Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

NATO Days 2019 Ostrava

2019. szeptember 23. - stonefort2

A Cseh Köztársaság északkeleti részében lévő Ostrava repülőtere ad otthont a minden év szeptemberében megrendezett haditechnikai bemutatónak. A hajdan légi bázisként üzemelő reptér alkalmas volt a szovjet távolsági bombázók kiszolgálására, amihez szokatlanul széles gurulóutak és olyan állóhelyek tartoznak, amelyekről vontató járművek használta nélkül voltak képesek mozogni akár a nagyméretű Tu-95-ök is. A hatalmas betonozott területek kiválóan megfelelnek a rendezvény számára, ahol nem csak repülő eszközök, hanem a szárazföldi haditechnika is kiállításra kerül. Minden évben van egy "díszvendég", amely valamely tagállam, ezúttal Románia vett részt az átlagosánál nagyobb létszámú személyi állománnyal és technikával. Hagyományosan az USA részvétele is erős, főként "nagy vasakat" küldenek, így újra láthattuk a B-52-es nehézbombázót, és első alkalommal a Lockheed C-5M Super Galaxy teherszállítót. Ezúttal az amerikai  tengerészgyalogság két repülő eszköze is szerepelt, a Bell UH-1Y Venom és az AH-1Z Viper helikopter, amelyek aktualitását az adta, hogy döntés született a cseh haderőben történő rendszeresítésükről. Hazai újdonság volt az első széria verziójú Aero L-39NG, amely jól ismert és bevált régi L-39 Albatros korszerűsített változata a mai színvonalnak megfelelő hajtóművel és fedélzeti elektronikával.

A látnivalók felsorolása hosszú lenne, és mivel egy fotó többet mond ezer szónál, jöjjenek a képek. Azonban a személyes  érdeklődésem miatt főként a repülő eszközök megörökítésére fordítottam nagyobb figyelmet, a földi hadi eszközökről így csak kevesebb látnivaló következik.

A résztvevő országok zászlói, háttérben egy brit Eurofighter Typhoon

p1310874_resize.jpg

A megnyitón részt vettek a V4 országok honvédelmi miniszterei is, a magyar küldöttség a légierőnk Falcon 7X gépével érkezett

dsc_4459_resize.jpg

A reptér sajátosságai miatt a légi bemutatót annak távolsága és ellenfényessége miatt nem szerencsés a kiállítási területről fotózni, ezért aki jó képeket akar, annak némi gyalogtúrára és terepjárásra van szüksége, hogy a kerítésen kívül a szántóföldeken telepedjen le. A legjobb helyre azonban már nem lehetett eljutni, azt szalagkordon választotta el. Minden bizonnyal a gazdák intézték a dolgot, hiszen a sok száz szpotter akarata ellenére talán kárt okozott a terményben. Azért most is voltunk bőven.

dsc_5065.jpg

A "díszvendégek" helikopter demója. A Puma SOCAT korszerű izraeli elektronikával felszerelt szállító és tűztámogató helikopter

dsc_4622_resize.jpg

A román légierő típusváltása folyik, a használtan beszerzett F-16-osok kiképzési időszaka még nem fejeződött be, ezért a régi típust, mégpedig a MiG-21 LanceR-t küldték, amely kora ellenére dinamikus és látványos műrepülést mutatott be.

dsc_5670_resize.jpg

dsc_5697_resize.jpg

dsc_6352_resize.jpg

A földön is láttunk egy példányt, a műszakiak éppen csoportképet készítenek

p1310823_resize.jpg

Ez is román, a németektől átvett Gepard légvédelmi páncélos, amely radar vezérlésű 35 mm-es svájci Oerlikon gépágyúkkal lett felszerelve. A kissé hangzatos név , talán  vélt vagy valós ókori római gyökerekre utal. A román zászló minden eszközükön szerepelt, hiszen a nemzeti érzés, büszkeség fontos. 

p1310956_resize.jpg

A csehek saját gyártású könnyű harcigépe az L-159 ALCAdsc_5799_resize.jpg

Harcászati bemutatót is tartottak

dsc_4635_resize_1.jpg

Az ALCA kétüléses gyakorló példánya

p1310830_resize.jpg

Géppár leszállóban

dsc_5818_resize.jpg

Brit Eurofighter Typhoon. A fotó véletlen is, meg nem is. "Céloztam", hogy benne legyen a Hold, de az már a szerencsén múlt, hogy így sikerült, hiszen a gép vagy 800 km/h-val repült.

dsc_6006_resize.jpg

Ugyanaz leszállás közben

dsc_6065_resize.jpg

Érdekes és szokatlan színfolt volt a Blanik vitorlázógép, mégpedig sugárhajtóművel! Így saját erőből is képes felszállni.

dsc_6073_resize.jpg

Noha Svájc nem NATO tagállam, szívesen látott résztvevő volt a PC-7 gyakorló gépekkel repülő demo team és az F/A-18C Hornet

dsc_4770_resize_1.JPG

...amely a szétválást követően  szóló műrepülést mutatott be

dsc_4771_resize.jpg

dsc_6156_resize.jpg

dsc_6221_resize.jpg

A leszállások fotózása a pálya másik oldaláról volt kedvezőbb

dsc_6234_resize_1.jpg

A franciák bemutató csapata a Patrouille de France az öreg Alpha Jet kiképző gépekkel repül

dsc_5133_resize.JPG

dsc_5176_resize.jpg

Csak szombaton repültek, a nap végén felszálltak és egy görögországi bemutatóra távoztak

dsc_5250_resize.jpg

A svájciakon kívül egy másik nem NATO tag, a finnek is jelen voltak, mégpedig a Midnight Hawk csapattal.

dsc_5452_resize.jpg

dsc_5510_resize.jpg

dsc_5562_resize.jpg

A finn csapat különlegessége, hogy  a négy gép zárt kötelékben szállt le

dsc_6556_resize_1.jpg

A cseh légierő JAS-39C Gripen gépe kétszer is repült, egyszer szóló műrepülést hajtott végre, a másik alkalommal pedig Martin Sonka műrepülő bajnokkal közösen.

dsc_5430_resize.jpg

Felszállás párban az Extra 300-al

dsc_6379_resize.jpg

Nem kicsit tűnt veszélyesnek a két gép manőverezése, mivel az Extra a maximális, míg a Gripen a minimálishoz közeli sebesség tartományban repült.

dsc_5393_resize.jpg

dsc_5385_resize.jpg

Nincs légi bemutató ejtőernyősök nélkül

dsc_5262_resize.jpg

A csehek csapata a spanyol gyártású CASA C-295 teherszállítóból ugrott, éppen a közelmúltban döntöttek további hasonlók beszerzéséről

dsc_5940_resize.JPG

dsc_5961_resize.JPG

A fehér kupolájú ernyőkkel a lengyelek ugrottak, hasonló gépből

dsc_5972_resize.JPG

dsc_5982_resize.jpg

Francia Airbus A400M érkezik. A gép oldalán lévő polgári lajstromjel oka, hogy noha csapatszolgálatban áll, egyelőre még a gyártó cég szakembereivel közösen folyik az üzemeltetés. Problémás típus.

dsc_5736_resize.jpg

Ugyanaz távozóban

dsc_5833_resize.jpg

Ostrava közforgalmat is bonyolít, az utasszállítók zavartalanul jöttek, mentek a bemutató alatt. A képen látható OK-TVS lajstromjelű Boeing 737-800 Ferihegyen is rendszeresen látható.

dsc_5859_resize.jpg

A csehek által felújított MiG-15UTI

dsc_5742_resize.jpg

A résztvevő országok zászlói is az égből érkeztek, sajnos mi gépeinket "csak" a földön lehetett látni

dsc_5855_resize.jpg

Kanadai Hornet távozóban. A típus sajátossága, hogy a rövidebb időszakokra műszaki kiszolgáló állomány nélkül is képesek üzemelni. Ekkor a pilóták végzik el a szükséges ellenőrzéseket, a földi biztosítékok behelyezését és eltávolítását, a repülési tervek igénylését, és még az üzemanyag kifizetését is.

dsc_6629_resize.JPG

Az öreg "Darázs" még erős fullánkokkal rendelkezik, a legújabb Sniper célmegjelölő konténerrel precíziós csapásmérésre képes

p1310760_resize_1.JPG

p1310761_resize.jpg

Ostrava sajátossága, hogy a földön is tartanak dinamikus bemutatókat. A "csörömpök" (harckocsik) porolnak, és ágyúikkal lőnek (!) is igencsak zajos vaklőszerekkel

dsc_5975_resize.jpg

Az A400M főfutói igencsak masszívak, hiszen szükség esetén nem csak betonról, hanem egyenletes talajról is üzemelhet.

p1310769_resize.jpg

Közel 60 éves B-52-es a Barksdale légi bázisról

p1310779_resize.JPG

A bombázó műszerfala érdekes keveréke az ősrégi és a korszerű technológiáknak

p1310901_resize.JPG

Először láttuk itt a C-5M Super Galaxy-t

p1310793_resize.jpg

A cseh haderő következő harci helikoptere a Bell AH-1Z Viper. Jó ronda szegény, de ettől még potens

p1310893_resize.JPG

A pilóta és az operátor egyaránt alkalmazhatja a gyerekek számára készült játékkonzol kezelőszervéhez hasonló eszközt, amely a szenzorok és a fegyverzet vezérlésére szolgál. Tárolási helyzetben a szélvédő kereten vannak

p1310800_resize_1.JPG

Noha külsőre nagyon különböznek az UH-1Y Venom 80%-ban azonos az AH-1Z-vel

p1310808_resize.JPG

A vadonatúj L-39NG

p1310818_resize.jpg

A gép felfegyverezhető nem irányított rakétákkal és géppuska konténerrel

p1310954_resize.JPG

Brit felderítő drón, a Watchkeeper

p1310873_resize.JPG

Német Leopard 2 A7. Ilyen lesz nekünk is pár év múlva. Lehetetlen volt lefotózni emberek, gyerekek nélkül

p1310966_resize.JPG

Szomorú sorsú típus. Olyannyira spórolni kell a szűkös üzemidejükkel, hogy már csak ritkán repülnek bemutatókon a szlovák MiG-29-esek.  Pedig még négy évet kell várni a leváltásukra megrendelt F-16-osokra. 

p1310826_resize_1.JPG

Noha 40 éve áll szolgálatban az újabb verzióit még évekig gyártják. Holland F-16-os

p1310869_resize.jpg

A norvégok kettő F-16-ost  is elküldtek, a közelebbi második világháborús "nosztalgia" festéssel. Norvég pilóták is harcoltak a brit RAF kötelékében a németek ellen. 

p1310858_resize.jpg

Magyar Mi-24P

p1310853_resize.JPG

Egyre terjed az "ersóbiznisz". Századjelvényes pólók, jelvények, kitűzők tömege a B-52-estől az AWACS-ig, Meg pl. bugyik. persze számla, adózás nélkül. 

p1310988_resize.jpg

Kereskedelmi mennyiségben. A bombázó "fegyverzete" szerencsére csak ez volt

p1310944.jpg

Ostravába mindig el kell menni, kihagyhatatlan látnivaló a haditechnika iránt érdeklődők számára, pláne ha az ember a kényelmesebb módját választja az utazásnak, és a GoForGo csapatával megy, így út közben "hasonszőrű" társasággal jobban telik az idő.

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr7615161256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása