Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

Búcsú az 5917-től

2021. április 21. - stonefort2

Évtizedek óta repülőgépekkel foglalkozó műszakiként minden alkalommal elszomorít, amikor egy légi balesetről hallok, és különösen így van ez akkor, amikor olyan gépről van szó, amelyet közelről ismerek. Április 20-án délután 14:30-kor Romániában lezuhant a 71. Campia Thurzii (Aranyosgyéres) bázis állományába tartozó 5917 számú MiG-21 LanceR vadászbombázó. Délkeleti szomszédunk légierejében a típus 27 példánya üzemelt  közelmúltig, amelynek  eredeti verziói annak idején a magyar légierőben is szolgáltak, részben  onnan az "ismeretség", részben pedig onnan, hogy többször is jártam az Aranyosgyéresen lévő 71. bázison, ahol a szóban forgó gépről több fotót készítettem.

dsc_2567.jpg

Nálunk már 2000. őszén elbúcsúztattuk a típust, mivel eljárt felette az idő, de Romániában inkább az izraeli segítséggel történő korszerűsítése mellett döntöttek, és üzemidő hosszabbítást követően mindmáig repülnek. Leváltása azonban már ott is napirenden van, az utód típus az F-16AM/BM ugyan már rendszerben áll, de még tart a pilóták és műszakiak kiképzési időszaka, így az öreg "21-re" továbbra is szükség van. 

dsc_2689.jpg

A sajtóhírek szerint a típus 5917-es oldalszámú példánya semmisült meg Aranyosgyérestől 65 km-re északkeletre, de szerencsére a pilóta időben elhagyta a gépet, megmentette az életét a KM-1 katapult ülés. Átpörgettem az archívumomat, és több fotót is találtam a szóban forgó gépről, amellyel kapcsolatban sajnos szokás szerint a közösségi médiában szamárságok sora jelent meg a mindenhez (is) "értő" dilettánsoktól, akiknek halvány lila fogalmuk sincs sem az esemény okáról, sem magáról a repülőgépről, de ennek ellenére azonnal "tudják" a tutit. 

dsc_2245.jpg

Én inkább a tényeket szeretem, és utána olvasva a dolognak kiderült, hogy a 110 korszerűsített LanceR közül a mostani volt a 17-ik, amely balesetet szenvedett. Mivel a típusnak "csak" a fedélzeti elektronikáját és fegyverzetét korszerűsítették (ami a lényeg) ezért a legtöbb rendszere és  a hajtóműve is az eredeti, ami a saját korának és generációjának megfelelő repülésbiztonsági feltételek mellett üzemel.

dsc_5481.jpg

Azaz nincs több "esemény" vele, mint bármely kortársával. A gépek kora csak egy számadat, a szóban forgó 5917-es valóban régi, hiszen 1975 szeptemberében fejeződött be a gyártása, és azóta szolgál Románia légierejében. Pontosabban nem folyamatosan, hiszen az utóbbi évtizedek haderő csökkentései miatt az eredetileg modernizált mennyiségnek csak egy részét tartották aktív szolgálatban, így a gépek közül több lekonzerválva töltötte élettartama egy részét, hogy gazdálkodni lehessen a hátralévő üzemidejükkel. Mert egy repülőgép nem addig repül ameddig a tulajdonos kívánja, hanem szigorú szabályok és előírás rendszer alapján, amiről megint csak fogalma sincs az internet népének. Rendszeresen elvégezték rajta a soron következő nagyjavításokat, és az is látható a mellékelt fotókon, hogy a gép külső festését is felújították, némileg eltérő folttérképpel. 

p1060550.jpg

Hogy a román MiG-21 LanceR-ek mennyire "elavultak" arra cáfolat, ha belenézünk a pilótafülkébe. Többcélú képernyős kijelzők, a pilóta látómezejébe adatokat vetítő HUD, lézervezérlésű bombák autonóm bevetésének valós képessége, stb. utal arra, hogy az öreg gép több szempontból napjaink színvonalán van sőt, némely környező ország (bolgár, szerb) rendelkezésére álló  harci gépekhez képest még többet is "tud".

p1060478.jpg

A román LanceR nem csak a csapásmérő bevetésekhez kapott új fegyvereket, az alábbi képen a francia MBDA Magic 2 légiharc rakéta indító sínje látható, de rendelkezésre áll az izraeli Python 3 is

p1200215.jpg

Az 5917 "állva halt meg" feladatának teljesítése közben, és nem a hosszú enyészet várta egy reptér eldugott sarkában, ahol az életet csak a futógondoláiba fészket rakó madarak jelentik.

dsc_5361.jpg

(saját fotók)

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr2216508650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása