A világjárvány hatásai kis késéssel elérték Budapest nemzetközi repülőterét is, ahol az ilyenkor szokásos forgalom a töredékére csökkent. Az évről évre két számjegyű utasszám növekedés nem hogy megtorpant, de durván visszaesett, alig egy-két utasszállító száll le naponta, a teheráru forgalom viszont nagyon megélénkült. A világ legjelentősebb légi teherszállító cégei eddig is napi rendszerességgel jártak ide, és 2020-tól a FedEx, az UPS, DHL, Cargolux, stb. mellett már a dél-koreai légitársaság szállító gépei is sűrűn látott vendégek lettek.
És mindez még jelentősen élénkült is a járvány nyomán, hiszen az egészségügyi védőfelszerelések gyors szállítása lett a fő feladat. Ahogy a légi forgalom tehető jelentős részben felelőssé a vírus elterjedéséért, úgy a következmények felszámolásában is főszerep jut a repülésre, és a terület dolgozóira. A gépek személyzete előtt le a kalappal, hiszen ők a leginkább veszélyes térségekben is rendszeresen megfordultak, pl. a Ferihegyen is jelen lévő ASL cég Boeing 737-esei a legdurvább időszakban is hozták-vitték a szállítani való, Pármába, Begamóba, azaz a vírustól leginkább fertőzött helyekre. Nem véletlen, hogy amikor ezek a gépek Ferihegyre érkeznek, akkor a földi kiszolgáló személyzet, a repülőgépszerelők és a rakodók, csak a belső terek fertőtlenítését követően léphetnek a fedélzetre. A pilóták számára különösen embert próbáló ez az időszak, hiszen a pihenő idejüket vesztegzár alatt, előre kijelölt szálláson tölthetik, azt nem hagyhatják el, és nem érintkezhetnek senkivel.
Ferihegy, ha "tizedgőzzel" is, de üzemel. A következőkben a közelmúltban készült képeimből szemezgettem.
A világ két legnagyobb légi teherszállító cége az amerikai FedEx és az UPS. A Boeing 757-eseik a járvány előtt reggelenként érkeztek.
A Cargolux a több mint száz tonnás raktér kapacitású 747-8 típussal jár Ferihegyre
Az egészségügyi felszerelés szállításából az ukrán An-124 is kivette a részét
A Wizzair utasszállítóinak többsége kényszerpihenőn van
Néhány új "neo" verziójú gépük azonban beszállt a teherszállításba, valamint a külföldön ragadt magyarok hazahozatalába. Szokatlan újra az 1-es terminálon látni a "barbiszínű" gépeket.
Éjszakai pihenőn. A háttérben a terminál főépület két tornya között a Gellért- hegy és a Szabadság szobor látható
Az Emirates március végétől már nem jár............
.......csak a cargo verzió
Kínából jött a teherszállító Jumbo
Dél-Koreából is érkezik már rendszeresen tehergép
És néha utasszállító is
"Ugyanő" alkonyatban
A Ryanair ami már nem is az, hanem Buzz, nem repül.
Azaz néha mégis, de az esetek többségében sem árut., sem utasokat nem szállít. Hetente egyszer repülnek egy rövidet, így nem kell végrehajtani a hosszú távú tárolási műszaki munkákat, és ez az olcsóbb megoldás.
Tehergépek az "egyesen"
Amint a személyzet elhagyja a gépet, azonnal megtörténik a fertőtlenítés
A műszakiak csak ezt követően kezdhetik meg a munkájukat, kötelezően gumikesztyűt és maszkot viselve.
A lengyel LOT is besegített a szállításba, a szélestörzsű utasszállítók előnye a nagy kapacitású raktér
A reptér gesztusa biztosan jólesett a pilótáknak.
Qatarból hetente néhány gép érkezik
A reggeli "forgalom" menetrendje március végéről. A piros CNL a törölt (cancelled) járatokat jelzi. Sajnos emiatt több földi kiszolgáló cég is jelentős létszám leépítést hajtott végre.
Nyárra már csak rossz álom lesz mindez, legalábbis őszintén remélem.