Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

A "Nagytuskó"

2018. augusztus 27. - stonefort2

Divat a "retró", a régi jó dolgokra való nosztalgikus emlékezés. Ennek a közlekedésben is hagyománya van, de nem csak az "oldtimer" autók és motorok népszerűek, hanem a repülőgépek is. Szerencsére Magyarországon ez a terület még hozzáértő szakemberek felügyelete alatt van és nem tette rá piszkos kezét a politika, így a pénz és lehetőségek kivételével minden egyéb feltétel adott a sikerhez.

p1270188_resize.jpg

Az elhivatottság és szorgalom csodákra képes, így nálunk repülhet a  világon egyetlen Li-2-es, gyönyörűen restaurálták és ugyancsak üzemképes egy Po-2-es, újra építették a Gerlét, légi bemutatókon szerepel immár magyar lajstromban egy L-29 Delfin is. Az esetek többségében azonban nem megoldható, hogy újra repülőképes állapotba hozzanak egy gépet, hiszen ehhez rengeteg szigorú műszaki, jogi előírásnak kell megfelelni. Annak viszont nincs akadálya, hogy múzeumi célokra részlegesen felújítsanak egyes típusokat, amelyek közül néhány ha csak a földön is, de részlegesen üzemképes. Pár éve így történhetett, hogy a ferihegyi Aeroparkban néha beindították "Malvinka" ( a HA-MAL lajstromjelű IL-14-es) motorját)

img_20180823_061508_resize.jpg

A restaurált gépek egy részének működik a kabin világítása, teljes a műszerfaluk, így a kíváncsi érdeklődők megcsodálhatják, vagy az idősebb korosztályhoz tartozó nyugdíjas műszakiak, pilóták saját és unokáik örömére újra élhetik hajdani szép emlékeiket, amelyek az adott típushoz kötődnek. A repülőgépekkel ugyanis munkájuk során sokan érzelmi kapcsolatba is kerülnek. A pilóták körében egy egyértelmű, de egy repülőgép szerelő is érezhet elégedettséget, büszkeséget, amikor hajnalban hazafelé tartva felnéz az égre, és látja REPÜLNI azt a gépet, amelyen az éjjel dolgozott, és az Ő munkája is hozzájárul ahhoz, hogy a gép biztonságban teljesíthesse feladatát. 

dscn6564_resize.JPG

A legutóbbi ferihegyi újdonság a részlegesen felújított "Nagytuskó". Hajdan a szovjet Tu-154-es utasszállítót nevezték így, amelynek első példánya 45 évvel ezelőtt, 1973 szeptember 5-én érkezett a MALÉV színeiben Budapestre. A HA-LCA lajstromú gép 1991-ig állt utasforgalomban, majd két éven át áruszállításra használták a nyugdíjazása előtt. A típusból összesen 18 repült magyar színekben, az utolsó 2001 márciusáig. A szép vonalvezetésű Tu-154-es mindmáig a szovjet/orosz ipar legeredményesebb gépe, amelyből ezer darab készült, de mára természetesen eljárt felette az idő. A nyolcvanas években már rendelkezésre álltak a sokkal kedvezőbb költséggel üzemben tartható utasszállítók, így a rendszerváltást közvetlenül megelőző időkben már a MALÉV is megkezdte a nyugati technikára történő átállást. A Tu-154-es vagyis a "Nagytuskó" körül kialakult nimbusz azonban megmaradt, hiába voltak rövid a hajtóművek üzemideje, hiába volt munkaigényes, hiába voltak strukturális problémái, mindez nem számított.

img_20180823_061547_resize.jpg

A szolgálatból kivont repülőgépek közül csak kevés végzi méltó helyen, a többségüket szétdarabolják és újra hasznosítják. A Tu-154-esek többségével is ez történt, de "Aladár" vagyis a HA-LCA "megúszta" a lángvágót.

p1090023_resize.jpg

Éveken át a reptéri terror elhárítók gyakorló eszközre volt, majd hosszú ideig árválkodott a műszaki bázis mellett a füvön, végül a közelmúltban az LKK (Légiforgalmi Kulturális Központ) a Lufthansa Technik hangárjában elvégezte az eredeti színekre történő festését. A gép még sok munkát igényel, hiszen a hajtómű gondolák üresek, egyelőre még várni kell a jó étvágyú és igencsak zajos Kuznyecov NK-8-asokra, és a belső helyreállítás is várat magára. De a gép külsőre pontosan úgy néz ki, mint amikor gyári új állapotban megérkezett 45 évvel ezelőtt.

dsc_0001_resize.JPG

Ilyen volt.......

p1120889_resize.jpg

img_0047_resize.jpg

És ilyen lett......

img_20180823_061235_resize.jpg

A többség azonban így végezte.....

p1090629_resize.JPG

p1090634_resize.JPG

p1090633_resize.JPG

Aladár azonban még hosszú "életű" lesz.

p1120888_resize.JPG

dsc_0003_resize_1.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr4714204939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása