Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

Megérkeztek az első Airbus H145M helikoptereink

2019. november 18. - stonefort2

2019.november 18-án kora délután a szokásos repülőgép fotós "kemény mag" gyülekezett a Budaörsi repülőtéren. Noha hivatalos értesítést nem kaptunk, a szakmán belül elterjedt a híre, hogy megérkezik az első kettő H145M típusú helikopter, amelyek egy új korszakot nyitnak a légierőnk történetében, és ezzel megkezdődik az átállás a korszerű nyugati technikára Az igazsághoz tartozik, hogy évek óta repül a légierő felségjelével kettő francia AS350 Ecureuil (Mókus) de ezek a Légi Mentőszolgálat állományából lettek átvéve igencsak koros állapotban.

A ma érkezett gépek azonban vadonatújak, ennek megfelelően csúcstechnikát képviselnek. A  01  és 02 oldalszámú példányt még 18 darab követi a közeljövőben. A könnyű szállító és tűztámogató feladatokra alkalmas forgószárnyasokról néhány hete már részletesen beszámoltam, így most csak az érkezés eseményeinek ismertetése következik. A reggeli időjárás nem sok jót ígért, de délutánra szerencsére kiderült az égbolt, és ideális fényviszonyok között várhattuk légierőnk új gépeit. 

Ezeket azonban megelőzte kettő Mi-24P harci helikopter, amelyek Szolnokról érkeztek és az alakulat elöljáróját hozták a fogadás helyszínére. A Donauwörth-ből egy közbenső leszállással jöttek a H145M helikopterek, Bécsújhelyen szakították meg útjukat  tankolás céljából. Ez minden bizonnyal repülésbiztonsági szempontok miatt vált szükségessé, hiszen elvileg képesek lettek volna a teljes útvonal megtételére egy feltöltéssel pláne úgy, hogy csak néhány fő műszaki valamint pár doboznyi felszerelés volt a teher.

A budaörsi "megálló" egy Budapest feletti tisztelgő repülés miatt lett beiktatva, a két helikopter a média munkatársainak (akik között nem fért el a szaksajtó egyetlen, egyébként  természetesen jelen lévő képviselője sem) fedélzetre szállását követően áthúztak a főváros katonai vonatkozású épületei felett, mint például a Ludovika, vagy éppen a Hadihajós és Tűzszerész alakulat. A két helikopter már alkonyatban érkezett vissza Budaörsre, majd a két Mi-24P kíséretében távozott Szolnokra. 

A következő képcsokor a mai eseményen készült.

Érkezik a két "Mihu", még borult égbolt alatt. A forgószárnyak teljes szinkronban

dsc_8277_resize.jpg

A leszálló gépek rotorszele felverte a lehullott  őszi falevelek tömegét

dsc_8324_resize.jpg

A nyilvános "Flightradar" telefonos alkalmazás segítségével percre készen nyomon lehetett követni az érkező helikoptereket

dsc_8355_resize.jpg

A múltat képviselő Mi-24-es előtt a jövő. Persze nem egy kategória a kettő, de még mielőtt valaki kritizálná a H145M harci képességeit (nem elsősorban arra készült) az jó ha tudja, hogy a Mi-24P hiába néz ki félelmetesen, ahhoz  sem áll rendelkezésünkre páncélos elhárító fegyverzet

dsc_8373_resize_1.jpg

Az első magyar H145M első hazai leszállásának pillanata

dsc_8390_resize.jpg

A rotorok megállását követően módunk nyílt a közelebbi ismerkedésre

dsc_8393_resize.jpg

dsc_8396_resize.jpg

dsc_8404_resize.jpg

dsc_8414_resize.jpg

dsc_8421.jpg

dsc_8425.jpg

A jelenlegi konfigurációs a "párnás", a deszant ülésekből több fér el

dsc_8424_resize.jpg

A "Fenestron" faroklégcsavar kevésbé sérülékeny a terepen végzett leszállásoknál

dsc_8427_resize.jpg

dsc_8428_resize.jpg

A közeledő rakétákra figyelmeztető rendszer elektro-optikai szenzorai

dsc_8431_resize.jpg

Zavaró töltet szóró kazettákból négyet hordoz minden gép

dsc_8434_resize.jpg

A helyzet magaslatáról nézve, aminek lehetőségéért köszönet a "toronyban" szolgálatot teljesítőknek

dsc_8437_resize_1.jpg

Média repülés

dsc_8456_resize_1.jpg

A Mi-24-es útra készen vár. A bal Pitot-csőre akasztott sisakon rajta van az éjjellátó készülék

dsc_8470_resize.jpg

Légi "városnézésről" visszatérőben. A lenyugvó Nap tükröződik a lakótelep épületének ablakaiban

dsc_8493.jpg

dsc_8499.jpg

Némi lángot lövellve indul az AI-9 segédhajtómű

dsc_8520_resize.jpg

Irány Szolnok

dsc_8565_resize.jpg

A kíséretet ellátó Mi-24-es rotorjának kontúrfénye érdekes módon lila. Egy kötelék áthúzás azért jó lett volna, de hát nem mindenki gondolkodik a fotósok szemével.

dsc_8600_resize.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr6115312376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása