2019.november 18-án kora délután a szokásos repülőgép fotós "kemény mag" gyülekezett a Budaörsi repülőtéren. Noha hivatalos értesítést nem kaptunk, a szakmán belül elterjedt a híre, hogy megérkezik az első kettő H145M típusú helikopter, amelyek egy új korszakot nyitnak a légierőnk történetében, és ezzel megkezdődik az átállás a korszerű nyugati technikára Az igazsághoz tartozik, hogy évek óta repül a légierő felségjelével kettő francia AS350 Ecureuil (Mókus) de ezek a Légi Mentőszolgálat állományából lettek átvéve igencsak koros állapotban.
A ma érkezett gépek azonban vadonatújak, ennek megfelelően csúcstechnikát képviselnek. A 01 és 02 oldalszámú példányt még 18 darab követi a közeljövőben. A könnyű szállító és tűztámogató feladatokra alkalmas forgószárnyasokról néhány hete már részletesen beszámoltam, így most csak az érkezés eseményeinek ismertetése következik. A reggeli időjárás nem sok jót ígért, de délutánra szerencsére kiderült az égbolt, és ideális fényviszonyok között várhattuk légierőnk új gépeit.
Ezeket azonban megelőzte kettő Mi-24P harci helikopter, amelyek Szolnokról érkeztek és az alakulat elöljáróját hozták a fogadás helyszínére. A Donauwörth-ből egy közbenső leszállással jöttek a H145M helikopterek, Bécsújhelyen szakították meg útjukat tankolás céljából. Ez minden bizonnyal repülésbiztonsági szempontok miatt vált szükségessé, hiszen elvileg képesek lettek volna a teljes útvonal megtételére egy feltöltéssel pláne úgy, hogy csak néhány fő műszaki valamint pár doboznyi felszerelés volt a teher.
A budaörsi "megálló" egy Budapest feletti tisztelgő repülés miatt lett beiktatva, a két helikopter a média munkatársainak (akik között nem fért el a szaksajtó egyetlen, egyébként természetesen jelen lévő képviselője sem) fedélzetre szállását követően áthúztak a főváros katonai vonatkozású épületei felett, mint például a Ludovika, vagy éppen a Hadihajós és Tűzszerész alakulat. A két helikopter már alkonyatban érkezett vissza Budaörsre, majd a két Mi-24P kíséretében távozott Szolnokra.
A következő képcsokor a mai eseményen készült.
Érkezik a két "Mihu", még borult égbolt alatt. A forgószárnyak teljes szinkronban
A leszálló gépek rotorszele felverte a lehullott őszi falevelek tömegét
A nyilvános "Flightradar" telefonos alkalmazás segítségével percre készen nyomon lehetett követni az érkező helikoptereket
A múltat képviselő Mi-24-es előtt a jövő. Persze nem egy kategória a kettő, de még mielőtt valaki kritizálná a H145M harci képességeit (nem elsősorban arra készült) az jó ha tudja, hogy a Mi-24P hiába néz ki félelmetesen, ahhoz sem áll rendelkezésünkre páncélos elhárító fegyverzet
Az első magyar H145M első hazai leszállásának pillanata
A rotorok megállását követően módunk nyílt a közelebbi ismerkedésre
A jelenlegi konfigurációs a "párnás", a deszant ülésekből több fér el
A "Fenestron" faroklégcsavar kevésbé sérülékeny a terepen végzett leszállásoknál
A közeledő rakétákra figyelmeztető rendszer elektro-optikai szenzorai
Zavaró töltet szóró kazettákból négyet hordoz minden gép
A helyzet magaslatáról nézve, aminek lehetőségéért köszönet a "toronyban" szolgálatot teljesítőknek
Média repülés
A Mi-24-es útra készen vár. A bal Pitot-csőre akasztott sisakon rajta van az éjjellátó készülék
Légi "városnézésről" visszatérőben. A lenyugvó Nap tükröződik a lakótelep épületének ablakaiban
Némi lángot lövellve indul az AI-9 segédhajtómű
Irány Szolnok
A kíséretet ellátó Mi-24-es rotorjának kontúrfénye érdekes módon lila. Egy kötelék áthúzás azért jó lett volna, de hát nem mindenki gondolkodik a fotósok szemével.