Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

Őrségváltás és költözés

2019. június 30. - stonefort2

                                         

A kecskeméti Puma repülőszázad mozgalmas időket él 2019 folyamán. A reptér régóta esedékes rekonstrukciója és részleges átalakítása nem várathatott magára tovább, így az elkezdődhetett. Ez természetesen lehetetlenné teszi a „normális” üzemelést, emiatt a gépeket alternatív állomáshelyre kellett telepíteni.

1_resize_20.jpg

Ezzel párhuzamosan került sor második alkalommal a BAP (Baltic Air Policing) programban történő részvételünkre. Először 2015-ben települt négy Gripen a litvániai Siauilai légi bázisra, hogy biztosítsa a fegyveres légvédelmi készenléti szolgálatot, amely már 2004 óta folyamatosan történik, a vadászgépekkel nem rendelkező kis Balti országok (Litvánia, Lettország és Észtország) védelmét a NATO tagállamok felváltva biztosítják. Ehhez az első időben négy-négy vadászgépet telepítettek négy hónaponkénti váltással az említett bázisra, de az utóbbi pár évben kibővültek a feladatok, az orosz légierő megélénkült térségi tevékenysége miatt már egyidejűleg több ország 8-12 géppel látja el a szolgálatot. Ehhez igénybe veszik a lettországi Amari légi bázist is.

dsc_0732_resize_1.jpg

Most is így történik, a magyar Gripen-ek mellett ott vannak a spanyol Hornet-ek is, ezen felül a lett bázison még négy brit Typhoon is készenlétben áll.

A május 1-től kezdődő feladatra jóval előbb megkezdődött a felkészülés, a „földi lépcső” kiszállította a szükséges kiszolgáló eszközöket és berendezéseket, majd április végén kitelepült a négy gép, amelyek magukkal vitték a fegyverzetüket is. Mivel több ország légterén kell áthaladni, ezért biztonsági okokból a rakéták üzemképtelen állapotban, kormányfelületeik és vezérsíkjaik nélkül lettek felszerelve a gépekre. Az óvatosság indokolt, hiszen éppen az elmúlt évben történt, hogy az egyik BAP feladatot ellátó spanyol Eurofighter Typhoon pilótája véletlenül elindította az egyik AIM-120 AMRAAM rakétáját.

3_resize_21.jpg

A másik párhuzamos fontos esemény az előszóban említett kecskeméti reptér felújítás. A NATO  Biztonsági Beruházási Program és a Modern Városok program keretében történik a munka, amit követően az eddigihez képest jobb feladat ellátás mellett lehetőség nyílik a reptér részleges polgári felhasználásra is. Ez nem „ördögtől való”, számtalan helyen üzemelnek párhuzamosan a katonai és civil gépek.  Az eddig használt betonra aszfalt réteg kerül, ami remélhetőleg kiküszöböli a Gripen orrfutó problémáit, mivel így nem kell számolni a beton  dilatációs hézagai által okozott rázkódással, vibrációval. 

2_resize_26.jpg

A költözést is komoly felkészülés előzte meg, hiszen úgy kellett „sakkozni” a gépek üzemidejével és időszakos munkáival, hogy mindegyik repülésre alkalmas állapotban legyen a céldátum elérkezésekor.

Pápa régen a légierő „első vonalas” bázisa volt, ennek megfelelő infrastruktúrával. A MiG-21-esek és MiG-23-asok számára beton fedezékek álltak rendelkezésre, amelyek még most is megvannak, és szükség esetén használhatók a gépek elhelyezésére.

A huzamos üzemeltetéshez azonban ez nem elég, a Gripen korszerű fedélzeti elektronikája egy sor földi ellenőrző berendezést és felszerelést igényel, amit ugyancsak Pápára kellett szállítani.

Az „idegen helyen” történő repülőgép kiszolgálást nagyon megkönnyítette volna, ha időben érkezik a 2018 végén megrendelt DAM. Ez a svéd Saab által kidolgozott Deployable Aircraft Maintenace facility, amely a gépek tárolása mellett biztosítja a teljes kiszolgálást, természetesen kivéve a nagyobb mélységű időszakos munkákat.

clip_resize.jpg

A DAM könnyűszerkezetes hangárja 37 méter hosszú, 20 méter széles és 8 méter magas, így négy Gripen is elfér benne. A lényeg azonban nem ez, hanem az a tíz szabványos 20X8X8 láb méretű kamionon szállítható konténer, amelyben megtalálható minden a munkához és kiszolgáláshoz szükséges eszköz, rendszer, felszerelés. Ezek közt van, amely alkatrész raktárként szolgál, katapult ülés karbantartó, fegyverzet javító, ellenőrző berendezéseket tartalmazó konténer, pilóta öltöző, bevetés tervező, időszakos munkákat szervező, számítógépes nyilvántartó helyiség, stb.

A megrendelt DAM ideális lett volna a pápai áttelepülés hátterének biztosításához, de sajnos csak nyár vége felé érkezhet meg. Ez egy vadonatúj dolog, aminek első megrendelője éppen Magyarország. A teljes komplexum két nap alatt telepíthető, így ideális lehet expedíciós feladatok végrehajtása esetén is.

4_resize_18.jpg

A Kecskeméten maradt gépek és kiszolgáló állományuk május 7-től két részletben  települtek át Pápára, aminek mi is tanúi lehettünk. Hat gép, köztük a kettő kétüléses „Delta” érkezett meg a délelőtt folyamán, közülük öt hozta szárnyvégein a hazai fegyveres készenléti szolgálat ellátásához szükséges AIM-9 Sidewinder rakétákat. Mint már beszámoltunk róla, éveken át a nagy távolságban lévő légi célok megsemmisítésére optimalizált AIM-120 AMRAAM volt felszerelve a „keszire”, mivel a kishatótávú infravörös önirányítású AIM-9-eseknek lejárt az üzemideje, és annak meghosszabbítása máig nem nyilvános okok miatt nagyon elhúzódott.

dsc_0762_resize.jpg

A hat gép érkezését és a fegyverek biztosítását követően módunk nyílt közeli információ szerzésre, a legilletékesebbek is nyilatkoztak a sajtónak, vagyis a légierő haderőnem szemlélője Kilián Nándor dandártábornok és a pápai bázis parancsnoka Magasy Zsolt ezredes.

7_resize_5.JPG

A következő napon további három Gripen érkezett a dunántúli bázisra, ezzel teljessé vált az áttelepülés. Aki utána számol, az nem téved, eddig 13 gépről volt szó, (4 a Baltikumban, 9 Pápán) a 14-ik az a cikk írásának idején Svédországban volt javításon. Ez nagy valószínűséggel az a gép, amely a közelmúltbeli éleslövészeten megsérült, miközben a 27 mm-es BK27-es gépágyúval földi célra tüzelt.

dsc_0919_resize.JPG

A magyar Gripen-ek többsége már átesett Svédországban a soros módosításon, amelynek során lecserélték a régi szoftvercsomagot a legújabb MS20-ra. Ez nagymértékben kibővíti az alkalmazható fegyverzet választékot, de nálunk ennek kihasználására nem sok esély van. Viszont hasznos képesség javulás, hogy a PS05 fedélzeti radar lehetőségei kibővültek, többek között a hatótávolsága is nőtt. Az új szoftverek mellett kisebb külső változásokra is sor került, megváltozott néhány antenna, pl. az elektronikus hadviselési rendszerhez tartozó a függőleges vezérsíkon.

dscn1789_resize.jpg

4_resize_19.jpg

A Puma század személyi állománya számára komoly dolog párhuzamosan ellátni a BAP feladatait és a hazai valamint szlovéniai légvédelmet, különösen úgy, hogy otthonuktól távol kerültek. A Kecskemét és pápa közötti távolság már túl nagy ahhoz, hogy mindenki naponta hazatérhessen a szolgálat leadását követően, így többnyire csak a hétvégéken találkozhatnak családjukkal.

A kiváló információ szerzési és fotózási lehetőségért köszönet illeti a pápai bázis sajtótisztjét, Gyeginszki Andor hadnagyot.

                                                                        

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr714918862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása