A Magyar Légierő 59. Szentgyörgyi Dezső repülőbázisának állománya május eleje óta nem csak itthon teljesít szolgálatot, hanem Litvániában is. A három Balti-állam, Lettország, Észtország és Litvánia ugyanis nem rendelkezik légierővel, viszont a szomszédos "nagy medve" barátságtalan viselkedése miatt szükségük van légterük szuverenitásának biztosítására. Ezt a NATO tagállamok négyhavi váltásban végzik, a Siauliai város melletti légi bázison. Idén már második alkalommal települtek a magyar Gripen vadászgépek Litvániába, először 2015 őszén végezték a közös szövetségesi feladatok rájuk eső részét.
A Honvédelmi Minisztérium augusztus 13-ára szervezte meg annak lehetőségét, hogy több médium is beszámolhasson katonáink külföldi munkájáról. Ezt megkönnyítette, hogy már rendelkezésre állnak személyszállítási feladatokra szolgáló repülőgépek a légierőben, most a 604-es oldalszámú Airbus A319-es kapta a feladatot, hogy a helyszínre vigyen minket. A látogatás mozgalmasnak bizonyult, ugyanis ottlétünk alatt is sor került "Alpha" riasztásra, vagyis tényleges azonosítatlan (persze orosz) repülőgép elfogására, nemzetközi légtérben.
A légierő nemrégiben rendszeresített szállító gépei, jelenleg Ferihegyen állomásoznak, mivel Kecskeméten a reptér rekonstrukciója folyik.
Ék alakú magyar felségjel a szárnyon
Szokatlan a légi utaskísérők öltözete, akik természetesen katonák, de ugyanolyan profik és kedvesek, mint a stewardess-ek.
Leszállás közben elhúztunk a készültségi gépeknek helyet adó könnyűszerkezetes hangárok előtt
A BAP (Baltic Air Policing) ötvenedik váltását végzik a magyarok. A táblán az eddigi résztvevők. A légierővel rendelkező NATO tagállamok közül alig néhány nem vett részt, például a horvátok és görögök. A lengyelek viszont talán a szomszédság okán is, átlagon felül képviseltették magukat.
A litván, lett és észt lobogó mellett ott van a magyar, a spanyol és a NATO zászlaja is. A jelenlegi szolgálatban az ibériai harci gépek is részt vesznek.
Felfegyverzett Gripen
Riadó! A géphez rohanó pilótának a lába sem éri a földet.
Hajtómű pörög, rendszerek bekapcsolva, a gép felszállásra kész
Gurulás a pályára
Két gép felszállt, kettő másik tartalék
Nem UFO, Gripen
Visszatérő géppár
Feladat teljesítve, gurulás vissza a könnyűszerkezetes hangárba
A 40-es számú gép oldalán lévő jelzések egy elcsapott őzre, és egy kassai kényszerleszállásra utalnak
Félmillió dolláros "érv" a légi betolakodók ellen. AIM-120C-5 AMRAAM rakéta
Tábornoki beszámoló
A feladatban szintén ugyanitt részt vállaló spanyolok EF-18M Hornet vadászgépei
Úton hazafelé