Repülés, repülőgépek

jetplanes

Légi "transzformerek" Ferihegyen

2019. október 29. - stonefort2

Az Egyesült Államok légierejében 52 darab Bell/Boeing CV-22B Osprey billenő rotoros szállítógép üzemel, egy részük a 752. SOG (Special Operations Group) állományában az angliai Mildenhall bázison.  Európában ez az egy alakulat repüli a típust, amelynek további, kisebb mértékben eltérő  változataiból még több száz üzemel az amerikai tengerészgyalogság és haditengerészet színeiben. 

A különleges kialakítású gép ötvözi a helikopterek és a szállító gépek legkedvezőbb tulajdonságait, emellett még a hajón történő elhelyezése is megoldható, miután "összecsomagolta" magát. Ezt azt jelenti, hogy a nagy átmérőjű proprotorokat egy síkba hajtja a hidraulika, majd az egész szárnyat 90 fokkal a törzs fölé fordítják, így a gép teljes szélessége alig 5 méterre csökken. 

2019 őszén a mildenhalli alakulat két gépe érkezett Magyarországra közös gyakorlat céljából, amelynek során leszálltak Ferihegyen is, mégpedig első alkalommal. Az USA nagykövetsége a megelőző napon közleményben tudatta, hogy a két gép október 29-én "bemutató repülést" hajt végre Budapest felett a Duna vonalában. A kérdéses fogalmon nagyon úgy tűnik, hogy mást értünk, mert a "világűr határán" (nagyon magasan) végzett egyetlen szimpla áthúzás és a bemutató repülés között fényévnyi különbség van. Sajnos nem láttuk a gép "átalakulását", amikor helikopter üzemmódból nagy sebességre állítja át magát, és nem is lassultak le nullára, bemutatva a függeszkedés képességét. Kár volt a másfél órás  ázásért a Duna partján, ellenben Ferihegyen készülhetett néhány érdekes fotó, ami talán élvezhető az eső és az ideálistól messze lévő fényviszonyok ellenére. 

Közelítés a leszálláshoz 13-as irányból. Az előtérben két orosz Il-76-os.

dsc_7681_resize.jpg

A pályával párhuzamosan közelítették meg a "Bravo" gurulóutat.

dsc_7694_resize.jpg

Lassítás a földet érés előtt.

dsc_7706_resize.jpg

A nyitott tehertér rámpa

dsc_7707_resize.jpg

A CV-22B bevethető éjszaka, és a levegőben is vehet fel üzemanyagot, mindezekhez az orra alatt láthatók a szükséges infravörös kamera rendszerek és az előre kitolható tankolócső.

dsc_7709_resize.jpg

dsc_7712_resize.JPG

dsc_7716_resize.jpg

dsc_7732_resize.JPG

dsc_7736_resize.jpg

dsc_7740_resize.jpg

A tehertérben amerikai és magyar katonák.Két oldalt a futóművek mögötti "bibircsókok" csúcstechnikát rejtenek, ezek a lézeres DIRCM rakétaelhárító rendszer elemei.

dsc_7752_resize.jpg

"Esernyő" alól fotózva

dsc_7768_resize.JPG

dsc_7774_resize.JPG

Ez a kép már a Parlament mellett készült, de minek. Ennyi volt a "bemutató repülés", ellenben a fővárostól távolabb alaposan "megtekerték" a gépeket.dsc_7776_resize.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr215271164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.