Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

Repülős öregfiúk.....

2020. augusztus 29. - stonefort2

img_0049.jpgMinden évben augusztus utolsó péntekjén összegyűlik egy egyre őszebb, és egyre fogyó csapat Szigetszentmiklóson a Kis-Duna partján lévő étteremben. A hajdan volt  és jobb sorsra érdemes Pestvidéki Gépgyár volt dolgozóiról van szó, akik több évtizeddel a cég megszűnését követően is rendszeresen találkoznak a fehér asztal mellett nosztalgiázni a régmúlt szép és kevésbé szép eseményein. A mai felnövekvő generáció számára semmitmondó nevű vállalat  nagyon különleges munkát végzett, a tököli légi bázis délkeleti részében lévő hatalmas üzemben történt a légierő harci repülőgépeinek és helikoptereinek nagyjavítása.

 img_0049_1.jpg

A túlzás nélkül párját ritkítóan magas színvonalú munka természetesen együtt járt a szigorú követelményekkel, és aki ezeknek megfelelt, elfogadta, hogy az átlagon felüli elvárásért cserébe csak átlagos fizetést kaphat, az hosszú távon ott maradt a cégnél, amelynek "vonzereje" a fiatalok számára főleg abban nyilvánult meg, hogy csak három hónapos sorkatonai szolgálatot kellett letölteni.

img_20200828_155415_1.jpg

Akinek csak ez volt a fontos, az később vette a sátorfáját, hiszen máshol könnyen többet  lehetett keresni, mint a PG-ben, ahol a repülőgép szerelők és műszerészek fizetése szinte pontosan annyi volt, mint a Csepel-művekben egy lakatosé vagy esztergályosé.

img_0246.jpg

Ennek oka még az ötvenes évekre nyúlik vissza, amikor a céges legendárium szerint egy minisztériumi főelvtárs kijelentette, hogy "itt nem lesz "flieger szellem". A repülésben dolgozók ugyanis a világon mindenhol, még a többi szocialista országban is kiemelt bérezést kaptak, csak nálunk nem. 

248_251_4_mig_21_lhtl_012_1.jpg

De ez ma már nem számít. Akit "megfertőzött" a repülés, az nehezen tudott elszakadni tőle. Azt az érzést nem lehet megfizetni, amikor a  fél éven át tartó munka eredményeként a nem sokkal előbb még százezernyi darabra szétszedett, és az általunk összeszerelt, beszabályozott, tesztelések és ellenőrzések végtelen során átesett  MiG-21-essel Dózsa Gyuri (a berepülő pilóta) földrengető dübörgéssel,  lángcsóvát húzva közel hangsebességgel száguldott át a reptér felett.

img_0245.jpg

Hasonlóan fontos és alapos munkát végzett a helikopter "sor" is, a nyolcvanas évek elején a PG egyetlen évben több mint 50 Mi-8-as szállító helikoptert és húsz MiG-21-est adott vissza megújulva a légierőnek, pontosabban nem csak a magyar katonáknak, hanem a szövetséges országok légierőinek is. Ugyanis nálunk folyt a keletnémet, lengyel, csehszlovák, román és bolgár légierő helikoptereinek nagyjavítása is.

beolvasas0108_1.jpg

Később már a Mi-24-es harci helikopterek javítását is itt végeztük, aztán a rendszerváltást követően leáldozott a cég "csillaga", egyre kevesebb lett a munka, és a dolgozók többsége más területre volt kénytelen távozni. Szerencse  volt a szerencsétlenségben, hogy Ferihegyen tárt karokkal várták a PG-s gyakorlattal rendelkező szerelőket, akik számára nem okozott problémát a jóval nagyobb utasszállító gépeken végzett munka, valamint az új típusok megtanulása. Hiszen mint nem köztudott, ahhoz, hogy valaki önállóan hozzányúlhasson egy repülőgéphez, előbb hosszú gyakorlati időre és típusvizsgákra van szükség. 

img_0242.jpg

A PG-re pedig szükség lett volna később is, de a politikai rövidlátás (ami pártfüggetlen) erősebb volt, és feleslegesnek ítélték, így a nem mindennapi képesség megszűnt.

img_20200828_155428.jpg

A régen a cégnél dolgozó "repülős" öregfiúk, és öreg.........jaj dehogy,  érett hölgyek azonban évente találkoznak, ami bizonyítja azt, hogy annak idején egy nagyon jó csapat dolgozott együtt, akik számára a repülés csodája volt a közös nevező.

zhzjuz.jpg

Az ország legnagyobb egy légterű épületét, a 150 méter hosszú és 50 méter széles "nagyhangárt" lebontották, és a helyén bevásárló központ épült. 

dsc_0641.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr7116181864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása