetők pilóta nélküli repülőgépeknek.

A fejlődés szédítő. Néhány éve még a megfelelő repülési idő és hatótávolság biztosításához belsőégésű motorok voltak szükségesek, minden hátrányukkal együtt. Üzemanyag szivárgás, nagy tömeg, a légcsavarok „berántása” által okozott számtalan ujj és kéz sérülés, stb. volt a fő probléma. A korszerű, kisebb tömegű de hatalmas energia sűrűségű akkumulátorok és az új fejlesztésű elektromotorok forradalmasították a drón építést. Egy kisgyermek ökölnyi méretű korszerű villanymotor két lóerős is lehet, ami több mint elegendő egy néhány kilogrammos UAV számára. Az UAViator kisebb méretű, 2 méteres fesztávolságú  típusa a Blacktip Reef üres tömege például 0,89 kg, hasznos terhe 1,2 kg, felszálló tömege 6 kg, és mindezek mellett képes elrepülni egy feltöltéssel 290 km-es távolságba, miközben az utazó magassága akár 6 km is lehet.

2_resize_14.jpg

A nagyobb 7 méteres fesztávú Hammerhead már eléri a 75 kg-os felszálló tömeget, ebből 25 kg a hasznos teher, amit akár 750 km-es távolságba is eljuttathat. Az említett drónok úgynevezett „csupaszárny” kialakításúak, mivel a tapasztalatok alapján ez a leginkább kedvező forma. A teljes felületen felhajtóerő keletkezik, és az ilyen gépek siklószáma is kiváló, például a Hammerhead estében ez 32, azaz siklásban, motor nélkül 32 métert tesz meg egy méter magasság csökkenés mellett. A csupaszárny esetében ugyan nehezebb biztosítani a kereszttengely körüli stabilitást, és a kormányzás is bonyolultabb, hiszen a bedöntést és a bólintást biztosító felületek azonosak, de a számítógépek korában ez már megoldott. A drónok kormányfelületeit elektromos szervók mozgatják, hiszen ebben a méret és sebesség tartományban még nem szükséges nagyobb erőkifejtést biztosító hidraulika.

6_resize.JPG

Az alacsony tömeg biztosításához a legkorszerűbb anyagok szükségesek, az UAViator is alkalmazza a kompozit technológiát sőt, olyan újdonságokkal is foglalkoznak, mint például a bazaltszálakból készült kompozit, amely a radarok számára nehezen észlelhető. Ugyanis igény szerint az alacsony észlelhetőségű, vagy népszerű nevén „lopakodó” kialakítás is tetten érhető a drónjaiknál. A műanyag építés, kevés fém alkatrész, árnyékolás, stb, biztosítja, hogy a radarok számára csak egészen kis távolságból legyenek láthatóak a gépek, természetesen csak akkor, ha ez a cél. De a legtöbb felhasználási terület esetében éppen fordított a helyzet, hiszen a repülésbiztonság alapja, hogy a levegőben lévő minden eszközt lásson és követni tudjon a légiforgalmi irányítás, ehhez a drónokra úgynevezett „Luneberg-lencsék” szerelhetők, amelyek megsokszorozzák a visszaverő felületüket.

p1250935_resize.jpg

A tököli cég egyik érdekes innovációja a fel és leszállás problémájának szellemes megoldása. A helikopter módjára rotorokkal felszálló drónok hátránya az alacsony sebesség, egy sor feladathoz gyorsabb repülésre van szükség. A hagyományosan felszálló drónoknak  ha nem is repülőtérre, de jelentős méretű sík területre van szüksége, hogy akár saját erőből, akár egy autó tető csomagtartójából kialakított rámpáról startoljanak.

A két igényt ötvözi a szárnyak alá szerelhető VTOL (Vertical Take Off and Landing) pod, amelynek két végén kis emelő légcsavarok találhatók. Ezek segítségével a gép helyből képes felszállni, majd a toló légcsavar beindítását követően átmegy vízszintes repülésbe. Az emelő légcsavarokat forgató motorok leállnak, mégpedig úgy, hogy a lapátok a menetiránnyal párhuzamosan a legkisebb légellenállást gerjesztik. Mód van arra is, hogy a VTOL podokat leoldhatóan rögzítsék, és a felszállást követően autonóm módon leszálljanak, így a drón útvonal repülése során tömegükkel és légellenállásukkal nem csökkentik a repült időt és hatótávot. Ez esetben a visszatérést követő leszállás ejtőernyővel is megoldható.

3_resize_12.jpg

A VTOL pod alkalmazása egy érdekes, egyedülálló lehetőséget is biztosít. A háborús övezetekben nagyon fontos a jármű konvojok védelme. Számtalan esetben fordult elő Irakban, Szíriában meglepetésszerű támadás, ami súlyos veszteségekkel járt. A VTOL drónt lehet kötött formában is alkalmazni, egy furgon platóján rögzített dobról lecsévélt drótkötél végén magasan lebegve halad együtt a járművekkel, miközben az emelő légcsavarok elektromotorjainak a táplálása is a furgonon lévő akkumulátorokból történik. Ha a drón kamerájának képe alapján a távolban valami gyanúsat észlel az operátor, akkor a konvoj megáll, a kábelt leoldják, és a repülő eszköz felderíti a távolabbi terepet, majd visszatér a kiindulási helyére. Ezzel nagymértékben javulhat a katonai őrjáratok, utánpótlás szállítmányok  biztonsága.

5_resize_12.jpg

Egy másik egyedülálló újdonság, a „drónelfogó drón hordozó drón”. A kissé zavarosnak tűnő meghatározás mindjárt világossá válik. Léteznek olyan szituációk, amikor a rossz szándékú emberek által egy politikai vagy egyéb tömegrendezvény fölé küldenek károkozás, vagy akár csak zavarkeltés szándékával bárki által megvásárolható és átalakítható kis quadcoptereket. Ezeknél viszonylag könnyen megoldható, hogy akár egy kézigránátot, akár mérgező anyagot dobjanak/szórjanak a tömegbe. Ma már több módja is van az ilyen drónok bénításának, akár az irányításuk elektronikus blokkolásával, vagy például a brit rendőrségnél rendszeresített háló kilövő pisztolyokkal, bár ezek csak kb. tíz méteren belül használhatók. A pusztító eszközöket hordozó drónokat azonban nem elég átmenetileg elektronikusan bénítani, hanem ki kell hozni a tömeg feletti légtérből.

Erre szolgál az UAViator által jelenleg fejlesztett rendszer, amely egy hét méteres Hammerhead által hordozott, és repülés közben leoldható két kisebb drónt tartalmaz. Ezek orrában található az a piropatronos szerkezet, amely egy hálót lő ki és elfogja a rosszkor rossz helyen lévő „ellenséges” quadcoptert. Mivel a hálót kötél köti össze az elfogó drónnal, így az el tud repülni olyan terület fölé, ahol már veszélytelenül szabadulhat meg a terhétől.

A cikkíró is tanúja lehetett az egyik közelmúltbeli teszt repülésnek, amelynek célja a Hammerhead fedélzetéről történő indítás volt, egyelőre még nem elfogó drónokkal, hanem csak aerodinamikai súlymakettekkel.

8_resize_14.jpg

Az UAViator konstruktőreinek leleményességét jelzi a gép szárnyai alá szerelt „bombazárak” konstrukciója. Máshol költséges megoldásokat alkalmaznának, ellenben itt „filléres” eszközökkel biztosítják a szükséges funkció ellátását. Egy ilyen zárszerkezetnek a biztonságos működése alapkövetelmény. A leoldás véletlenül nem következhet be, kizárólag az operátor utasítására, akkor azonban 100%-os biztonsággal. Ugyancsak a bombazár feladata, hogy a függesztményt stabilan, vibráció mentesen rögzítse, ugyanakkor a leoldás pillanatában lefelé lökje, hogy az mielőbb kijusson a szárny körüli áramlásból. Az UAViator filozófiája szerint amit már egyszer kitaláltak, azt felesleges újra, a bombazár fő elemei így érdekes módon az íjaszatból és bútor gyártásból származnak. Az íjászok a csuklójukhoz szíjazott kis zárszerkezettel feszítik meg a fegyver húrját, és a célzást követően egyetlen kicsi ujjmozdulattal oldják ki. A szóban forgó zár akár 30-40 kp-ot is megtart, ugyanakkor néhány grammos erővel oldható, ami jelen esetben ideális  egy kis elektromos szervó számára. A függesztményen lévő ütközők a  bombazáron lévő két rugós-görgős (ezt vették a bútorgyártásból) szerkezethez illeszkednek, amelyek a leoldás pillanatában lefelé lökik a kisebb drónt, vagy bármi mást, akár éleslövészetek céltárgyait.

13_resize_4.jpg

A „drónelfogás” természetesen a fentieknél komolyabb hátteret igényel, elsősorban a szoftverek terén, amibe az UAViator külső fejlesztőket is bevont.

A Hammerhead fő feladata azonban más területen  lehetne, például sürgős szállítmányok, gyógyszerek, vérkészítmények késedelem nélküli célba juttatása. A számos lehetséges alkalmazási terület ellenére azonban sajnos csak külföldi megrendeléseket teljesítenek, komolyan vehető hazai érdeklődés csak addig jelentkezik, amíg nem kell pénzt befektetni, és esetleg le lehet másolni valamelyik fejlesztésüket. A kis kft. ugyanis teljes egészében magánkezdeményezés nyomán, magántőkéből működik, és külföldi megrendelésekből eltartja önmagát.

dsc_0658_resize.jpg

Elgondolkodtató, hogy létezik egy elhivatott szakértő csapat, amely a kompozit gyártástechnológiától az adatátviteli rendszerekig a drónok elkészítésének és üzemeltetésének teljes spektrumával kedvező költségek mellett „képben van”, mégis olyan méregdrága megoldásokat alkalmaz a  Honvédség,  mint az izraeli Skylark és a  többi.

 

                                                          

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr614040858

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.