Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

Szállítógépek a légierőnek..... de milyenek?

2017. november 21. - stonefort2

Magas rangú katonai vezető szájából elhangzott, hogy hamarosan új szállítógépeket kap a légierő. Erre kétségtelenül szükség van, de nagyon nem mindegy, hogy milyen kategóriáról van szó. Ha igaz a bejelentés, akkor a szerződésnek már régen meg kellett születnie, de sajnálatosan mint sok más dolog, ez is a civil kontroll teljes hiánya mellett ment végbe.  A kiszivárgott, kérdőjeles megbízhatóságú információk szerint a legvalószínűbb használt, az  Airbus A320-as családhoz tartozó gépek beszerzése, amelyek kizárólag személyszállításra alkalmasak.

dsc_2189.jpg

Azok kétségtelenül lehetnek katonák is, de erre nagyon ritkán, évente alig néhány alkalommal a missziós váltások idején  kerülhetne sor. A légierőnek azonnal szüksége lenne viszont katonai teherszállításra alkalmas típusra, mivel az ősrégi An-26-osok kivonása már nem odázható tovább.

p1010322.jpg

Régi probléma a kormányzati szállítások kérdése. Magyarországnak nincs erre szolgáló állami tulajdonú repülőgépe, pedig szükség lenne rá. Egy "kormánygép" élettartama több évtized, azaz választási ciklusokon sokszorosan átível, így a jövő politikusai is ezt használnák, és nem a mostani adminisztráció luxusáról lenne szó.. Egy magára valamit adó ország vezetőinek hivatalos  utazásai során illik olyan repülőgépből kiszállnia, amelyen a nemzeti hovatartozásra utaló jelképek láthatók. Régen legalább a MALÉV szolgált erre a célra. Ehelyett előfordult, hogy vezetőink meglehetősen méltatlan módon "fapados" géppel voltak kénytelenek utazni.

p1170227_1.jpg

Pár hónapja szóba került olyan megoldás, hogy az egyik nagy hazai bank leányvállalatának tulajdonában lévő, kb. 10 éves Falcon 900-as "biznisz dzsetet" venné át az állam, ami kétségtelenül jó megoldás lett volna. Aztán ez a terv is hamvába holt.

Tehát szükség van kormánygépre, csapatszállítóra és teherszállítóra is. Ez három kategória, amit három különböző típussal lehet realizálni, természetesen ennek megfelelően magasabb kiképzési, üzemeltetési, logisztikai költségekkel. Vagy mégsem? Létezik ugyanis olyan megoldás, amely mindhárom feladatot egyetlen típussal képes megoldani. További előny, hogy a szóban forgó repülőgépnek rendelkezésre áll idehaza a teljes üzemeltetési háttere, ipari szintű javításig bezáróan, ami megint csak komoly költségcsökkentő tényező lehetne. De mivel túl racionális, kizárt, hogy ezt a megoldást válasszák.

par_2001_068_lka_resize.jpg

Miről is van szó? A Boeing 737-es specializált változatáról. A rendkívül bevált, és legnagyobb számban gyártott utasszállítónak kidolgozták a nagyméretű rakodó ajtóval ellátott változatát, vagyis terhek fuvarozására is alkalmas, mégpedig akár 18 tonna össztömegben. Ez megközelíti a C-130 Hercules kapacitását. A lehetőséget több ország kihasználta, például az Egyesült Államok fegyveres erői is, ahol C-40-es típusjelzéssel repülnek a "kombi" verziók.

par_2001_069_lka_resize.jpg

Ez azt jelenti, hogy ha szükséges, akkor hadifelszereléssel megpakolt konténereket rakodnak be, ha csapatszállítás a feladat, akkor palettákon üléssorokat szerelnek be pár óra alatt, ha meg fontos személyiségeket kell eljuttatni valahová, akkor ennek megfelelő belső berendezést építenek be. Akár ugyanabba a repülőgépbe és rövid idő alatt.

22426247_831515003686166_3836491954102572270_o_resize.jpg

Egy katonai gépnek természetesen meg kell fordulnia veszélyes helyeken is, így gondoskodni kell a védelméről. Ez is megoldott. Ma már alapvető felszerelése az utasgépeknek is az üzemanyag robbanását megakadályozó semleges gáz rendszer, de ezen felül többféle rakétavédelmi eszköz is rendelkezésre áll.

22382472_831515037019496_4577115891029915983_o_resize.jpg

Az amerikai C-40-eseken a farokrész alatt szerelték fel a DIRCM lézeres berendezést, amely észleli a közeledő rakétákat, és azok infravörös detektorát modulált sugárzással ,megzavarja, vagy akár kiégeti. Az izraeli Elbit Systems is kidolgozott egy hasonló eszközt, amelyet már néhány utasszállítón is gyakorlatban használnak.

dsc_0006_resize.jpg

Tehát akár a Boeing 737NG típuson alapuló  C-40-es, akár egy régebbi és ezért jóval olcsóbb "Classic" verzió is alkalmas lenne a fent említett feladatok ellátására, legalábbis részlegesen.

p1170445_resize.jpg

Ugyanis rakodó rámpa hiányában például járművek szállítása nem megoldott és ejtőernyős deszant ledobása sem lehetséges, ezek biztosításához célirányosan tervezett katonai szállítógép szükséges. Azonban a jelenlegi sürgető helyzetben, amikor kevés az idő és a pénz, mégis a fent részletezett megoldás lenne a leginkább kedvező.

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr2013344987

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása