Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

Teljes a szolnoki "Okostojás" flotta

2021. március 25. - stonefort2

Még mielőtt valaki rosszra gondol, az "Okostojás" ezúttal nem pejoratív értelmű, éppen ellenkezőleg, a vadonatúj Airbus Helicopters H145M könnyű helikoptereink nem hivatalos becenevéről van szó. Nagyon is "okos" kis gépek, a legmodernebb fedélzeti elektronikával, a törzsük formája miatt adta magát a spontán elnevezés már  a rendszeresítésük kezdetén.  Összesen húsz példányt rendeltünk, amelyek háromféle konfigurációban álltak szolgálatba. Tíz gép általános feladatú könnyű szállító, öt kutató-mentő, öt pedig felfegyverezhető, de közös jellemzőjük, hogy az alap gép azonos, tehát csak a kiegészítő felszerelés módosításával változhat a feladatkörük, ahogy a szükség hozza. 

Az első két gép 2019 novemberében érkezett meg a németországi Donauwörth-ből, és 2021. március 25-én délután szállt le Szolnokon a 19-es és 20-as oldalszámú gép, amelyek az átrepülés idejére még viselték a német lajstromjelet is. Ezzel teljessé vált a flotta, azzal a kiegészítéssel, hogy a 05 és 06 számú gép még a gyártónál maradt, a pilóta állomány átképzéshez. A két utolsónak érkezett gép a "fegyveres" változat, oldalukon a felfüggesztővel, amelyre gépágyú konténer, vagy nem irányított rakétablokk szerelhető. Egyelőre nem áll rendelkezésre ennél több eszköz, de a jövőben várható a 70 mm-es lézervezérlésű rakéták és az izraeli Spike páncéltörő rakéták integrációja is. 

Ahogy az már régi jó szokásunk, az aktuális érdekesség megörökítésén kívül a többi látnivaló is lencsevégre került, hiszen normál kiképzési repülés volt, a nap eseményeiből következik egy képcsokor. 

A szolnoki 02-es pályavég közelében az érkező 19-es, amely az ausztriai Wiener-Neustadtban tartott út közbeni tankolási pihenőt.

1_resize_23.jpg

A törzs oldalára szerelt fegyverzet felfüggesztő. A célzás igazi XXI. századi módon a pilóta sisakjába épített display segítségével történik.

2_resize_29.jpg

A 20-as hasonló konfigurációt kapott

3_resize_26.jpg

A jó időt kihasználva folyt a leendő pilóták kiképzése is, a cseh Zlin Z-242L alapfokú gyakorlógéppel........

dsc_3664_resize.jpg

.....és a némileg eltérő, kissé nagyobb befogadó képességű Z-143LS típussal

dsc_3629_resize.JPG

A kecskeméti alakulathoz tartozik a Dassault Falcon 7X, amely leszállt, aztán rögtön távozott is, hiszen ez is csak kiképzési repülésen vett részt. Kis túlzással mint egy vadászgép, úgy emelkedik, mivel az interkontinentális hatótávolságú gépbe itthoni gyakorláshoz töredéknyi mennyiségű üzemanyag szükséges, ezért a gép sokkal könnyebb.

dsc_3641_resize.jpg

A normál üzemnap az élővilágra is vonatkozik. Talán egerészölyv  a szigorú tekintetű ragadozó madár. 

dsc_3845_resize.jpg

Őzbak némileg aszimmetrikus agancsokkal

dsc_3809_resize.jpg

A Mi-24P is csak "iskolakörözött" ma

dsc_3734_resize.JPG

A német lajstromú TBM-900 túragép a két H-145M német pilótáit vitte haza

dsc_3710_resize.jpg

Máskor évek alatt nem jön össze ennyi "Holdas" fotó, mint ma. Alig kellett hozzá kicsit szaladgálni.

dsc_3781_resize.jpg

A "Mihu"-val is összejött...

dsc_3795_resize.jpg

A "Minyó" (Mi-8 közepes szállító helikopter) nagyon-nagyon rövid idő múlva már csak a légierőnk történetének egy nagyon fontos fejezete lesz. Eljárt felette az (üzem)idő.

dsc_3920_resize.JPG

Alkonyatban. A kabin oldalablakain tükröződik a lenyugvó Nap.

dsc_3973_resize.jpg

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr4316479760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása