Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

Légi újdonságok Kínából

2019. február 14. - stonefort2

                                              

A Hong Kong közelében lévő Csuhajban  rendszeresen az év végén megrendezésre kerülő repülési és haditechnikai kiállítás mindig szolgál érdekes újdonságokkal. A kínai hadiipar rohamléptekkel haladó fejlődése jól lemérhető a látottak alapján még akkor is, ha a bemutatott újdonságok egy része még csak kísérleti stádiumban van, vagy éppen nem is reális a megvalósulása.

1_resize_18.jpg

A számos érdekes fegyver és fegyverrendszer közül néhány repüléssel kapcsolatos újdonságot veszünk sorra. A kiállítás egyik szenzációja az a Senjang J-10B vadászbombázó volt, amelyet tolóerő vektorálásra alkalmas hajtóművel szereltek fel. A TVC (Thrust Vectoring Control) szükségességét, létjogosultságát lehet vitatni, de ettől az még létezik, főként az oroszok alkalmazzák előszeretettel a Szuhoj által fejlesztett típusokon.

3_resize_18.jpg

A kínai légierő zömében orosz eredetű gépeket alkalmaz, de kisebb-nagyobb átalakításokkal folytatják azok sorozatgyártását. Közös jellemzőjük az egyre jobb minőség, és talán nem túlzás kijelenteni, hogy egyes képességek terén már jobban állnak, mint az oroszok. De erről majd később, először a TVC kormányrendszerrel felszerelt J-10B-t vesszük sorra. Az alapváltozattól ez főként az orr részében beépített radar tekintetében különbözik, a fix antennával rendelkező AESA rendszerű berendezés már évek óta sorozatgyártásban van. Az orr alatti szívócsatorna is eltér az első változathoz képest, a határréteg leválasztó nélküli DSI (Diverterless Supersonic Inlet) megoldást alkalmazzák, amely egyszerűbb és könnyebb, de csak a kisebb sebességek tartományában hatékony. Mint tudjuk, a 2 Mach feletti érték amúgy is felesleges a legtöbb feladatkörben, a J-10B sem képes ennél többre.

45900789692_e4364d5278_o_resize.jpg

Az izraeli IAI Lavi aerodinamikai alapjainak továbbfejlesztésével született J-10 egy hajtóműves, ami az orosz megoldáshoz képest eltérő vektorálási módot igényel. A Szaturn tervezőirodában kidolgozott elforgatható fúvócső egy síkban képes 15-20 fokos mértékben eltéríteni a hajtóműből kiáramló gázok irányát, ami biztosítja a sebesség elvesztését követően is a gép kormányozhatóságát. A két hajtóműves Szuhojok esetében ez a megoldás hatékony, ugyanakkor nem egyszerű, ugyanis a repülőgép és a hajtómű vezérlő rendszerének együttműködéséhez bonyolult szoftver rendszer tartozik. A hajtóművek forgórészeinek tömege manőverezés közben jelentős precessziós hatást okoz, és ez sokszor ellentétes irányú a pilóta szándékával. A MAKS kiállításokon készült felvételek elemzésekor jól látható, hogy a gép aerodinamikai kormányai és  a hajtóművek fúvócsövei néha ellentétes irányú erőket hoznak létre, hogy kiegyenlítsék a precesszió eltérítő hatását.

q4p1oja_resize.jpg

Az említett fizikai jelenség hatását azonban lehet csökkenteni, azoknál  a hajtóműveknél, amelyek két tengelye ellentétes irányban forog, nagyrészt kiegyenlítik egymás precesszióját. Az F-35-ös például ezért viselkedik „kezesbárányként” az átesés körüli helyzetben, mivel a giroszkóp hatással alig kell számolni.

A vektorálás nyugaton az F-22 Raptor kivételével (amely csak függőleges síkban képes eltéríteni a gáz-sugarat) megrekedt kísérleti stádiumban, noha a nyolcvanas években még sokat vártak tőle. Elkészült az F-16 MATV (Multi Axis Thrust Vectoring) az F-15 ACTIVE a P/YBBN (Pitch/Yaw Balanced Beam Nozzle), de többek között az egy irányban forgó hajtóművek, a rendszer plusz tömege, a vezérlés bonyolultsága miatt letettek az alkalmazásáról. Még egy jelentős ellenérv volt, a leggyakoribb légiharc sebesség tartományban a vektorálás használhatatlan, mivel limiten felül terhelné a gép sárkányszerkezetét, nem beszélve a pilóta tűrőképességéről.

Ennek ellenére az oroszok , és most már úgy tűnik a kínaiak is fontosnak tartják a kis sebességű manőverezés lehetőségeinek kiterjesztését. A J-10B kísérleti példányába a WS10B3 hajtóművet építették be. A tévhittel ellentétben ez nem orosz eredetű. A különböző kínai gyártású Szuhoj klónok többsége az eredeti orosz AL31 különféle verzióival üzemelnek, az említett hajtómű azonban nagyrészt kínai fejlesztés. A legfontosabb részegységét azonban ők is más forrásból szerezték be.

zuwhxto_resize.jpg

Még a nyolcvanas évek végén a Teng Hsziao Ping nevével fémjelzett időszakban tűzték ki célul, hogy legalább részben saját fejlesztéssel hozzanak létre korszerű nagy teljesítményű hajtóművet harci gépek számára. Noha akkor már részleges embargó volt az USA részéről, a Boeing 737-esek és azok CFM56-os hajtóművei kivételt képeztek, így ezeknek az erőforrásoknak a tanulmányozása sokat lendített a kínai hajtómű fejlesztésen. A szóban forgó erőforrásnak is katonai alapjai vannak, a B-1 bombázó számára létrehozott General Electric F101 hajtómű „core” szekciója, vagyis a nagynyomású kompresszor, az égőtér és  a nagynyomású turbina kismértékben átalakított változatát alkalmazták a CFM56 fejlesztői , és ez  hasonló az F-16-osok számára tervezett F110-esnél is.

A WS10 Taihang néven létrehozott hajtómű az akkori technológiai lehetőségek és a tapasztalat hiánya miatt gyakorlati használatra alkalmatlan volt, mivel a széria példányok már alig 30 órás üzemelés után olyan mértékben károsodtak, hogy azokat le kellett cserélni. Ennél még az első szériás orosz AL31-esek is tízszer többet tudtak.

45115088374_318161083b_o_resize.jpg

A hajtómű ipari alapkutatásokba és fejlesztésekbe beruházott sokmilliárd dollár, és a nyugati egyetemekre küldött tehetséges diákok ezrei hosszú távon meghozták az szükséges eredményt, így ma már a kínai hajtóművek között van néhány  olyan típus, amely felveszi a versenyt az orosz produktumokkal. Ilyen például a WS10, amelyet a licencjog nélkül lemásolt Flanker klónok némelyikénél, például a J-11 vagy J-16 típusnál is alkalmaznak.

A kísérleti J-10B a WS10B3 változatú hajtóművet kapta meg, amelynek fékpadi tolóereje meghaladja a 14 tonnát, és ez több mint elegendő a gép számára. Nem tudni, hogy az orosz Szaljut részese-e a fejlesztésnek, már ami a vektorálást illeti. A kétezres években a Szaturn „egysíkú” megoldásával szemben a konkurens orosz cég a 3D megoldást preferálta, ami repülési szempontból jóval hatékonyabb, de egyben bonyolultabb is. Tehát nem csak fel-le, hanem jobbra-balra, vagy ezen belül bármerre lehetséges volt a gáz-sugár eltérítése max. 20 fokos mértékben, amit a gyakorlatban is igazoltak a Szu-27LL-el. Hasonlóan oldotta meg a Klimov is a MiG-29OVT kísérleti gépnél , de végül egyik megoldás sem került széria gyártásra. A fejlesztés eredményei azonban megvannak és hasznosíthatóak, arra vonatkozó adatot azonban nem találtunk, hogy a kínaiak felhasználták volna ezeket.

4_resize_16.jpg

A lényeg, hogy 2018 végén a Csuhajban tartott légi bemutatón a J-10B ugyanolyan látványos extrém állásszögű és átesést követő manővereket mutatott be, mint amelyek a MAKS-on szokásosak. A látványosság fokozása érdekében szokatlan füstgenerátorokat alkalmaztak, a rakéta indító sínekre szerelt hengeres eszközökből nem csak hátul, hanem az elöl is áramlott a vörös füst, ami a 90 fokos vagy még nagyobb állásszög esetén jutott szerephez. A „kobra” manőver mellett a lapos dugóhúzó-szerű süllyedés közben is kormányozható maradt a gép, ami repülésbiztonsági szempontból is jelentős. Egyelőre nem ismeretes, hogy a program megmarad kísérleti szinten, vagy a széria gépeken is alkalmazzák majd.

2_resize_23.jpg

Egyéb területen is korszerűsödnek a J-10-esek, a gépek egy részén már láthatók a közeledő rakétákra figyelmeztető optikai rendszer elemei. A továbbfejlesztés során felszerelték a légi utántöltéshez szükséges rendszert, és van már SEAD feladatú, vagyis az ellenséges légvédelem semlegesítésére szolgáló felszerelés is. A szívócsatorna alatt helyezték el a földi radarok helyének megállapítására szolgáló konténert, és a szárnyak alatt hordozhatják az orosz H-31-es „radargyilkos” rakéta saját gyártású változatát.

A teljes egészében kínai tervezésű J-20 ötödik generációs alacsony észlelhetőségű vadászbombázó széria példányai is részesei voltak a csuhaji repülő programnak. A hatalmas kéthajtóművesek közül az egyik szóló műrepülést is végrehajtott, de extrém manőverek nélkül. A nagy hatósugarú gépeknek komoly szerepet szánnak a kínai érdekek érvényesítése terén a vitatott hovatartozású szigetek környezetében. A J-20-asról ugyancsak nyilvánosságra került olyan felvétel, amelyen már légi utántöltő rendszerrel látható.

l6tpvzy_resize.jpg

Az Il-76-os lemásolásával és továbbfejlesztésével létrejött Y-20 teherszállítón kívül ott volt a kiállításon az UH-60 Black Hawk klónjaként létrejött Z-20-as helikopter is, de a negyedik „20-as” a H-20-as még nem vált ismertté. Ez nem más, mint egy csupaszárny konstrukciójú alacsony észlelhetőségű bombázó, amelynek első repülését 2019 első felére prognosztizálják.

6_resize_20.jpg

A „régi” típusok képességeinek növelése is folyik, a például a Flanker-utódok szélvédője előtt felszerelt infravörös detektor és lézer távmérő helyére korszerűbb, képalkotó rendszer került, amely az eredetinél nagyobb szögtartományban működhet.

7_resize_19.jpg

Az eredeti berendezés egyik hátránya volt, hogy a szenzorokat védő félgömb üveg rövid idő alatt karcolódott, és romlott a fény áteresztő képessége a levegőben lebegő porszemcsék miatt. A kínaiak a fel-és leszállások idejére 180 fokkal elfordítják, így a jobban ellenálló fém felület van a légáramlatban és az optikai rész csak akkor néz előre, amikor szükséges.

8_resize_21.jpg

A kínai hadiipar, ezen belül főleg az elektronika hatalmas fejlődésen ment keresztül az utóbbi időben. Egyre nagyobb részt hasítanak ki a világ fegyverexportjából, ami csak abban az esetben lehetséges, ha megfelelő minőséget kínálnak. Már a gazdag arab országokban is megjelentek a kínai haditechnikai eszközök sőt, hamarosan a szomszédunkban, Szerbiában is üzembe állnak a kínai fejlesztésű felfegyverezhető felderítő drónok.

 

Fotók: China Military, Bassman1,  Aero Jack Li, Hunter Chen, Longshi, Haohanfw.com

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr6114626654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása