Az év eseményeire rányomta bélyegét a COVID járvány. Emiatt töröltek egy sor nemzetközi légi hadgyakorlatot, repülőgép kiállítást, légi bemutatót, így a tervezetthez képest lényegesen kevesebb említésre méltó esemény történt. Azért szerencsére még így is volt több fontos rendezvény, amelyen jelen lehettem, és megörökíthettem az ott látottakat.
Januári életkép. Napkelte a reptéren, a helikopterek lefagyva. De fél óra alatt "életre" kelthetők
Februárban az US ARMY számos helikoptere tranzitált nálunk, rövid pihenőre vagy üzemanyag feltöltésre szálltak le, mielőtt tovább indultak délkelet felé. A lenti fotón egy AH-64D Longbow Apache repülés előtti ellenőrzése folyik.
"Hovertaxi" a pálya irányában. A helikopterek ugyan képesek helyből felszállni, de számos reptéren erre a kijelölt futópálya felett kerülhet sor, addig kis sebességgel kis magasságban a "levegőben gurulnak".
Mivel az élettartamuk 99%-át a szabadban töltik, igencsak viseltes a "gúnyájuk". Indulás előtt az Apache-ok.
Napjaink legnagyobb kapacitású harci helikoptere, amely már számos alkalommal bizonyított
Február végétől rendezték a közös magyar-amerikai hadgyakorlatot, amelyen az USA-ból teherhajókkal átszállított helikopterek vettek részt. A "Steppe Archer" eseményeire a Dunántúlon került sor, például az Újdörögd közelében lévő gyakorlótéren.
Magyar és amerikai katonák érkeznek a CH-47F Chinook nehéz szállító helikopterrel
UH-60L Black Hawk "sportos" leszállása.
Egy percet sem töltöttek a földön, azonnal távoztak a "harchelyzet" közeléből
A katonák feladatának végeztével újra megjelentek a Chinook-ok és fedélzetükre vették az állományt, majd Szolnokra távoztak.
Ha már Szolnok, akkor márciusban amíg nyitva volt a Reptár múzeum, elmentem megnézni a legendás "Messzer" lengyelektől kölcsön kapott példányát.
És ha már ott voltam, a többi látnivalót is lefotóztam. MiG-29-es madártávlatból
Ezen a jó öreg MiG-21-esen anno még én is dolgoztam, ifjú koromban
A hidegháborús ellenfél, a hasonló képességű F-104 Starfighter
Néhány kép májusból. C-17 cockpit
Magyar színekben három repül, de egy tucat országgal közös üzemeltetésben. Pápán állomásoznak
Ugyan nem katonai, de fegyveres testület. MD902 helikopter a Készenléti Rendőrség állományában.
Korszerű műszerezettsége van, noha már nem új típus, hiszen használtan szereztük be
Júniusban búcsúztunk az 1974-től üzemelő An-26-os katonai teherszállítóktól. A végére már csak egyetlen üzemképes példány maradt.
Hát, ennek a műszerfala már igencsak "oldtimer"
Az "Ancsa" nagy öregjei
Búcsúrepülésen. Bejövetel a régi bázisra, Szentkirályszabadjára
A fotó nem adja vissza a pillanat dinamikáját. Maximális sebességgel repesztünk a somogyi dombok felett alig 20-30 méteres magasságban
Búcsú a típustól. A kívülálló számára semmi különös, de az orrkúpot megsimogató katona számára fontos. Életének egy korszaka lezárult. Lehet szeretni az élettelen technikát.
Múlt és jelen egymás mellett
Az A319 akár száz katonát és felszerelését szállíthatja több ezer kilométeres távolságra.
Leszállás után sugárfékkel
A kisebb Dassault Falcon 7X típusból is kettő repül piros-fehér-zöld felségjelzéssel
Időszakos munkák közben
Lekonzervált "Ancsák" Kecskeméten, zivatar után. Talán már sohasem repülnek, de ha sikerül eladni, az ukránok még életet lehelnek beléjük.
A távozó viharfelhők és az ellenkező irányból sütő Nap közösen létrehozott jelensége a szivárvány
Alkonyati repülés
Naplemente után a zóna, a "kék órában".
Az éjszakai repülést két alkalommal is láthattuk
A legjobb fotók azonban jó fényviszonyok között készülhetnek.
A Gripen nem rendelkezik fékernyővel, de a légellenállást és a kormányfelületek leszorító erejét maximális mértékben kihasználja a lassításhoz.
Alkonyati felszállás
A fegyveres készenléti szolgálatot ellátó Gripen két "éles" Sidewinder rakétával indul gyakorló (Tango) feladatra.
Ferihegyről indul a HAW (Heawy Airlift Wing) C-17A Globemaster III nehéz teherszállító gépe
Ritka lehetőség, látogatás a "zónában"
A precíziós csapásmérés legfontosabb eszköze a Litening konténer
Gripen nem szokványos perspektívából
H225 helikopter átutazóban. Ezt a típust már megrendeltük, 2023-tól érkeznek. De ha azoknak is így kormol majd a hajtóműve, az nagyon nem tetszene.
Októberi érkező. Hamarosan repüli majd a kecskeméti bázis legendás névadójának, a második világháború legeredményesebb magyar pilótájának unokája, ifj. Szentgyörgyi Dezső.
Típus bemutató Kecskeméten. A cseh Aero Vodochody vadonatúj L-39NG gyakorlógépe
A korszerű kis gép képességekben hasonló, árban kedvezőbb, mint a többi hasonló kategóriájú nyugati típus
Extra rövid gyorsítás után már a levegőben van
A jelek arra utalnak, hogy rendszeresítjük. A darabszám nem nyilvános, és egy sor kérdést vet fel, de ezek megtárgyalása most nem aktuális
Röviden ennyi a 2020-as év katonai repüléssel kapcsolatos személyes élményeim közül. Köszönettel tartozom azoknak, akik engedélyezték, és segítették a munkámat.