Június 1-én a "földi halandók" újra bebocsátást nyertek légierőnk legfontosabb bázisára, ahol a JAS-39C/D Gripen-ekkel repülő Puma század üzemel. Ezúttal azonban nem csak a jól ismert repülőgépeket és üzemeltetőiket láthattuk, hanem néhány nem szokványos vendéget is, mégpedig az US ARMY állományába tartozó helikoptereket. Közöttük volt egy olyan típus, amely első alkalommal érkezett hazánkba. Az UH-72 Lakota könnyű forgószárnyas "egyenesági" rokonságban van a nálunk közelmúltban rendszeresített H145M-el, az amerikai felségjelű gép azon kevés típus egyike, amely európai származása ellenére megrendelést kapott a tengeren túlról.
A "Pumák" ezúttal nem csak a szokványos feladatokat hajtották végre, hanem a csapásmérést is gyakorolták, erre utalt a két gépre függesztett CATM-65H gyakorló rakéta, amely egy "kiherélt", hajtómű és robbanóanyag nélküli imitátor, azonban az eredeti AGM-65H Maverick televíziós önirányító rendszerével lett ellátva. Ugyanezek a gépek hordozták a törzsük alá függesztett Litening konténert is, amely a földi célok felderítésére, és megjelölésre szolgál. A szóban forgó rakéta "fire and forget" típusú, azaz indítását követően nincs további teendője vele a pilótának, és akár mozgó célpontot is nagy pontossággal semmisít meg. Cserébe nem olcsó, hanem drága, egyetlen példánya több százezer dollárba kerül. Ez a fegyver már a múlt, hasonló távolságon belüli célok ellen egyszerűbb és olcsóbb eszközök is rendelkezésre állnak, de sajnos nem nálunk.
A Maverick alkalmazását minden bizonnyal a hajmáskéri lőtéren gyakorolták. A Gripeneket közelről, de a kecskeméti vendégeket, vagyis az amerikai helikoptereseket csak tisztes távolból vehettük szemügyre, a már említett Lakota mellett itt volt néhány Black Hawk és CH-47F Chinook szállító helikopter is. Utóbbi a "Big Windy" azaz "Nagy Széltoló" névre hallgat, és nevéhez illő méretű, akár tíz tonna terhet is a levegőbe emelhet.
És most jöjjenek a képek.
Öt gépet készítettek elő a mai repülési feladatokra, közülük egy volt tartalék, hogy műszaki probléma esetén se kelljen törölni a tervezett repülést.
Gyakorló Maverick rakéta a szárnya alatt
Repülésre előkészítve
Gépátvétel
APU indítás (segédhajtómű)
Ideális időjárás a fotózáshoz
Függesztmények nélkül
A Litening konténer a csapásmérő bevetések fontos segédeszköze
Felszállás utánégetővel
Feladata végeztével vissza érkező géppár
Háttérben a "Széltolók"
A pilóta kezében két érdekesség. A tégla alakú "doboz" a repülés adatait tartalmazza, a feladat végrehajtásának kiértékeléshez. A másik a század kabalája, Tima a fekete párduc, nyakában a Pumák hagyományos "babos kendőjével". Irigylésre méltó repült óra mennyisége van a plüss figurának.
A "halál szeme".Ha ezt látja közeledni egy harckocsi személyzete, akkor már csak egy másodpercig élnek.
Leszállás után az első, vissza helyezni a földi biztosítékokat. A piros jelzőzászlós acéltüskék megakadályozzák a véletlen leoldást.
A következő feladathoz nem volt szükség a gyakorló rakétára, ezért leszerelték a gépről. Érdekesség, hogy a Maverick az indító sínjével együtt kerül fel- és leszerelésre.
Két kézi csörlő szolgál a fegyverek kezelésére
A kutató-mentő feladatú vörös keresztes Black Hawk személyzete nem integet, tornáznak. A jó kondíció mindennek az alapja.
Ugyanez a gép kissé közelebbről
A nagy és lomha CH-47F önvédelme ultramodern, a hátsó buborék ablak alatt látható a DIRCM berendezés, amely lézerrel vakítja meg a helikopter ellen indított infravörös önirányítású rakétákat.
Chinook szemtől szemben
Egy másik UH-60 Black Hawk előkészítés alatt
A Lakota több száz példányban szolgál az US ARMY állományában
Június első napján jobb programot el sem lehetett volna képzelni. A kitűnő időjárás a szerencsének, a fotózási lehetőség viszont a bázis sajtósainak volt betudható, amiért köszönettel tartozom.