2020 tavaszától egy új "színfolttal" lett gazdagabb a ferihegyi egyes terminál, ahol a kis és magángépes forgalom mellett változatlanul jelentős a tehergépek mozgása. A West Atlantic Sweden légi teherfuvarozó cég öreg Boeing 767-200 típusú teherszállítójáról azonban nem egyszerű repülés közben fotót készíteni, kivel korán reggel érkezik, és este már sötétben indul.
A cím talán furcsa, hiszen egy olyan típusra utal, amely még javában repül, bár már csökkenő számban. A "matuzsálem" talán inkább az olyan tényleg öreg gépekre illik, mint a Li-2-es, azonban a muzeális légcsavaros már csak alkalomszerűen repül, míg a jelen írás főszereplője a SE-RLB lajstromjelű gép igencsak aktív és még évekig az is lesz.
Akkor mi indokolja a "matuzsálem" szóhasználatot? A szóban forgó gép már elmúlt 37 éves, aminél vannak sokkal régebbiek, hiszen például az USAF állományában üzemelő régi B-52 Stratofortress bombázók már 60 évesek. Azonban ezek sokkal kevesebbet repültek, mint a közforgalmi típusok. A SE-RLB flight log-ja szerint a legutóbb 2019 nyarán végzett időszakos javításig 87634 órát töltött a levegőben 41004 felszállás során!
A bevált típusokra jellemző, hogy korszerűsítést követően hosszú időn keresztül megbízhatóan végzik a feladatukat, ez a gép is csak ritkán "gyengélkedik" és akkor is gyorsan újra repülőképes állapotba hozható. Az eddigi ferihegyi munkája során még nem került sor járattörlésre műszaki okból, ami elismerésre méltó teljesítmény.
Természetesen az elmúlt időszak alatt számtalan előírás változott, amelyeknek egyenes következménye volt egy sor kötelező módosítás, így az öreg gép is rendelkezik azokkal a korszerű navigációs és kommunikációs rendszerekkel, amelyek nélkül már nem lehet részt venni a nemzetközi légi forgalomban.
Ez már a pilótafülkében is látszik, a korszerűsített műszerfalra nagyméretű képernyős kijelzők kerültek.
Egy dolog a gépek sárkányszerkezetének élettartama és egy másik a hajtóműveké. Ezen a téren is új minőséget hozott a típus, amely a megrendelő igénye alapján három féle erőforrással készülhetett. Írásom főszereplője a General Electric CF6-80A hajtóművekkel rendelkezik, amelyek élettartama ugyancsak elképesztő. A bal szárny alatt lévő az említett javítási időpontig 58651 órát és 45300 ciklust (alapgáztól maximálig, és vissza) üzemelt!
Ezek olyan adatok, amelyek a keleti repülőgép és hajtómű gyártók konstruktőreinek legmerészebb álmában sem szerepelnek még manapság sem.
A sorozatgyártás elejéről származó, 56. Boeing 767-es nagyon hasonló konfigurációban készült, mint később a MALÉV számára gyártott kettő gép, de jóval előbb. Első repülésére 1983. május 12-én került sor, egy hónappal később állt forgalomba a Delta légitársaság színeiben N110DL lajstromjellel. 2007-ben eladták az ABX-Air cégnek, amely teherszállítóvá alakíttatta át.
Az utastér helyén görgősorok könnyítik meg a konténerek mozgatását, a törzs bal oldalán pedig nagyméretű rakodó ajtót szereltek fel. N745AX lajstromjellel 2015-ig repült, ekkor vásárolta meg a svéd cég, amelynek színeit ma is viseli, és ettől fogva lett a lajstromjele SE-RLB.
Esti rakodás
A kabinpadló alatt is található rakodótér, azaz kétszintes a gép
(saját fotók)