Rossz példák sokaságával "büszkélkedhet" hazánk többek között a honvédelem terén is, ami azonban nem jelenti azt, hogy ,máshol minden tökéletes. Az egyik legközelebbi negatív példa nyugati szomszédunknál tapasztalható, ahol a légierő fejlesztése felemás módon ment végbe. Amíg a forgószárnyas területen nem lehet okuk a panaszra, addig a leginkább bonyolult és költséges harci repülőgépeknél már más a helyzet.
Felmerülhet a kérdés, hogy mi a gond, hiszen az európai hadiipar csúcsterméke, az Eurofighter Typhoon biztosítja az osztrák légtér védelmét. A két hajtóműves vadász 15 példányát rendszeresítették, amelyek képességeit még annyira sem használják ki, mint mi a Gripenekét.
A korlátozott képességű Tranche 1 szériából vásároltak, hatot használtan a német Luftwaffe állományából, minimális felszereléssel. Nem csak csapásmérő bevetésre alkalmatlanok teljes mértékben az osztrák gépek, de még az alap feladatnak számító légtérvédelmet is csak korlátozott mértékben képesek ellátni. A gépek fegyverzete ugyanis a fedélzeti gépágyún kívül mindössze az európai fejlesztésű és gyártású IRIS-T kishatótávú infravörös önirányítású rakétára korlátozódik, és abból is csak kevés áll (25 db) rendelkezésre. Mindezt méregdrágán, a rossz nyelvek szerint némi korrupciónak köszönhetően, amire "természetesen" nincs bizonyíték.
Még az őrjáratozási idő, vagy a repülési távolság növelésére szolgáló póttartályokat is csak utólag rendelték meg, mert néhány "okos" osztrák stratéga feleslegesnek ítélte azokat. A látóhatáron túli légi célok ellen tehetetlenek az osztrák Typhoon-ok, és hasonló a helyzet rossz látási viszonyok esetén is, ugyanis a meglévő fegyverzet csak felhőzeten kívül alkalmazható.
A Zeltweg melletti bázison viszont színvonalas elhelyezést biztosítottak a gépek számára. Az "átgurulós" hangár komplexumban 12 gép számára van hely, többre nincs is szükség, hiszen néhány m,indig időszakos karbantartáson van a másik nagyobb hangárban.
Sajnos az osztrák pilóták sincsenek elkényeztetve, már ami a repülési lehetőséget illeti. Évi száz óránál kevesebb jut, bár némileg enyhíti a dolgot, hogy kétüléses gyakorló változat hiányában a német Luftwaffe gépeivel is repülnek, és ugyancsak érvényes a jogosításuk az öregecske Saab 105OE típusra is.