Az utóbbi néhány évben már Ferihegyen is napi rendszerességgel látható a világ egyik legújabb és legkorszerűbb utasszállító repülőgépe, az Airbus A220. A főként regionális, rövidebb távú útvonalakra optimalizált típus az európai gigacég "égisze" alatt válik egyre ismertebbé, noha az Airbus "csak" a marketing tevékenységet végzi, a fejlesztéshez és gyártáshoz legalábbis eddig nem sok köze volt. Ez változik a közeli jövőben, mivel az USA piacára az alabamai Mobile városban már működik egy Airbus gyár, ahol majd a 220-asnak is lesz egy végszerelő sora.
A gépet eredetileg ugyanis a kanadai Bombardier fejlesztette CSeries elnevezéssel, a "nagy hal" két évvel ezelőtt vásárolta fel a részesedés 50,01%-át, ami egyben feljogosította a névváltoztatásra is. A Bombardier többi típusa maradt az eredeti nevén.
Az A220 a XXI. századi elvek mentén nagyon korszerű kialakítású, és gazdaságos típus. Természetesen a kormányvezérlő rendszere elektronikus "fly-by-wire", a pilóták előtt már nincsenek hagyományos műszerek, csak 15 collos folyadékkristályos monitorok, a gép szerkezeti anyagainak csaknem fele, beleértve a teljes szárnyat kompozit műanyagól készült. A kisebb, eredetileg CS100 jelzésű verzió 108-133 üléssel készült, a hosszabb CS300 130-160 főre volt beszékezhető, vagyis alulról megközelítették a két egyeduralkodó Airbus A319 és Boeing 737-700 kategóriáját. Azonban a regionális piac a sajátosságai miatt kevesebb gépet igényel, műszakilag hiába előre mutató, kiváló konstrukció az A220, egyelőre négy évvel a gyártás megkezdését követően még a csak alig több mint 500 darabra van megrendelés, és a leszállított gépek mennyisége mindössze száz. Az első szériából származó rövidebb törzshosszú A220-100 példányt 2016-ban vette át a svájci Swiss légitársaság, így az napokkal később már meg is jelent Ferihegyen. Hamarosan a hosszabb A220-300 is utasforgalomba állt, elsőként az Air Baltic színeiben, és ugyancsak szinte rögtön megfordult Budapesten is. Legutóbb az egyiptomi Egyptair Express állította szolgálatba 2019 szeptemberében, így már erről is vannak saját fotóim, amelyekből egy csokor következik most.
Az első példány Ferihegyen
Az amerikai Pratt&Whitney PW1500G hajtómű szokatlanul nagy átmérőjű, aminek oka a 12:1 arányú kétáramúsági fok.
A "fan" lapátok alumínium ötvözetből készültek, kivéve a belépőéleket, mert az titán
A nagy átmérő miatt a segédberendezések többségét a "core"-on helyezték el, például az olajtartályt is, aminek egy kissé macerás emiatt a hozzáférhetősége
A harmadik A220-100
A "gyerekrajzos" hosszabbik verzió, az A220-300
A Boeing 787 Dreamliner után az A220 a második típus, amelyet hidraulikus helyett elektromos fékrendszerrel szereltek fel.
Air Baltic A200-300
Hasonlóan a Boeing 737-hez, az A220-as sem rendelkezik főfutómű áramvonalazó lemezekkel
Egyszerűsíti a dolgot, hogy a futószáron csak elektromos vezetékek szükségesek a guminyomás, és fék hőmérséklet ellenőrzéséhez, valamint a fékek működtetéséhez
Indulnak a PW1500G erőforrások. Új konstrukció lévén még nem kiforrottak a hajtóművek, ezért néha rövidebb repülési tilalom alá kell vonni a gépeket, a szükséges ellenőrzések és módosítások idejére.
Vadonatúj A220-300 indul Kairó felé
A pilótafülke berendezése megfelel a XXI, század elvárásainak
A kormányok oldalt találhatók
A digitális technológia a régihez képest egyidejűleg többszörös mennyiségű információ megjelenítését biztosítja
A légi navigációhoz és a kijelölt állóhely megtalálásához már nem kell a papír alapú Jeppesen térképeket böngészni
A pilóták rendelkezésére áll a HUD berendezés, amely szükség esetén a látómezejükben jeleníti meg az összes szükséges információt. Nagy segítség rossz látási viszonyok esetén, mivel nem kell állandóan lenézni a műszerfalra. Ha nincs szükség rá, akkor felhajtható.