A Cseh Köztársaság északkeleti részében lévő Ostrava repülőtere ad otthont a minden év szeptemberében megrendezett haditechnikai bemutatónak. A hajdan légi bázisként üzemelő reptér alkalmas volt a szovjet távolsági bombázók kiszolgálására, amihez szokatlanul széles gurulóutak és olyan állóhelyek tartoznak, amelyekről vontató járművek használta nélkül voltak képesek mozogni akár a nagyméretű Tu-95-ök is. A hatalmas betonozott területek kiválóan megfelelnek a rendezvény számára, ahol nem csak repülő eszközök, hanem a szárazföldi haditechnika is kiállításra kerül. Minden évben van egy "díszvendég", amely valamely tagállam, ezúttal Románia vett részt az átlagosánál nagyobb létszámú személyi állománnyal és technikával. Hagyományosan az USA részvétele is erős, főként "nagy vasakat" küldenek, így újra láthattuk a B-52-es nehézbombázót, és első alkalommal a Lockheed C-5M Super Galaxy teherszállítót. Ezúttal az amerikai tengerészgyalogság két repülő eszköze is szerepelt, a Bell UH-1Y Venom és az AH-1Z Viper helikopter, amelyek aktualitását az adta, hogy döntés született a cseh haderőben történő rendszeresítésükről. Hazai újdonság volt az első széria verziójú Aero L-39NG, amely jól ismert és bevált régi L-39 Albatros korszerűsített változata a mai színvonalnak megfelelő hajtóművel és fedélzeti elektronikával.
A látnivalók felsorolása hosszú lenne, és mivel egy fotó többet mond ezer szónál, jöjjenek a képek. Azonban a személyes érdeklődésem miatt főként a repülő eszközök megörökítésére fordítottam nagyobb figyelmet, a földi hadi eszközökről így csak kevesebb látnivaló következik.
A résztvevő országok zászlói, háttérben egy brit Eurofighter Typhoon
A megnyitón részt vettek a V4 országok honvédelmi miniszterei is, a magyar küldöttség a légierőnk Falcon 7X gépével érkezett
A reptér sajátosságai miatt a légi bemutatót annak távolsága és ellenfényessége miatt nem szerencsés a kiállítási területről fotózni, ezért aki jó képeket akar, annak némi gyalogtúrára és terepjárásra van szüksége, hogy a kerítésen kívül a szántóföldeken telepedjen le. A legjobb helyre azonban már nem lehetett eljutni, azt szalagkordon választotta el. Minden bizonnyal a gazdák intézték a dolgot, hiszen a sok száz szpotter akarata ellenére talán kárt okozott a terményben. Azért most is voltunk bőven.
A "díszvendégek" helikopter demója. A Puma SOCAT korszerű izraeli elektronikával felszerelt szállító és tűztámogató helikopter
A román légierő típusváltása folyik, a használtan beszerzett F-16-osok kiképzési időszaka még nem fejeződött be, ezért a régi típust, mégpedig a MiG-21 LanceR-t küldték, amely kora ellenére dinamikus és látványos műrepülést mutatott be.
A földön is láttunk egy példányt, a műszakiak éppen csoportképet készítenek
Ez is román, a németektől átvett Gepard légvédelmi páncélos, amely radar vezérlésű 35 mm-es svájci Oerlikon gépágyúkkal lett felszerelve. A kissé hangzatos név , talán vélt vagy valós ókori római gyökerekre utal. A román zászló minden eszközükön szerepelt, hiszen a nemzeti érzés, büszkeség fontos.
A csehek saját gyártású könnyű harcigépe az L-159 ALCA
Harcászati bemutatót is tartottak
Az ALCA kétüléses gyakorló példánya
Géppár leszállóban
Brit Eurofighter Typhoon. A fotó véletlen is, meg nem is. "Céloztam", hogy benne legyen a Hold, de az már a szerencsén múlt, hogy így sikerült, hiszen a gép vagy 800 km/h-val repült.
Ugyanaz leszállás közben
Érdekes és szokatlan színfolt volt a Blanik vitorlázógép, mégpedig sugárhajtóművel! Így saját erőből is képes felszállni.
Noha Svájc nem NATO tagállam, szívesen látott résztvevő volt a PC-7 gyakorló gépekkel repülő demo team és az F/A-18C Hornet
...amely a szétválást követően szóló műrepülést mutatott be
A leszállások fotózása a pálya másik oldaláról volt kedvezőbb
A franciák bemutató csapata a Patrouille de France az öreg Alpha Jet kiképző gépekkel repül
Csak szombaton repültek, a nap végén felszálltak és egy görögországi bemutatóra távoztak
A svájciakon kívül egy másik nem NATO tag, a finnek is jelen voltak, mégpedig a Midnight Hawk csapattal.
A finn csapat különlegessége, hogy a négy gép zárt kötelékben szállt le
A cseh légierő JAS-39C Gripen gépe kétszer is repült, egyszer szóló műrepülést hajtott végre, a másik alkalommal pedig Martin Sonka műrepülő bajnokkal közösen.
Felszállás párban az Extra 300-al
Nem kicsit tűnt veszélyesnek a két gép manőverezése, mivel az Extra a maximális, míg a Gripen a minimálishoz közeli sebesség tartományban repült.
Nincs légi bemutató ejtőernyősök nélkül
A csehek csapata a spanyol gyártású CASA C-295 teherszállítóból ugrott, éppen a közelmúltban döntöttek további hasonlók beszerzéséről
A fehér kupolájú ernyőkkel a lengyelek ugrottak, hasonló gépből
Francia Airbus A400M érkezik. A gép oldalán lévő polgári lajstromjel oka, hogy noha csapatszolgálatban áll, egyelőre még a gyártó cég szakembereivel közösen folyik az üzemeltetés. Problémás típus.
Ugyanaz távozóban
Ostrava közforgalmat is bonyolít, az utasszállítók zavartalanul jöttek, mentek a bemutató alatt. A képen látható OK-TVS lajstromjelű Boeing 737-800 Ferihegyen is rendszeresen látható.
A csehek által felújított MiG-15UTI
A résztvevő országok zászlói is az égből érkeztek, sajnos mi gépeinket "csak" a földön lehetett látni
Kanadai Hornet távozóban. A típus sajátossága, hogy a rövidebb időszakokra műszaki kiszolgáló állomány nélkül is képesek üzemelni. Ekkor a pilóták végzik el a szükséges ellenőrzéseket, a földi biztosítékok behelyezését és eltávolítását, a repülési tervek igénylését, és még az üzemanyag kifizetését is.
Az öreg "Darázs" még erős fullánkokkal rendelkezik, a legújabb Sniper célmegjelölő konténerrel precíziós csapásmérésre képes
Ostrava sajátossága, hogy a földön is tartanak dinamikus bemutatókat. A "csörömpök" (harckocsik) porolnak, és ágyúikkal lőnek (!) is igencsak zajos vaklőszerekkel
Az A400M főfutói igencsak masszívak, hiszen szükség esetén nem csak betonról, hanem egyenletes talajról is üzemelhet.
Közel 60 éves B-52-es a Barksdale légi bázisról
A bombázó műszerfala érdekes keveréke az ősrégi és a korszerű technológiáknak
Először láttuk itt a C-5M Super Galaxy-t
A cseh haderő következő harci helikoptere a Bell AH-1Z Viper. Jó ronda szegény, de ettől még potens
A pilóta és az operátor egyaránt alkalmazhatja a gyerekek számára készült játékkonzol kezelőszervéhez hasonló eszközt, amely a szenzorok és a fegyverzet vezérlésére szolgál. Tárolási helyzetben a szélvédő kereten vannak
Noha külsőre nagyon különböznek az UH-1Y Venom 80%-ban azonos az AH-1Z-vel
A vadonatúj L-39NG
A gép felfegyverezhető nem irányított rakétákkal és géppuska konténerrel
Brit felderítő drón, a Watchkeeper
Német Leopard 2 A7. Ilyen lesz nekünk is pár év múlva. Lehetetlen volt lefotózni emberek, gyerekek nélkül
Szomorú sorsú típus. Olyannyira spórolni kell a szűkös üzemidejükkel, hogy már csak ritkán repülnek bemutatókon a szlovák MiG-29-esek. Pedig még négy évet kell várni a leváltásukra megrendelt F-16-osokra.
Noha 40 éve áll szolgálatban az újabb verzióit még évekig gyártják. Holland F-16-os
A norvégok kettő F-16-ost is elküldtek, a közelebbi második világháborús "nosztalgia" festéssel. Norvég pilóták is harcoltak a brit RAF kötelékében a németek ellen.
Magyar Mi-24P
Egyre terjed az "ersóbiznisz". Századjelvényes pólók, jelvények, kitűzők tömege a B-52-estől az AWACS-ig, Meg pl. bugyik. persze számla, adózás nélkül.
Kereskedelmi mennyiségben. A bombázó "fegyverzete" szerencsére csak ez volt
Ostravába mindig el kell menni, kihagyhatatlan látnivaló a haditechnika iránt érdeklődők számára, pláne ha az ember a kényelmesebb módját választja az utazásnak, és a GoForGo csapatával megy, így út közben "hasonszőrű" társasággal jobban telik az idő.