A magyar állami légi áruszállítási kapacitás megteremtése a gyakorlati megvalósulás útjára lépett, miután bejelentették, hogy megvásároltunk egy Airbus A330-243F típusú teherszállító repülőgépet. Ez lesz a valaha volt legnagyobb méretű légijármű, amely magyar lajstromba kerül. Méretét tekintve nagyobb még a Pápán üzemelő HAW (Heavy Airlift Wing) közös NATO üzemeltetésben lévő Boeing C-17 Globemaster-nél is, amely ugyan katonai gép lévén egy sor más követelmény miatt jóval nehezebb, de az 58,8 méter hosszú, és 50.3 méter fesztávolságú , 234 tonna maximális tömegű legújabb gépünk nála terjedelmesebb. Jóval nagyobb, mint az 1993-tól a MALÉV állományában üzemel Boeing 767-esek.
Az A330-243F két szinten szállíthatja a rakományt, az alsó rakterekben ugyan némileg kisebb raklapok és konténerek férnek el, mint a 45 méter hosszú és 5,5 méter széles fő fedélzeten, ahová a szárny előtt lévő nagyméretű rakodó ajtón lehet bejuttatni az elszállításra váró teherárut.
A kiválasztott gép az 1578-as gyártási számú példány, de ez ne tévesszen meg senkit, mivel a szériában javarészt utasszállító verziójú gépek vannak, teherszállító változatból mindössze 38 darab épült. A szóban forgó A7-AFF kevesebb, mint hat éve készült a franciaországi Toulouse-ban, első repülésére 2014. október 31-én került sor, és ezt követően első tulajdonosához a Qatar Airways-hoz került. Mivel a cég "profiltisztítás" miatt inkább a még nagyobb méretű Boeing 777F típusra alapoz, ezért eladja a teherszállító Airbusait, így a még újnak számító gépek viszonylag kedvező áron elérhetők, bár a konkrét számadatok egyelőre hiányoznak.
A megrendelő igénye alapján háromféle hajtóművel is szállítják a típust, a mi leendő gépünk szárnyai alatt kettő Rolls Royce Trent 772B-60 üzemel.
Legújabb repülőgépünk üzemeltetése hazai személyzettel megoldható, a műszaki kiszolgálás hátterét a Ferihegyen működő Aeroplex of Central Europe biztosítja, a hajózó állomány pedig a Wizzair átképzett pilótái közül kerül majd ki.
Leendő új repülőgépünk és társai már évek óta megszokott látványnak számítanak Ferihegyen, és álmunkban sem gondoltuk volna, hogy valamikor ezek közül legalább egy magyar lajstromba fog kerülni. A következőkben néhány fotóm a típusról, és konkrétan az A7-AFF-ről.
A múlt és a jövő. Háttérben a régen kivont HA-LHB jelű Boeing 767-es, amely addig a legnagyobb méretű magyar légijármű volt.
Az A7-AFF május végén Ferihegyen
A pilótafülke, a középső alsó display alatt látható a lajstromjel
A felső kezelőpanel
A rakodás megkönnyítése miatt meg kellett emelni az orrfutót, a nagy "dudor" ennek köszönhető
Felszállás 13-as irányban
A330 teherszállító érkezik a 31R pályára
RAT (Ram Air Turbine) a jobb szárny alatt, a fékszárny sin áramvonalazó burkolatában. Vészhelyzetben biztosítja a hidraulika nyomást a kormányrendszer működtetéshez. A képen éppen egy utas verzió.
Felszállás 13-as irányban
A futóbehúzás előtt egy automatikusan működő rendszer egy pillanatra befékezi a még vadul pörgő kerekeket, és amikor a nyomás megszűnik, a szétváló féktárcsák közül a menetszél kifújja a karbonszál port. A gép kevés hibája közül az egyik, hogy a fékagyakban nincs hűtőventilátor.
Saját fotók