Már hagyománynak tekinthető, hogy a kecskeméti MH 59 Szentgyörgyi Dezső repülőbázis lehetővé teszi néha az alkonyati, éjszakai repülő üzem megtekintését. Idén erre június második hetében kerülhetett sor, jelen írás szerzőjének a tizedikére kijelölt csapattal sikerült bejutnia a repülőtérre. Az esemény csaknem egybe esett a jó öreg "Ancsa", azaz az An-26-os teherszállító kivonása alkalmából szervezett megemlékezéssel. A két eseményre az egymást követő napokon került sor.
Az alkonyati, éjszakai repülés elsősorban a hajózó állományra ró plusz feladatokat, a műszakiak számára "csak" annyit jelent, hogy elsődleges fontosságú eszközzé lép elő az elemlámpa. A sötétben végzett repüléseket azonban többnyire este tízre befejezik, amivel mindenki jól jár, a környező lakosság alvását a kicsi, de "nagy hangú" Gripen nem zavarja, és a személyi állomány számára is kedvező, hogy nem kell hajnalig a reptéren lenni. Az éjszakai repülési kiképzéshez a rövid esti időszak elegendő, hiszen mindösszesen csak 14 gép áll szolgálatban. Régen ennek tízszerese üzemelt, így csak időben eltolva, kerülhetett sor minden pilótára, azaz késő éjjel is zengett az ég az utánégetők robajától. (nem számítva a hazánkban állomásozó szovjetek több mint kétszáz gépét) De ez már a régmúlt.
Másnap, azaz június 11-én reggel már az An-26-os kivonási ünnepség miatt érkeztünk a bázis bejáratához. A miniszteri szemlével egybekötött rendezvényen meghívottként részt vett néhány idős úr, akik annak idején aktív korukban az "Ancsán" szolgáltak. Köztük volt Farkas Bertalan is, aki az űrrepülését követően néhány évig a szállító századnál szolgált.
A régi és az új. Más feladat, más kialakítás
Az eső "járulékos" haszna
Rosszat sejtető felhők
Repülésre készülve
Az elvonult zápor után kiváló fényviszonyok lettek
Afganisztánból érkezik haza a légierő A319-ese, a leváltott katonákkal a fedélzetén
Indítási engedélyre várva
Már pörög az RM12-es (a Gripen hajtóművének típusa)
Először a kétüléses indult
Ellenfényben a 44-es
Giccses? Nem.
Szivárvány alatt
Fordulás a Charlie gurulóra
Ilyenkor már kb. 500 km/h a sebesség
Vörösen izzik a fúvócső belseje
Az utolsó repülésre képes Ancsa
"Sólymok" azaz Falcon 7X
Még ki sem hűlt a leszállás után
Feladata végeztével visszatér a 44-es. Fordulás a "final"-re
...majd néhány "tacsengó" azaz "touch and go" talajérintéses átstartolás következik
Már kevés a fény, ami meglátszik a fotó minőségén
Leszállás után érkezés a zónába
A kis zöld "világító izék" a gép oldalán az elektrolumineszcens kötelékfények, amelyek érdekes módon főként az amerikai típusokon jellemzőek. Az európai harcigépek közül csak a Gripen-en találhatók. A sötétben az elrendezésük alapján azonosítható a típus, mert mindegyiken más "mintában" lettek felszerelve.
A helyzetlámpák. Bal piros, jobb zöld, hátul fehér.
Újabb felszállás előtt
Napnyugta után a "kék órában". A leszállást követően azonnal megtankolják a gépeket
Június 11-én délelőtt. Az Ancsán régen szolgált veteránok, köztük Farkas Bertalan
Az An-26-os utolsó hajózó és műszaki állománya
Miniszteri szemlélődés
Felszálláshoz gurul a 406-os, média munkásokkal a fedélzetén
30-as irányon
Vadász kísérettel
Az utolsó leszállás nyilvánosság előtt, és ezzel egy korszak lezárult. (még néhány repülésre azért sor kerül)