Aranyosgyéres Torda tőszomszédságában lévő iparváros, amely gyönyörű magyar nevével ellentétben egyáltalán nem szép. A gyárépületek, a régi, még "csau" idejében épült lakótelepek és az erőltetett iparosítás sok helyen a városkép torzulásához vezetett. A település mellett található a román légierő legnyugatibb légi bázisa, ahol régi, de modernizált MiG-21-esek és Puma helikopterek állomásoznak. Minden év júliusában nyílt napot tartanak, amelynek színvonala "veri" sok más ország nagyobb szabású nemzetközi légi bemutatóit. Léteznek olyan látványosságok, amelyek egyedülállóak, máshol nem lehetségesek, például az üzemelő repülőgépekhez csaknem a szó szoros értelmében testközelbe kerülhet a nagyérdemű.
A bázist rendszeresen használja közös gyakorlatokra a NATO, nemrégiben a Pápáról felszállt Hercules-ekből itt ugrott ki 500 ejtőernyős. Az aranyosgyéresi (román nevén Campia Turzii) légi bázison az USAF Légi Nemzeti Gárdájának F-15-ösei vendégeskedtek, a floridai és louisianai "Sasok" részesei voltak a légi bemutatónak is.
Egy kis kitérőt téve meg kell említeni, hogy Románia igyekszik komolyan venni NATO szövetségesi kötelezettségeit. Hamarosan elérik a katonai költségvetés 2%-os szintjét, ami elvárás minden tagállammal szemben, de alig néhányan teljesítik. Egy héttel a július 29-i esemény előtt volt Bukarestben nagyszabású nemzetközi légi bemutató, de ez nem volt ok arra, hogy az aranyosgyéresit ne tartsák meg. (Szlovákiában minden évben, a cseheknél évente három hasonló rendezvény van). Ezt csak azért említem, mivel nálunk állandóan találnak okot arra, hogy miért NE legyen nemzetközi repülőnap Kecskeméten. Hát igen, sok a macera a szervezéssel, sok plusz munkát kéne végezni a katonáknak, a hétvégéjük is oda lenne, tehát inkább nem kell. Mármint a katonáknak. Sok tízezer ember viszont szívesen látná. Szerencsére máshol és elérhető távolságban nem így gondolkodnak.
És most jöjjön a képes beszámoló.
A reptérre vezető útról jól láthatók az északi zónában álló amerikai F-15-ösök. A függőleges vezérsíkon lévő betűk utalnak az otthoni bázisuk helyére, kivételt egyedül a louisianaiak képeznek, a New Orleans melletti reptérről jött gépeken a JZ az onnan származó zenei stílusra (jazz) utal.
Ahogy az mindenhol megszokott, a program kezdetén szerepel a nemzeti zászló
Az aranyosgyéresi bázis két fő típusa a MiG-21 LanceR és a Puma
Menny is az annyi? Három Puma SOCAT harci verzió
A felszálló gép hátterében látható a Tordai-hasadék
Hőt pumpál a "Sas"
Az amerikai pilóta fején a JHMCS sisakdisplay látható, amivel "ránézéssel" jelölhető ki a célpont
MiG-21-es kötelék. Néha az ezred 17 gépe (helikopterekkel együtt) volt egyszerre a levegőben
A román légierő legnagyobb kapacitású szállítógépe a C-130 "herculescu" (Hercules) Annak idején nálunk is szó volt a rendszeresítéséről, de nem lett belőle semmi, a románok viszont átvették a szóban forgó gépeket. Ugyan koruk miatt problémás az üzemeltetésük, de repülnek.
MiG-21-es infracsapdát szór. A látványos tüzijáték az infravörös önirányítású rakéták eltérítését szolgálja
Erről jól lemaradtam, már csak a füst látszik
Az alsó törzsféklap mögötti burkolati lemez hiányzik. Sok szerepe nincs, csak az áramvonalazás.
Gepárd SPAAG (Self Propelled Ani Aircraft Gun) A németektől átvett légvédelmi páncélos a Leopard alvázra szerelt toronyban kettő radarvezérlésű 35 mm-es gépágyúval lett felszerelve.
És ugyanez "munka" közben. A gépágyúnak nincs torkolattüze, viszont jókora a füstje. és persze a zaja, ami megborzolta a az ember haját. Az aranyosgyéresi bemutatók különlegessége, hogy a légvédelmi tüzérek is demonstrálják használat közben az eszközeiket. Az 57 mm-es gépágyúkkal is lőttek.
Bemutatkozott a román légierő legújabb szerzeménye is, az F-16-os. Valójában régi, de korszerűsített, használtan beszerzett gépek.
A kétüléses B változat hátulról
Noha nem régen repülnek a nagyjavítás óta, már igencsak koszos a gépek alja.
Az F-15-ben kettő olyan hajtómű van, ami az F-16-osban dübörög.
Soim kötelék. Román tervezés és építés, főleg nyugati berendezésekkel.
Közelebből a "Sólymok"
A floridai "Sasok" is régi gépek, de a közelmúltban lezajlott átalakítás során megkapták a nemrég kifejlesztett AESA rendszerű fedélzeti radart, és a fegyverzetbe integrálták a legújabb nagy hatótávolságú AIM-120D AMRAAM rakétát.
A szárny alatti belső indítósinen az AIM-120D gyakorló változata. Aranyosgyéresen ugyanis kordon nélkül oda lehet menni az amerikai gépekhez is, mégpedig zéró biztonsági ellenőrzést követően. Ilyen sincs máshol. (na jó, még Ostravában a bombázókhoz)
A román MiG-21-esek öregebbek, mint a pilótáik, de ez nem jelenti azt, hogy minden szempontból elavultak. A pilóta fején az izraeli DASH sisakdisplay látható. A Mach-kúp teljesen kinti helyzetben van. A radarral együtt 200 mm-t mozoghat, ezzel szabályozzák a szívócsatornába áramló levegő mennyiségét és nagy sebességnél a lökéshullám rendszert.
A kétüléses LanceR-B, leánykori nevén MiG-21UM
"Oszolj" a leszállás előtt
Puma SOCAT a "goromba" oldalát mutatja. UB blokkok helyett izraeli Spike páncéltörő rakétákat is hordozhat, plusz a forgatható 20 mm-es gépágyú az orra alatt, amit a sisakcélzóval lehet irányozni.
Gépelhagyásra készülve "fast rope" módszerrel
Finálé. A 21-esek a közönségtől 5, azaz öt méterre álltak meg.
A pilóta kezében az izraeli DASH. A helyzetérzékelő szenzora a kabintetőn látható, (a vezetékes kis "kütyü")
A hajtóművek leállítását követően a közönség elárasztotta a gurulóutat. Nálunk hasonlótól sikítófrászt kapna minden katonai vezető, és biztonsági "szakember". Mégsem volt semmi probléma.
A lélek táplálása is fontos. ortodox pópa a reptéren