Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

Légi matuzsálem

2020. augusztus 15. - stonefort2

2020 tavaszától egy új "színfolttal" lett gazdagabb a ferihegyi egyes terminál, ahol a kis és magángépes forgalom mellett változatlanul jelentős a tehergépek mozgása. A West Atlantic Sweden légi teherfuvarozó cég öreg Boeing 767-200 típusú teherszállítójáról azonban nem egyszerű repülés közben fotót készíteni, kivel korán reggel érkezik, és este már sötétben indul.

p1330354.jpg

A cím talán furcsa, hiszen egy olyan típusra utal, amely még javában repül, bár már csökkenő számban. A "matuzsálem" talán inkább az olyan tényleg öreg gépekre illik, mint a Li-2-es, azonban a muzeális légcsavaros már csak alkalomszerűen repül, míg a jelen írás főszereplője a SE-RLB lajstromjelű gép igencsak aktív és még évekig az is lesz.

dsc_3052.jpg

Akkor mi indokolja a "matuzsálem" szóhasználatot? A szóban forgó gép  már elmúlt 37 éves, aminél vannak sokkal régebbiek, hiszen például az USAF állományában üzemelő régi B-52 Stratofortress bombázók már 60 évesek. Azonban ezek sokkal kevesebbet repültek, mint a közforgalmi típusok. A SE-RLB flight log-ja szerint a legutóbb 2019 nyarán végzett időszakos javításig 87634 órát töltött a levegőben 41004 felszállás során!

p1330558.jpg

A bevált típusokra jellemző, hogy korszerűsítést követően hosszú időn keresztül megbízhatóan végzik a feladatukat, ez a gép is csak ritkán "gyengélkedik" és akkor is gyorsan újra repülőképes állapotba hozható. Az eddigi ferihegyi munkája során még nem került sor járattörlésre műszaki okból, ami elismerésre méltó teljesítmény.

dsc_3058.jpg

Természetesen az elmúlt időszak alatt számtalan előírás változott, amelyeknek egyenes következménye volt egy sor kötelező módosítás, így az öreg gép is rendelkezik azokkal a korszerű navigációs és kommunikációs rendszerekkel, amelyek nélkül már nem lehet részt venni a nemzetközi légi forgalomban.

p1330838.jpg

Ez már a pilótafülkében is látszik, a korszerűsített műszerfalra nagyméretű képernyős kijelzők kerültek.

p1330845.jpg

Egy dolog a gépek sárkányszerkezetének élettartama és egy másik a hajtóműveké. Ezen a téren is új minőséget hozott a típus, amely a megrendelő igénye alapján három féle erőforrással készülhetett. Írásom főszereplője a General Electric CF6-80A hajtóművekkel rendelkezik, amelyek élettartama ugyancsak elképesztő. A bal szárny alatt lévő az említett javítási időpontig 58651 órát és 45300 ciklust (alapgáztól maximálig, és vissza) üzemelt! 

p1330849.jpg

Ezek olyan adatok, amelyek a keleti repülőgép és hajtómű gyártók konstruktőreinek legmerészebb álmában sem szerepelnek még manapság sem.

A sorozatgyártás elejéről származó,  56. Boeing 767-es  nagyon hasonló konfigurációban készült, mint később a MALÉV számára gyártott kettő gép, de jóval előbb. Első repülésére 1983. május 12-én került sor, egy hónappal később állt forgalomba a Delta légitársaság színeiben N110DL lajstromjellel. 2007-ben eladták az ABX-Air cégnek, amely teherszállítóvá alakíttatta át.

p1330842.jpg

Az utastér helyén görgősorok könnyítik meg a konténerek mozgatását, a törzs bal oldalán pedig nagyméretű rakodó ajtót szereltek fel. N745AX lajstromjellel 2015-ig repült, ekkor vásárolta meg a svéd cég, amelynek színeit ma is viseli, és ettől fogva lett a lajstromjele SE-RLB. 

dsc_2781.jpg

Esti rakodás

dsc_3250.jpg

A kabinpadló alatt is található  rakodótér, azaz kétszintes a gép

dscn6048.jpg

(saját fotók)

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr1416164996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása