A haderő fejlesztési program keretében sor kerül a hazai helikopter flotta megújítására, ezzel párhuzamosan a forgószárnyasokat alkalmazó többi állami szervnél is korszerűsítések folynak. Minden feladatra természetesen nem lehet ugyanazt a típust alkalmazni, de azonos méret és teljesítmény kategórián belül kívánatos lenne az egységesítés, hiszen hasonló alkatrész készlet, hasonló üzemeltetési háttér és szervíz bázis fenntartása nagyobb mennyiségű gép esetén gazdaságosabb.
Volt is erre irányuló szándék, ami azonban a döntéshozók késlekedése miatt meghiúsult. Az utóbbi évtizedben több alkalommal is belefogtak az új típusok beszerzésébe, de egészen az utóbbi időkig rendre elakadtak a próbálkozások, és nem csak a pénz hiánya, hanem a politikai szinten tapasztalt hozzá nem értés és a prioritások pillanatnyi igények alapján történő össze-vissza sorolása miatt.
A legnagyobb alkalmazó a légierő, amelynek már "majdnem" lettek használt amerikai UH-1-esei, aztán "majdnem" szerződtek az olasz Agusta-Westland céggel, közben vettek kettő ősrégi finn Mi-8-ast, beszereztek három öreg, használt, de nagyjavított civil eredetű (!) Mi-8-ast az oroszoktól, és sor került öt Mi-17-es közepes szállító helikopter felújítására is.
Lerongyolódott flotta, lerongyolódott nemzeti zászló
A harci helikopteres kapacitás szép csendben "kimúlt" 2012 végén, amikor leállították a Mi-24-esek repülését, de ezek közül nyolc hamarosan újra szolgálatba áll a szentpétervári nagyjavítást követően Nagy kérdés azonban a fegyverzetük, hiszen a típus egyik feladata a páncélosok elleni harc, ehhez irányított rakéták szükségesek, amelyeket orosz forrásból nem lehet beszerezni az embargó miatt.
Ősztől újra repülnek
Néhány éve a légierő állományába került kettő, régen az Országos Mentőszolgálatnál évtizedeken keresztül használt francia AS-350 Ecureuil (mókus) könnyű helikopter, amely több célra alkalmazható, és alacsony üzemeltetési költségek mellett kiváló a leendő helikopter pilóták kiképzésére is.
A "Mókust" nagyon szeretik a katonák. Sokat repül, megbízható, olcsó (relatíve)
2018 június végén jelentették be, hogy a légierő 20 Airbus Helicopters H145M könnyű többcélú forgószárnyast kap, amelyek másodlagosan tűztámogatóként is alkalmazhatók. A százmilliárdos nagyságrendű program azonban még csak az első jelentős lépés, ugyanis sor kerül a közepes szállító helikopterek cseréjére is.
H145M kiállításon
Ez egyelőre több esélyes, de valószínű újra európai megoldás kiválasztása, hiszen a Brüsszelben szerzett sok politikai "rossz pontot" kompenzálhatják a vaskos összegű megrendelések, nevezetesen a H-215/225 típuscsalád valamelyik tagjának, "leánykori" nevén Super Puma/ Cougar helikopter megrendelése, hasonló, azaz 20 darabos mennyiségben.
Cougar szlovén színekben
Elvi esélye van még a tengeren túli Sikorsky cégnek, amelynek lengyel fiókvállalata is gyártja a jól bevált Black Hawk helikoptert, ez az említett európai típusokkal ellentétben nem civil célokra, hanem ízig-vérig katonai helikopternek készült.
Az UH-60 Black Hawk
A légi rendészet állományában már a rendszerváltás óta repült nyugati helikopter, az MD500 azonban egyrészt régi, másrészt a hatósági szabályok ma már korlátozzák az egyetlen hajtóművel felszerelt típusokat. Hasonló okból vonták ki a légi mentőktől a fentiekben említett AS-350-est is. A rendőrök ugyancsak használták a Mi-2-est is, amely azonban ugyancsak elavult, korlátozott képességű.
MD902 a rendőrség állományában
A pótlásuk 2016-ban megkezdődött, amikor a német rendőrség állományából kivont 15-17 éves amerikai MD902-ből öt érkezett Ferihegyre. A nem túl elterjedt típus érdekessége, hogy nincs faroklégcsavarja. A második lépcsőben hasonló mennyiség érkezett, de ezek már a britektől, ugyancsak használtan és eltérő konfigurációban, de jobb felszereltséggel, például az orruk alatt beépített formában alkalmazható a FLIR (Forward Looking Infra Red) kamera rendszer. Az üzemeltetésük azonban a szakmai "zuhanyhíradó" szerint problémás, alacsony rendelkezésre állás mellett.
A britektől beszerzett más verziójú MD902-es
A sorban első gép még angol lajstrommal, de magyar felségjellel
A harmadik "helikopteres" állami szerv a Mentőszolgálat, amely 2006-tól kezdődően osztrákoktól bérelt öt EC135-öst tíz éves időtartamra. A költséges megoldásnál jobb a saját tulajdon, így a szerződés lejártát követően hasonló típust szereztek be "természetesen" használtan a norvégoktól. A némileg eltérő, és jóval nehezebb EC135P2 típus azonban állítólag kevésbé alkalmas a feladat ellátására, mint elődje. A kilenc sárga helikoptert súlyos balesetek helyszíne közelében már biztosan sokan látták.
Mentés a Ferihegyi-úton bekövetkezett balesetnél, osztrák lajstromú EC135-el
Összegezve tehát az utóbb felsorolt típusok méret, tömeg és teljesítmény kategóriája azonos, vagyis a légierő H145M, a rendőrök MD902 és mentők EC135 gépei helyett minden szempontból jobb lett volna egyetlen típus 40 példányát beszerezni. Nem kell ragozni, hogy logisztikai szempontból három helyett egy alkalmazása mennyivel kedvezőbb lenne még akkor is, ha azok eltérő feladatkörükből adódóan némileg különböző felszereléssel rendelkeznek.
Tehát ma Magyarországon az állami szerveknél repül, vagy hamarosan repülni fog Mi-8, Mi-17, Mi-24, AS-350, H145M, EC135, MD902. És csak a helikopterekről van szó. Gazdag országban élünk.