Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

2020 a katonai repülésben az optikámon keresztül....

2020. december 27. - stonefort2

Az év eseményeire rányomta bélyegét a COVID járvány. Emiatt töröltek egy sor nemzetközi légi hadgyakorlatot, repülőgép kiállítást, légi bemutatót, így a tervezetthez képest lényegesen kevesebb említésre méltó esemény  történt. Azért szerencsére még így is volt több fontos rendezvény, amelyen jelen lehettem, és  megörökíthettem az ott látottakat. 

Januári életkép. Napkelte a reptéren, a helikopterek lefagyva. De fél óra alatt "életre" kelthetők

dscn5654.jpg

Februárban az US ARMY számos helikoptere tranzitált nálunk, rövid pihenőre vagy üzemanyag feltöltésre szálltak le, mielőtt tovább indultak délkelet felé. A lenti fotón egy AH-64D Longbow Apache repülés előtti ellenőrzése folyik.

dsc_0537.jpg

"Hovertaxi" a pálya irányában. A helikopterek ugyan képesek helyből felszállni, de számos reptéren erre a kijelölt futópálya felett kerülhet sor, addig kis sebességgel kis magasságban a "levegőben gurulnak".

dsc_0589.jpg

Mivel az élettartamuk 99%-át a szabadban töltik, igencsak viseltes a "gúnyájuk". Indulás előtt az Apache-ok.

dsc_1252_1.jpg

Napjaink legnagyobb kapacitású harci helikoptere, amely már számos alkalommal bizonyított

dsc_1262.jpg

Február végétől rendezték a közös magyar-amerikai hadgyakorlatot, amelyen az USA-ból teherhajókkal átszállított helikopterek vettek részt. A "Steppe Archer" eseményeire a Dunántúlon került sor, például az Újdörögd közelében lévő gyakorlótéren.

Magyar és amerikai katonák érkeznek a CH-47F Chinook nehéz szállító helikopterrel

dsc_0790_2.jpg

UH-60L Black Hawk "sportos" leszállása.

dsc_0774_1.jpg

Egy percet sem töltöttek a földön, azonnal távoztak a "harchelyzet" közeléből

dsc_0811.jpg

A katonák feladatának végeztével újra megjelentek a Chinook-ok és fedélzetükre vették az állományt, majd Szolnokra távoztak.

dsc_1037.jpg

Ha már Szolnok, akkor márciusban amíg nyitva volt a Reptár múzeum, elmentem megnézni a legendás "Messzer" lengyelektől kölcsön kapott példányát.

dscn5794.jpg

És ha már ott voltam, a többi látnivalót is lefotóztam. MiG-29-es madártávlatból

dscn5746.jpg

Ezen a  jó öreg MiG-21-esen anno még én is dolgoztam, ifjú koromban

p1320811_1.jpg

A hidegháborús ellenfél, a hasonló képességű F-104 Starfighter

p1320893_1.jpg

Néhány kép májusból. C-17 cockpit

dsc_2792.jpg

Magyar színekben három repül, de egy tucat országgal közös üzemeltetésben. Pápán állomásoznak

dsc_2743_1.jpg

Ugyan nem katonai, de fegyveres testület. MD902 helikopter a Készenléti Rendőrség állományában. 

dsc_2267.jpg

Korszerű műszerezettsége van, noha már nem új típus, hiszen használtan szereztük be

dsc_7825.jpg

Júniusban búcsúztunk az 1974-től üzemelő An-26-os katonai teherszállítóktól. A végére már csak egyetlen üzemképes példány maradt.

dsc_4416.jpg

Hát, ennek a műszerfala már igencsak "oldtimer"

dsc_4305.jpg

Az "Ancsa" nagy öregjei

dsc_4353.jpg

Búcsúrepülésen. Bejövetel a régi bázisra, Szentkirályszabadjára

dsc_4595_1.jpg

A fotó nem adja vissza a pillanat dinamikáját. Maximális sebességgel repesztünk a somogyi dombok felett alig 20-30 méteres magasságban

dsc_4662.jpg

Búcsú a típustól. A kívülálló számára semmi különös, de az orrkúpot megsimogató katona számára fontos. Életének egy korszaka lezárult. Lehet szeretni az élettelen technikát. 

dsc_4858.jpg

Múlt és jelen egymás mellett

dsc_4315.jpg

Az A319 akár száz katonát és felszerelését szállíthatja több ezer kilométeres távolságra. 

dsc_5466.jpg

Leszállás után sugárfékkel

dsc_9389.jpg

A kisebb Dassault Falcon 7X típusból is kettő repül piros-fehér-zöld felségjelzéssel

dsc_0829.jpg

Időszakos munkák közben

dsc_4854.jpg

Lekonzervált "Ancsák" Kecskeméten, zivatar után. Talán már sohasem repülnek, de ha sikerül eladni, az ukránok még életet lehelnek beléjük.

dsc_3800_1.jpg

A távozó viharfelhők és az ellenkező irányból sütő Nap közösen létrehozott jelensége a szivárvány

dsc_3859_2.jpg

Alkonyati repülés

dsc_4153.jpg

Naplemente után a zóna, a "kék órában".

dsc_4195.jpg

Az éjszakai repülést két alkalommal is láthattuk

dsc_9720.jpg

A legjobb fotók azonban jó fényviszonyok között készülhetnek. 

dsc_0883.jpg

A Gripen nem rendelkezik fékernyővel, de a légellenállást és a kormányfelületek leszorító erejét maximális mértékben kihasználja a lassításhoz.

dsc_9518.jpg

Alkonyati felszállás

dsc_3905.jpg

A fegyveres készenléti szolgálatot ellátó Gripen két "éles" Sidewinder rakétával indul gyakorló (Tango) feladatra.

dsc_0786.jpg

Ferihegyről indul a HAW (Heawy Airlift Wing) C-17A Globemaster III nehéz teherszállító gépedsc_0713.jpg

dsc_6170.jpg

Ritka lehetőség, látogatás a "zónában"

dsc_0713_1.jpg

A precíziós csapásmérés legfontosabb eszköze a Litening konténer

dsc_0721.jpg

Gripen nem szokványos perspektívából

p1340338.jpg

H225 helikopter átutazóban. Ezt a típust már megrendeltük, 2023-tól érkeznek. De ha azoknak is így kormol majd a hajtóműve, az nagyon nem tetszene.

dsc_5999.jpg

Októberi érkező. Hamarosan repüli majd a kecskeméti bázis legendás névadójának, a második világháború legeredményesebb magyar pilótájának unokája, ifj. Szentgyörgyi Dezső.

dsc_8783.jpg

Típus bemutató Kecskeméten. A cseh Aero Vodochody vadonatúj L-39NG gyakorlógépe

p1340331.jpg

A korszerű kis gép képességekben hasonló, árban kedvezőbb, mint a többi hasonló kategóriájú nyugati típus

p1340341.jpg

Extra rövid gyorsítás után már a levegőben van

dsc_1104.jpg

A jelek arra utalnak, hogy rendszeresítjük. A darabszám nem nyilvános, és egy sor kérdést vet fel, de ezek megtárgyalása most nem aktuális

dsc_1251.jpg

Röviden ennyi a 2020-as év katonai repüléssel kapcsolatos személyes élményeim közül. Köszönettel tartozom azoknak, akik engedélyezték, és segítették a munkámat. 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr1216358500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása