2019 május elején mozgalmas események vártak a kecskeméti Puma repülő század állományára. A pilóták és műszakiak egy része áttelepült Litvániába, hogy átvegyék ott a fegyveres készenléti szolgálatot, amit a NATO tagállamok felváltva látnak el. 2015 után most második alkalommal költöztek négy hónapra a Balti-tenger térségébe, ahol rendszeresen mód nyílik arra, hogy a levegőben találkozzanak az orosz légierő gépeivel. Mindeddig szerencsére incidens nélkül zajlottak le az elfogások, aminek lehetőségeit javították, ugyanis a gépeink többsége már megkapta az MS20 szoftvercsomagot, amely jelentős mértékben növeli például a fedélzeti radar lehetőségeit.. Az utóbbi években már nem csak a Siauliai légi bázisra települnek vadászgépek, hanem az észtországi Amariba is, de onnan más NATO szövetséges négy gépe felügyeli a légteret. A négy (valóban) ideiglenesen Litvániában állomásozó magyar Gripen otthoni bázisán Kecskeméten a többi tíz gép sem maradhatott, mivel egy régóta tervezett repülőtér rekonstrukciós program vette kezdetét. Emiatt az állomány kb. fél éves időtartamra Pápára költözött, ahol rendelkezésre állnak a tartós üzemeltetés feltételei. Itt is biztosított a gépek hangárban történő elhelyezése, de az üzemeltetéshez, kisebb időszakos műszaki munkákhoz jelentős mennyiségű földi felszerelést is át kellett hozni. A következő időszak nem lesz könnyű a személyi állomány számára, hiszen többségük kecskeméti, és a reptér közelében található az otthona, amelytől most több száz kilométer választja el őket.
Az első hat gép május 7-én reggel két rajban érkezett a dunántúli bázisra, köztük öt magával hozta a szárnyvégeken a készenléti szolgálat ellátásához szükséges AIM-9L-I1 Sidewinder (csörgőkígyó) rakétákat. A maradék négy átrepülése 8-ára lett tervezve.
Pápa felett az egy C és két D gépből álló trió
A "hosszú falra" fordul a 43-as
Leszállás után az állóhelyre gurul a 40-es
"Marásra kész" Csörgőkígyó a szárnyvégen
Benépesült a zóna
"Megszelídült" a halálos kígyó. A földi biztosítékok a helyükre kerültek, így a véletlen indítás kizárt
A lefelé lógó kis "T" alakú kar "Safe" helyzetben. A piros mezőbe fordítva lehet tűzkésszé tenni a fegyvert
A fegyverzet kezelésekor fokozott óvatosság előírt, erre utal a kabinban elhelyezett felirat
A gépekkel érkezett pilóták egy része, és balra a pápai bázis parancsnoka
A tűzoltó palack melletti kukazsák némileg kilóg az összképből, de szükséges a zónában, ahol semmit sem lehet szétdobálni, és tilos szemetelni.