A hidegháború ikonikus nehézbombázója már igencsak öregecske. Gyártását 1962-ben fejezték be, azaz a legfiatalabb példánya is "életének" 57-ik évében van, és még szó sincsen arról, hogy selejteznék. Éppen ellenkezőleg folyamatos a korszerűsítése, és a közeljövőben látják el új, gazdaságosabb és kevésbé környezetszennyező hajtóművekkel.
Az ősrégi bombázó közül néhány rendszeresen települ át otthoni állomáshelyéről, a louisianai Barksdale légi támaszpontról, a napokban éppen egyetlen európai bázisukra az angliai Fairfordba, ahonnan többek között a Balti-tenger térségében hajtottak végre gyakorló repüléseket. 2019. április 2-án azonban két gép, a 60-0024 és 60-0061 számú átrepült Magyarország felett is. Ezúttal szerencsére békés célja volt az útjuknak, de volt rá eset, amikor megrakodva, "rendeltetésszerű" teherrel repültek el felettünk. 1999-ben a Szerbia elleni Allied Force hadművelet idején ugyancsak Fairfordból indulva magyar légtér keresztezésével támadták a határunktól délre lévő katonai célpontokat.
Hazánk repülőterein még egyetlen alkalommal sem szálltak le az egyébként nem is olyan hatalmas méretű gépek, de északi szomszédunkban a szlovákiai Szliácson, és a csehországi Ostravában már fél tucat alkalommal vettek részt nemzetközi légi bemutatókon. A több mint hétszáz legyártott nehézbombázó közül már kevesebb mint száz "H" verzió áll üzemben, amelyek annak idején nukleáris csapásmérésre voltak optimalizálva. Jelenleg hagyományos szabadon eső vagy irányított bombákat hordozhatnak, vagy ezek helyett az AGM-86 ALCM "szárnyas rakéta" tucatnyi példányát. Természetesen ha korszerű légvédelemmel rendelkezik az ellenfél, akkor csak az utóbbi fegyverek jöhetnek szóba, hiszen azokat több mint ezer kilométerről indíthatják, vagyis nem kell berepülni a veszélyzónába.
A következőkben néhány további fotóm a Stratofortress-ről, amely képek természetesen nem ma készültek, hiszen a gépek nagy magasságban repültek át felettünk.
Az öreg Pratt&Whitney hajtóművek igencsak füstölnek felszálló üzemmódon
Sugárfék hiányában jól jön a hagyományos, bár kissé méretes fékernyő
Fura megoldású a futómű. A jobb oldalit hátra, a balt előre húzzák be.
Az orr alatt elektro-optikai rendszerek (televíziós és infravörös) találhatók, a fel- és leszállás idejére befordított helyzetben.
Ostravába a korszerűbb B-1B Lancer-t is elküldték
A törzs oldalán "huppog" a lemezelés, de anyagfáradásról nincs szó.
Vontatás az állóhelyre, ahol a földi halandó is a gép közelébe kerülhetett.
Igencsak öreg, kopott a pilótafülke berendezése. De működik, és ez a lényeg
Két emberes meló a szívócsatorna takarók felhelyezése. A támasztó futó a levegőben.
A jobb szárny alatt a a Sniper lézeres célmegjelölő.
Távozóban